تبیان، دستیار زندگی
با دست پر به تهران آمد محسن وزیری مقدم با آثار تازه‌ی نقاشی به تهران آمد. این هنرمند نقاش 82 ساله كه قدیمی‌ترین مدرنیست زنده‌ی ایران به‌شمار می‌رود و به‌تازگی جایزه‌ی "شخصیت اروپایی سال 2005 " را از مقامات ایتالیایی دریافت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدیمی‌ترین نقاش مدرنیست ایران

با دست پر به تهران آمد


محسن وزیری مقدم با آثار تازه‌ی نقاشی به تهران آمد.

این هنرمند نقاش 82 ساله كه قدیمی‌ترین مدرنیست زنده‌ی ایران به‌شمار می‌رود و به‌تازگی جایزه‌ی "شخصیت اروپایی سال 2005 " را از مقامات ایتالیایی دریافت کرده است، به‌رغم سوی كم بینایی‌اش، آثار تازه‌ای را در ایتالیا خلق كرده كه در سفر جاری خود نیز به ایران آورده است.

آخرین نمایشگاه او بهار 84 در گالری آسیاب تهران بود و پیش از آن موزه‌ی هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی با عنوان "پیشگامان هنر نوگرای ایران" از آثار وی در سال 1383 برپا كرد.

وی تا نیمه‌ی فصل بهار در ایران می‌ماند؛ تا بتواند تكلیف آثاری را كه از پس از نمایش در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و انبار شهرداری به خانه‌ای در تهران منتقل كرده است، روشن كند.

او هفت سال پیش مجموعه‌ای را از آثارش به شهرداری تهران اهدا كرد؛ تا در موزه‌ای در تهران به‌نمایش درآیند، اما این آثار پس از سال‌ها كه در انباری فرهنگ‌سراهای وابسته به شهرداری جابه‌جا می‌شدند، درحالی‌كه تا حد زیادی آسیب دیده و مفقود شده بودند، به وی بازگردانده شدند.

محسن وزیری مقدم در تهران به‌دنیا آمد و در سال 1327 از دانشكده هنرهای زیبا تهران، از رشته نقاشی فارغ‌التحصیل و به آكادمی هنرهای زیبای رم رفت.

"شیوه‌ی طراحی" و "اندیشه و كار پل كلی" ازجمله تالیفات این مدرس قدیمی دانشگا‌ه‌های هنر ایران و از نخستین شركت‌كنندگان ایرانی در بینال ونیز است.

وزیری مقدم بخشی از تحصیلات خود را در ایتالیا انجام داده و در 50 سال گذشته همواره بین تهران و رم در تردد بوده است.

وی سال‌هاست كه در خانه‌ای ساده، در مرکز تاریخی شهر رم زندگی می‌کند.