تبیان، دستیار زندگی
جهانی بزرگداشت انتظامی، بیماری شهناز، اعتراض حنانه آخرین اثر لطفی و ... انتخاب خواننده ی سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی ، بزرگداشت مجید انتظامی، بیماری استادشهناز، اعتراض فرزند حنانه نسبت به بزرگداشت پدرش در آلمان و انتشار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" یك هفته با موسیقی ایران "

خواننده ی سرود جام جهانی
بزرگداشت انتظامی، بیماری شهناز، اعتراض حنانه
آخرین اثر لطفی و ...


انتخاب خواننده ی سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی ، بزرگداشت مجید انتظامی، بیماری استادشهناز، اعتراض فرزند حنانه نسبت به بزرگداشت پدرش در آلمان و انتشار جدیدترین اثر محمدرضا لطفی از مهمترین رویدادهای موسیقی ایران درهفته ی گذشته بود.

انتخاب خواننده سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی

اوائل هفته گذشته بودكه مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال اعلام كردكه :شجریان انتخاب و اولویت اول این فدراسیون برای سرود جام جهانی فوتبال است

او گفته بود كه در صورتی که استاد شجریان چنین درخواستی را قبول نکند، هر کسی را که او برای اجرای این سرود معرفی کندمورد قبول خواهدبود به هر حال فدراسیون ترجیح می دهد که از خوانندگان برتر موسیقی سنتی ایران همچون شهرام ناظری و افتخاری بهره ببرد

مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران تا کنون طی تماس هایی که با دفتر شجریان داشته اند، به توافق های اولیه رسیده اند و بنا دارندکه در نهایت با انچه که استاد می گوید توافق کرده و موضوع را قطعی کنند.علیرضاافتخاری نیز درگفت وگویی اعلام كردكه حاضراست سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی رابخواند .

چندروز پس از انتشار این خبر ،درخبردیگری اعلام شد كه «علیرضا عصار» به عنوان خواننده سرود ایران ویژه جام جهانى فوتبال تعیین شده است .

گویا قرارداد تهیه و تولید سرود ایران ویژه جام جهانى فوتبال آلمان با شركت ایران خودرو به عنوان اسپانسر تیم ملى فوتبال ایران امضا شده بود. این قرارداد فعلاًبه صورت ارائه اثر موسیقایى با كلام و به صورت سى دى بود و هنوز مذاكره اى در مورد اجراى زنده اثر انجام گرفته

چندروز بعد نیز گروه موسیقی آریان نیز به اسامی اضافه شد كه قرار است در رابطه با حضور تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی به هنرنمایی بپردازند

گروه آریان قطعه ای رادر خصوص بازی های جام جهانی آلمان به فدراسیون فوتبال ارائه كرده و این اثر به گونه ای تهیه شده كه قابلیت استفاده بدون موسیقی در اماكن بزرگی مانند استادیوم های ورزشی را دارد .

بزرگداشت مجید انتظامی

مجید انتظامی‌، آهنگساز مطرح‌ این‌ سال‌های‌ ایران‌، هفته گذشته در هنرستان‌ موسیقی‌ دختران‌، مورد تقدیر قرار گرفت‌. انتظامی‌ در این‌ مراسم‌ خبر داد كه‌ «اركستر سمفونیك‌ اصفهان‌» روز 18 اسفند كارش‌ را با همكاری‌ وی‌ آغاز خواهد كرد.

انتظامی‌ دراین مراسم با اشاره‌ به‌ اینكه‌ هنرستان‌ موسیقی‌ را خانه‌ خودش‌ می‌داند، گفت كه‌ آینده ی‌ موسیقی‌ ایران‌ را باید در سایه‌ فعالیت‌های‌ چنین‌ موسساتی‌ جست‌وجو كرد . او اضافه‌ كرد: به‌ نظر من‌ موسیقی‌ رشته‌ای‌ است‌ كه‌ آخر ندارد. من‌ هر وقت‌ می‌خواهم‌ شروع‌ به‌ كاری‌ كنم‌، حس‌ می‌كنم‌ چیزی‌ بلد نیستم‌.

آهنگساز موسیقی‌ متن‌روز واقعه دراین مراسم اشاره كردكه می‌خواهد برای‌ هر شهرستان‌ یك‌ اركستر سمفونیك‌ درست‌ كند‌واولین‌ اركستر سمفونیك‌ در اصفهان‌ خواهد بود و روز هجدهم‌ اسفند كارش‌ را آغاز خواهد كرد.

