تبیان، دستیار زندگی
اگرچه «آسمان محبوب» مهرجویی انتظار بسیاری از طرفداران او را برآورده نکرد اما همچنان فعالیت‌های این کارگردان شهیر مورد توجه سینمادوستان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشغله‌های خالق «گاو»


اگرچه «آسمان محبوب» مهرجویی انتظار بسیاری از طرفداران او را برآورده نکرد اما همچنان فعالیت‌های این کارگردان شهیر مورد توجه سینمادوستان است.


مشغله‌های خالق «گاو»

داریوش مهرجویی یکی از انگشت‌شمار نام‌هایی است که بلافاصله پس از ذکر یادی از «سینمای ایران» در ذهن شنونده خودنمایی می‌کند. کارگردان پرکار و تجربه‌گرایی که با تمام فراز و فرودی که در کارنامه داشته است همچنان علاقمندان پروپاقرصی دارد. فیلم‌های ماندگاری چون «گاو»، «هامون»، «میهمان مامان» و... بهترین دلیلی برای علاقه علاقمندان سینما به کارنامه اوست. از دیگر سو ارجاع حضرت امام خمینی (ره) در تشریح سینمای مطلوب در‌آستانه پیروزی انقلاب به فیلم «گاو» جایگاه متفاوتی برای این فیلمسازان فراهم آورد. مهرجویی خود قبلاً درباره این جایگاه ویژه گفته بود: «درشرایط اوایل انقلاب سینما موضوع ملعونی بود و مردم تمام سینماها را آتش می‌زدند. چون می‌گفتند سینما محل ترویج فساد است. به همین دلیل تولید فیلم به صفر رسید و سینماها تعطیل شد. دراین وضعیت تلویزیون به طور اتفاقی « گاو» را نشان داد و مرحوم امام(ره) این فیلم را مشاهده کردند و در نطقی گفتند: ما نمی‌گوییم سینما اساسا بد است. نظیر فیلم « گاو» می‌تواند فیلم فرهنگی و آموزنده‌ باشد و فکر و روح بیننده را تعالی دهد. این حرف امام برای سینمای ایران بسیار تعیین کننده بود.» کارگردان «گاو» معتقد است‌: «حضرت امام خمینی(ره)، (با اظهارنظر درباره فیلم گاو) خطی مشی سینمای ایران را مشخص کرد که چگونه باشد. ایشان دلیل وجودی سینما را مشخص کرد که عامل تعیین‌کننده و مهمی بود.»

تجربه نو در آستانه دهه 90

مهرجویی در واپسین روزهای دهه هشتاد نمایش «درس» را روی صحنه برد تا پس از موسیقی، سینما و کتاب در عرصه تئاتر هم ورود کرده باشد. «درس» با حاشیه‌های بسیاری تا اواخر فروردین ماه امسال روی صحنه بود و اتفاقاً تماشاگران سرشناسی از میان سینماگران و سیاست‌مردان را هم به خود جلب کرد. استقبال مخاطبان و منتقدان از این نمایش شاید مهرجویی را برای تجربه‌ای دیگر در عرصه تئاتر وسوسه کرده باشد اما هنوز خبری از دغدغه این فیلمساز برای اجرای دیگر منتشر نشده است. مهرجویی با پایان درس باردیگر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است تا مشخص شود برنامه بعدی خالق «گاو» چه خواهد بود.

استقبال مخاطبان و منتقدان از نمایش «درس» شاید مهرجویی را برای تجربه‌ای دیگر در عرصه تئاتر وسوسه کرده باشد اما هنوز خبری از دغدغه این فیلمساز برای اجرای دیگر منتشر نشده است.

اولین فیلم سه‌بعدی خاورمیانه!؟

از نخستین خبرهایی که درباره برنامه آتی داریوش مهرجویی منتشر شد ابراز تمایل این کارگردان برای ساخت نخستین فیلم سه‌بعدی سینمای ایران (و البته خاورمیانه) بود. خبری که با توجه به علایق داریوش مهرجویی و نیز با در نظر رگفتن امکانات فنی سینمای ایران اندکی عجیب به نظر می‌رسید. مهرجویی اما واقعاً برای این کار ابراز علاقه کرده است. او که در مراسم رونمایی از تلویزیون‌های سه‌بعدی و هوشمند ال‌جی مهمان ویژه شرکت گلدیران بود با ابراز خوشحالی از ورود سریع جدیدترین محصول و فناوری سه‌بعدی در ایران، گفت: ایرانی‌ها همیشه توانسته‌اند با استفاده از هوش و استعداد خود فناوری‌های نوین را علیرغم سنگ‌اندازی‌های زیاد در دست بگیرند و خود را به بهترین فناوری‌های روز دنیا وفق دهند. وی افزود: من نیز از دیدن سه‌بعدی فیلم در این تلویزیون‌ها لذت می‌برم و بزودی فیلمی را با استفاده از فناوری سه‌بعدی خواهم ساخت تا ایرانیان از تماشای آن با این تلویزیون‌ها لذت ببرند. نماینده شکرت گلدیران هم در این مراسم با استقبال از این طرح و با تشکر از مهرجویی، آمادگی گلدیران و ال‌جی را برای همکاری کامل و حمایت از نخستین فیلم سه‌بعدی ایرانی توسط كارگردان نامدار كشور اعلام كرد.

