روز نجوم همراه با انجمن نجوم

روز نجوم همراه با انجمن نجوم,

روز نجوم هر سال در یکی از روزهای ماه اردیبهشت برگزار می شود. انجمن نجوم تبیان پیرو برگزاری موفق روز نجوم طی 3 سال متوالی از سال 1387 بر آن شد تا چهارمین برنامه روز نجوم خود را این بار متفاوت تر از قبل اجرا نماید. با توجه به رسالت این انجمن جهت ترویج علم نجوم در سراسر کشور عزیزمان و عدم تمرکز برنامه های میدانی و اجرایی در پایتخت، تصمیم گرفته شد تا روز نجوم را در یکی دیگر از استانها برگزار کنیم.

با توجه به اینکه برخی از اعضای انجمن نجوم تبیان ساکن یزد و از اعضای انجمن نجوم آسمان کویر هم هستند، پس از جلسات متعدد و با توافق اعضای انجمن، شهر یزد به عنوان اولین شهر جهت اجرای برنامه خارج از تهران انتخاب گردید. در همین راستا تعداد هفت نفر از اعضای انجمن نجوم تبیان برای همکاری در این برنامه اعلام آمادگی نمودند. با توجه به  هماهنگی های به عمل آمده با گروه آسمان کویر یزد قرار بر آن شد تا روز جمعه 16 اردیبهشت ماه 1389 روز نجوم را به طور مشترک با سایر گروهها و مراکز علمی برگزار کنیم. اعضای انجمن جهت آماده سازی مقدمات سفر و انجام هماهنگی های لازم اقدام به برگزاری چندین جلسه حضوری و حتی آنلاین کردند.

برای مراسم روز نجوم علاوه بر نرم افزار، بروشور و پوسترهایی که توسط اعضای انجمن نجوم تهیه شده بود، کتابها و لوحهای فشرده ای از سازمان فضایی ایران با هماهنگی مدیر سیستم انجمنهای تخصصی تبیان در اختیار ما قرار گرفته بود. ساعت  4:45 صبح تمامی اعضای گروه در راه آهن حضور پیدا کرده و بعد از اقامه ی نماز، وسایل و ابزارآلات لازم را برداشته و به سمت سکوی قطار راهی شدیم. قطار ساعت 5:30 به سمت یزد حرکت کرد. در راه برای هماهنگی بیشتر صحبت های آخر بین اعضا انجام شد. در  طول مسیر، سوالات طرح شده برای مسابقه  را آماده کرده و پاسخ آنها در بین بچه ها به بحث گذاشته می شد. حدود ساعت 12 قطار در راه آهن یزد توقف کرد، وسایل را برداشتیم و به بیرون محوطه رفتیم. یکی از اعضای انجمن آسمان کویر به استقبال ما آمده و ما را تا محل اقامت که خانه ی معلم فرهنگیان یزد بود همراهی کردند.

بعد از کمی استراحت و صرف ناهار بسته هایی که شامل چند کتاب و لوحهای فشرده ای که سازمان فضایی ایران در اختیار ما قرا داده بود را آماده کرده و کم کم آماده رفتن به سمت محل برگزاری برنامه شدیم تا میزها و غرفه های مربوطه را برای روز جمعه آماده کنیم. 3 غرفه به انجمن نجوم تبیان اختصاص داده شده بود که در غرفه ی اول نجوم باستان و رصدخانه مراغه به همراه جهت یابی نجومی آموزش داده می شد، در غرفه دوم توضیحاتی راجع به شاتلها به همراه تاثیرات گرانش در سایر سیارات ارائه می شد. در غرفه ی سوم نیز عکاسی نجومی، مسابقه و بلوتوث نرم افزارهای نجومی به اضافه کتاب تولیدی انجمن نجوم تبیان عرضه می گردید.

غرفه های مربوط به انجمن ها و مراکز علمی_پژوهشی یزد نیز تنوع بسیاری داشته و شامل غرفه های مختلفی همچون نجوم اسلامی، کودکان، ساعت آفتابی، تقویم نجومی و ... بودند. اولین برنامه پس از آماده سازی و مرتب کردن غرفه ها  شرکت در کارگاه عکاسی بود. مدرسین این کارگاه آقایان بهزاد بهرامی و مهدی مهاجان بوده و در آن اصول عکاسی آنالوگ و دیجیتال آموزش داده شد.