دراین جلسه همچنین جواد طوسی‌ به‌ فعالیت‌های‌ انتظامی‌ در شاخه‌های‌ مختلف‌ سینمایی‌ اشاره‌ كرد و موسیقی‌ او را از جمله‌ آثاری‌ دانست‌ كه‌ جدا از فیلم‌، می‌توان‌ آن‌ را به‌ تنهایی‌ نیز گوش‌ داد و لذت‌ برد

عندلیبی و آموزشگاههای بچه استادی

جلیل عندلیبی سرپرست گروه موسیقی مولانا چندروزپیش در اظهاراتی عنوان كرد : بیشتر آموزشگاههای موسیقی به روش بچه استادهایی که در هیچ سیستم آموزشی تجربه ای ندارند می چرخد .

جلیل عندلیبی درادامه گفت : گسترش آموزشگاههای بد و دلال مآبانه به ضرر آموزشگاه های سطح بالا و فرهنگی است که امید است این روند هر چه زودتراصلاح شود.

شهناز دربستربیماری

جلیل شهناز"، نوازنده تار و بداهه نواز موسیقی هفته گذشته به علت تورم غده گلو در بیمارستان پارس بستری شد.

به گفته پزشكان استاد حداكثر تا سی روز آینده باید تحت مراقبت پزشكان باشد. جلیل شهناز از پیشكسوتان عرصه موسیقی سنتی ایران است كه در بداهه نوازی از شهرت به سزایی برخوردار بوده است.

اعتراض فرزند حنانه

امیرعلی حنانه فرزند استاد حنانه نسبت به برگزاری بزرگداشت پدرش در خانه هنرهای کلاسیک شرق وغرب درهامبورگ آلمان به شدت اعتراض کرد.

ماجرااز این قرار بودكه چندروز قبل تر خبری مبنی بر بزرگداشت مرتضی حنانه درخانه هنرهای کلاسیک شرق وغرب هامبورگ آلمان منتشر شد که واکنش تند امیرعلی حنانه(پسراستاد)را در پی داشت او معتقد بودكه چنین برنامه ا ی باید کاملا حرفه ای و دقیق طراحی و اجرا شود

لطفی كمانچه به دست می گیرد

بعد از سال ها دوباره اثر تازه اى از محمدرضا لطفى به بازار آمد كه این بار او در این اثر توانایى هایش را در نواختن كمانچه نشان مى دهد. این اثر شامل كنسرت هایى است كه لطفى در سال ‌98 در سوئیس و در سال ‌2000در رادیو فرانسه برگزار كرده . كنسرت فرانسه در آواز ابوعطا اجرا شده و كنسرت سوئیس در آواز بیات زند ( بیات ترك) و در بخش دوم این اجراست كه لطفى كه همواره صداى تار و سه تار او را مى شنیدیم، كمانچه به دست مى گیرد. لطفی دراین باره گفته است : «غرض از ارائه این كار به علاقه مندان تنها نشان دادن امكانات و شیوه نواختن این ساز است كه امیدوارم راه گشایى براى هنرآموزان باشد. من مدعى نیستم كه توانسته ام همه ارزش ها و تكنیك هاى این ساز را بازگو كنم. اما مى توانم بگویم كه در امر آموزش به نكاتى رسیده ام كه شاید براى علاقه مندان مفید باشد. من در مدت سه سال در شهر واشینگتن روى قطعات قدیمى و اجراها تجسس كرده ام و سعى كرده ام تكنیك انگشت گذارى هاى غربى شده را به بستر ایرانى آن بازگردانم و اكسنت هاى زبان فارسى را در لا به لاى كشش ها بگنجانم و باز هم امیدوارم در مدت اقامتم در ایران، نوازندگان این ساز را جمع كرده و با آنها براى رسیدن به روش رسمى و تدوین آن، به نحوى كه وحدت اجراى شیوه قدیمى را مخدوش نكند به گفت و گو بپردازم.» لطفى در این اجراها شعرهایى از حافظ، مولانا، عارف قزوینى را خوانده و همچنین به اجراى ضربى برگرفته از موسیقى كردى و لرى پرداخته است.

لینک ها :

جوایز جنبی جشنواره فیلم فجر اهدا شد

فهرست كامل برندگان هشتمین جشن خانه سینما

سرود ایران در جام جهانی فوتبال با صدای استاد شجریان

شجریان و گروهش خبرسازترین هنرمندان موسیقی ایران