مشغله‌های خالق «گاو»

«کیمیای رومی» به زبان انگلیسی

اندکی پس از مخابره خبر ابراز تمایل برای ساخت نخستین فیلم سه‌بعدی خبر دیگر در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن مهرجویی در‌آینده‌ای نزدیک فیلمنامه «کیمیای رومی» را در قالب یک پروژه بین‌المللی‌اش مقابل دوربین خواهد برد. براساس خبر سایت «کافته سینما» کیمیای رومی فیلمی است که داریوش مهرجویی در سال 2012 خواهد ساخت. بعد از مجید مجیدی، داریوش مهرجویی هم برای ساخت یک پروژه جهانی دست به کار شده است. سرگذشت پر رمز و راز مولانا و شمس از نگاه یک دختر نوجوان داستان این فیلم است . نوشتن و ترجمه فیلمنامه‌اش به پایان رسیده و در حال گذراندن یک پیش تولید طولانی برای آغاز فیلمبرداری است. مرجانه مقیم و موسسه درنا فیلم تهیه این پروژه را به عهده گرفته‌اند. به گزارش کافه سینما جدیدترین اخبار از این پروژه از این قرار است که با توجه به مشکلات ساخت فیلم در ترکیه احتمالا لوکیشن این فیلم از قونیه به بمبئی در هند منتقل خواهد شد. امکانات مناسب و حمایت‌ها جهت فیلمسازی در هند از دلایل این تصمیم است. هر چند تلاش‌ها برای تولید فیلم در قونیه ادامه دارد. مهرجویی برای تولید این فیلم در فکر یک تیم قدرتمند بین‌المللی است. تا این لحظه از داریوش خنجی فیلمبردار شناخته شده جهانی به‌عنوان فیلمبردار این فیلم نامبرده می‌شود. اما شگفتی بزرگ این فیلم تلاش برای قرارداد با  یک بازیگر بین‌المللی برای نقش شمس است. جرمی آیرونز گزینه نخست مهرجویی برای بازی در این نقش است. سازندگان فیلم تبلیغات آن را قبل از تولید آغاز کرده‌اند.

اما «مرد اسباب‌بازی فروش»

«برخلاف خبر برخی سایت‌های اینترنتی درباره یک پروژه بین‌المللی، داریوش مهرجویی تابستان امسال مرد اسباب بازی فروش را می‌سازد.» این تازه‌ترین خبر درباره برنامه‌های آتی خالق «گاو» است که در کورس رسانه‌ای برای اعلام برنامه بعدی او منتشر شده است.

اندکی پس از مخابره خبر ابراز تمایل مهرجویی برای ساخت نخستین فیلم سه‌بعدی خبر دیگری در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن مهرجویی در‌آینده‌ای نزدیک فیلمنامه «کیمیای رومی» را در قالب یک پروژه بین‌المللی‌اش مقابل دوربین خواهد برد.

سایت خبری «سینمای ما» با انتشار این خبر نوشت: داریوش مهرجویی تازه‌ترین فیلم خود «مرد اسباب بازی فروش» را اوایل تابستان سال جاری کلید می‌زند. یحیی منصور موید، مجری طرح آخرین ساخته داریوش مهرجویی در این باره گفت: بازبینی لوکیشن‌های فیلم به پایان رسیده و هم اکنون در مرحله انتخاب عوامل هستیم. وی در گفت وگویی بدون اشاره به داستان فیلم افزود: «مرد اسباب بازی فروش اولین ساخته مهرجویی در ژانر کودک و نوجوان است و تصمیم داریم در ابتدای تابستان این فیلم را کلید بزنیم. منصور موید در مورد فیلم «آسمان محبوب» فیلم قبلی داریوش مهرجویی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد هم گفت: در انتظار پروانه نمایش هستیم تا این فیلم را اکران کنیم.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منابع: سایت کافه سینما/ سایت سینمای ما