گروه آسمان کویر برای شب اول برنامه رصدی تدارک دیده بودند که به همراه اعضای این گروه به منطقه ی سریزد از توابع شهرستان مهریز رفتیم؛ منطقه ای قدیمی با دو ارگ باستانی رباط قدیم و رباط نو سریزد با آسمانی صاف و تاریک. شام را در همین کاروانسرا صرف کردیم. بعد از آن تمامی دوستان به معرفی خود پرداخته و درباره تحصیلات، چگونگی آشنایی با نجوم و فعالیت های خود صحبت نمودند. سپس به کاروانسرای زین الدین که چند کیلومتر از سریزد فاصله داشت رهسپار شدیم. از ویژگیهای این کاروانسرا معماری منحصر به فرد و آسمان تاریک آن بود که در حال حاضر به مکان مناسبی برای اسکان و پذیرایی گردشگران تبدیل شده است.

در کاروانسرا به رصد آسمان و عکاسی مشغول گشتیم، جالب آن که قبل از ما گروهی از کشور ایتالیا در آنجا مشغول رصد مشترک با بچه های آسمان کویر بودند. بعد از رصد کاروانسرا را ترک کرده  و به سمت شهر یزد رهسپار شدیم تا برای برنامه فردا آماده باشیم. صبح روز جمعه اعضای انجمن نجوم، خودشان را برای برنامه آماده کردند و وسایل لازم را برداشته و به سمت محل برگزاری مراسم رفتند. آنجا کارهای نهایی را انجام دادیم و آماده ارائه مطالبی که از قبل تهیه شده بود شدیم. بازدید کننده ها که ازسنین مختلفی بودند از غرفه ها بازدید کرده و توضیحات لازم و مطالب آموزشی برای آنها به خوبی ارائه شد.

جهت بزرگنمایی بر روی عکس کلیک نمایید.

روز جهانی نجوم

در غرفه ی مسابقه، سوالاتی طرح شده بود که جایزه ی ویژه ی آن یک عدد تلسکوپ شکستی بود و برای بقیه برندگان نیز پکهای ویژه و کارتهای رصد آنلاین در نظر گرفته شده بود. همچنین در بیرون محوطه نیز برنامه رصدی آسمان توسط ابزار رصدی اجرا شد. اعضای انجمن آسمان کویر برای شب دوم نیز برنامه ی رصدی در نظر گرفته بودند .اینبار روستای اسلام آباد برای رصد انتخاب شده بود، مکانی که آسمان خوبی داشت. اکثر اعضا به بررسی صورتهای فلکی و اجرام موجود در آنها پرداختند و بقیه هم به عکاسی از آسمان مشغول گشتند.

شب رصدی پرباری بود که این بار فقط اعضای حرفه ای در آن حضور داشته و تجربیات و دانسته های طرفین با یکدیگر به اشتراک گذاشته می شد. بعد از بازگشت از شب رصدی همگی به محل اقامت برگشتیم تا استراحت کنیم. برنامه ی شنبه صبح نیز به بازدید از شهر یزد و اماکن تاریخی آن اختصاص داده شده بود که اعضای محترم انجمن آسمان کویر زحمت همراهی با گروه ما را برعهده داشتند و از تعدادی از مکانهای تاریخی شهر بازدید کردیم.

این برنامه آخرین برنامه اعضای انجمن نجوم در شهر زیبای یزد بود. که پس از آن آماده عزیمت به شهر تهران شدیم. ساعت حرکت قطار 15:55 دقیقه بود و به سکو رفته و سوار قطار شدیم و دقیقا در ساعت مقرر به سمت تهران حرکت کردیم. بدبن ترتیب سفر سه روزه ما به یزد که با کوله باری از تجربیات و آشنایی با افراد و گروههای مختلف همراه بود به پایان رسید. این سفر که کاملا فشرده با برنامه هایی مفید و سودمند بود تجربه ای به یاد ماندنی  برای اعضای گروه به حساب می آید.

جهت بزرگنمایی بر روی عکس کلیک نمایید.

روز جهانی نجوم

در این سفر از اعضای انجمن نجوم تبیان: اربابی فر – یحیی پورجهان- علی اکبر پورجهان - ثنایی -خراسانی - دشمن فنا- عباسی – کریمی و گارسچی ما را همراهی می نمودند.

به رسم همیشگی از اعضای انجمن نجوم آسمان کویر و کنسرسیوم رصدی یزد

آقایان و خانمها: بهرامی – سر استاد – مهاجان – کربلایی – دهقان زاده – دشمن فنا- کیانوش – سینا و تمامی عزیزانی که در این برنامه حضور داشتند و اسمشان در اینجا ذکر نشده تشکر و قدردانی می کنیم. همچنین از دیگر انجمن های نجومی استان یزد، کانون پرورش فکری کودکان ، مسئولین باشگاه پژوهشی جوانان و آموزش و پرورش استان که مسبب برگزاری این برنامه بودند تشکر می نماییم. یک تشکر ویژه هم از شبکه ی اجتماعی تبیان که قطعا بدون مساعدت آن ها این برنامه علمی صورت نمی پذیرفت.