تبیان، دستیار زندگی
عادل فردوسی پور در برنامه این هفته 90 سعی كرد روند خصوصی شدن باشگاه‌های ایران را بررسی كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشکی به نام خصوصی سازی باشگاه ها


عادل فردوسی پور در برنامه این هفته 90 سعی كرد روند خصوصی شدن باشگاه‌های ایران را بررسی كند.


برنامه نود

برنامه 90 دوشنبه شب با محوریت بررسی خصوصی شدن باشگاه‌ها و وظیفه دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه آغاز شد.

فردوسی پور سوال برنامه این هفته خود را درباره ناصر حجازی طرح كرده بود. پرسش این بود كه "مهم‌ترین عامل محبوبیت ناصرحجازی كدام گزینه است". موفقیت او به عنوان بازیكن، یا موفقیت او در عرصه مربیگری یا صراحت كلام و سلامت كاری ناصر حجازی.

علی نظرمحمدی، دروازه‌بان و كاپیتان تیم فوتبال داماش گیلان كه به تازگی به لیگ برتر صعود كرده هم میهمان ویژه‌ این برنامه بود. نظر محمدی در صحبت‌هایش با اطمینان گفت، داماش در فصل آینده لیگ برتر یك رتبه تك رقمی كسب خواهد كرد.

برنامه 90 در ادامه گزارشی از یكی از قدیمی‌ترین فوتبالیست‌های حال حاضر ایران پخش كرد. قربان علی تاری كه هم اكنون 86 سال سن دارد، در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره كرد كه تیم ملی در سال‌های دور، همواره تیم‌هایی مثل اردن، قطر و عراق را به راحتی می‌برد. اما امروز كار فوتبال ما به جایی رسیده كه ما به این تیم‌ها می‌بازیم. تاری معتقد بود، عرق ملی بازیكنان نسبت به گذشته بسیار كمتر شده است.

پس از این بخش پرونده‌ ویژه‌ این برنامه با حضور امیر عابدینی مدیر عامل داماش گیلان، مسعود رضاییان معاون باشگاه فولاد خوزستان و امیر علیزاده كارشناس مدیریت ورزشی آغاز شد.

عابدینی در صحبت‌هایش با اشاره به این كه امكان ندارد خصوصی شدن باشگاه‌ها به طور ناگهانی اتفاق بیفتد، گفت: بعد از انقلاب باشگاه‌های خصوصی، دولتی شدند و از آن روز تا به حال هیچ قانونی برای خصوصی شدن باشگاه‌ها ایجاد نشده است. می‌توان گفت دولت هم به لحاظ اجتماعی و سیاسی دوست داشته كه باشگاه‌ها همچنان در اختیارش بمانند. با این حال خصوصی شدن مسیری است كه برای فوتبال ایران كاملا اجتناب ناپذیر است و ما باید این راه را برویم.

در شرایطی كه هیچ حمایتی از باشگاه‌های خصوصی وجود ندارد، به همه توصیه می‌كنم كه پول‌تان را در این راه دور نریزید. خود من پنج سال است وارد فوتبال شدم و میلیاردها هزینه كردم، اما هیچ درآمدی عایدم نشد. این كه می‌گویند باشگاه‌های ما باید خصوصی شوند، كشك است!

در میان صحبت‌های كارشناسان حاضر در برنامه حرف‌های مدیران عامل باشگاه‌ها نیز پخش شد كه همه آن‌ها متفق القول معتقد بودند، روند خصوصی شدن باشگاه‌ها باید انجام شود، اما برای تحقق آن باید زیر ساخت‌های لازم فراهم باشد.

حسین هدایتی، مالك باشگاه استیل آذین در مصاحبه‌اش گفت: در شرایطی كه هیچ حمایتی از باشگاه‌های خصوصی وجود ندارد، به همه توصیه می‌كنم كه پول‌تان را در این راه دور نریزید. خود من پنج سال است وارد فوتبال شدم و میلیاردها هزینه كردم، اما هیچ درآمدی عایدم نشد. این كه می‌گویند باشگاه‌های ما باید خصوصی شوند، كشك است!

علیزاده به عنوان كارشناس در این بخش گفت: بر خلاف صحبت‌های مدیران باشگاه‌ها، بعضی از زیر ساخت‌های خصوصی شدن در فوتبال ما موجود است و امكان درآمدزایی برای همه باشگاه‌ها وجود دارد.

در ادامه برنامه صحبت‌های شریفی، رییس پیشین كمیته انضباطی پخش شد. شریفی گفت: حبیب كاشانی در شیراز گفته بود كه من با دایی رابطه داشتم، این در حالی است كه اگر هم یك مدیر باشگاه چنین چیزی را از زبان سرمربی خود شنیده باشد، باید آن را نزد خود نگهدارد و گفتن آن مصداق نمامی و سخن چینی است. ضمن این كه این موضوع خلاف واقعیت بوده و حتی سعیدلو هم در اظهار نظری به كفاشیان گفته بود كه از كار من رضایت ندارد. اما این كه چرا فدراسیون فوتبال با وجود استعفایی كه چند بار داده بودم، دو هفته مانده به پایان لیگ من را كنار گذاشت، جای تعجب دارد.

فردوسی پور و برنامه نود

علی دایی هم در این باره گفت: زمانی كه شریفی حكمی كه در هیچ جای دنیا صادر نمی‌شود را برای من صادر كرد، من حتی رابطه‌ام با دوستان مشتركمان با شریفی را هم قطع كردم و چند ماه است كه بین من و شریفی هیچ ارتباطی وجود ندارد. با این كه شریفی قبلا یكی از دوستان خوب من بود.

در ادامه برنامه فردوسی پور، عزیز محمدی و واعظی آشتیانی را روی خط آورد و درباره ارسال اسامی اعضای قبلی هیات مدیره استقلال و پرسپولیس از آن‌ها سوال كرد.

رییس سازمان لیگ در این باره گفت: من از صحبت‌های واعظ تعجب می‌كنم چرا كه سال گذشته كه نمایندگان AFC به ایران آمده بودند، خود واعظ هم اسامی هیات مدیره قبلی را ارسال كرده بود. حالا چطور می‌گوید كه چرا نام من را ارسال كرده‌اید. ضمن این كه اصلا AFC از ما اسامی اعضای هیات مدیره باشگاه‌ها را نخواسته كه ما بخواهیم ارسال كنیم.

واعظ آشتیانی نیز درباره این موضوع گفت: صحبت‌های عزیزمحمدی از عجایب است. وقتی بن همام برای ما حكم می‌زند كه شما عضو كمیته حرفه‌ای هستید، چطور می‌شود كه این اسم‌ها را بدهند، اما نگویند اعضای هیات مدیره چه كسانی هستند. ضمن این كه پس از مصاحبه من با ایسنا خود كفاشیان حرف‌های من را تایید كرده بود و حتی عزیز محمدی هم دو هفته پیش صحبت‌های امیدوار رضایی را درباره این بحث به طور تلویحی تایید كرد.

این دو نفر در پایان صحبت‌هایشان معتقد بودند كه مردم بهترین قاضی در این بحث هستند.

فردوسی پور در پایان پرونده‌ ویژه‌ برنامه این هفته 90 سعی كرد این نتیجه‌گیری را داشته باشد كه خصوصی شدن برای فوتبال ما اجتناب ناپذیر است، اما بهتر است پیش از برداشته شدن حمایت دولت از باشگاه‌ها، زیر ساخت‌های خصوصی سازی شدن فراهم شود.

پخش بازی‌های هفته پایانی لیگ دسته اول هم بخش آخر این برنامه بود كه در یكی از قسمت‌های آن بازیكنان و مربیان تیم فوتبال صنعت ساری به عدم دریافت حق و حقوقشان طی هفت ماه گذشته اعتراض كرده و معتقد بودند، فارسی مدیر عامل این باشگاه هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها ندارد.

مجری برنامه 90 پس از سه ساعت و نیم از آغاز برنامه نتایج نظر سنجی را اعلام كرد.

از میان دو میلیون و 230 هزار نفری كه در این نظرسنجی شركت كرده بودند، 67 درصد معتقد بودند صراحت كلام و سلامت كاری ناصر حجازی دلیل محبوبیت اوست.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا