تبیان، دستیار زندگی
سوال همیشگی علاقه مندان به نجوم این است: نجوم را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟! یکی از پاسخ هایی که می توان به سوال بالا داد این است که شما حتما می بایست عضو یک انجمن یا مرکز نجومی باشید تا از وقایع و برنامه های مختلف اطلاع پیدا کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در باشگاه های نجومی دوپینگ کنید !!

شرحی بر فعالیت های باشگاه های نجومی کشور


سوال همیشگی علاقه مندان به نجوم این است: نجوم را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟!

یکی از پاسخ هایی که می توان به سوال بالا داد این است که شما حتما می بایست عضو یک انجمن یا مرکز نجومی باشید تا از وقایع و برنامه های مختلف اطلاع پیدا کنید. باشگاه های نجومی در شهرهای مختلف کشور یکی از این مراکز نجومی هستند که شما می توانید با آن ها در ارتباط باشید.


در باشگاه های نجومی دوپینگ کنید !!

باشگاه نجوم عنوانی است که به جلسات ماهانه و جمع‌های نجومی در مناطق مختلف ایران اطلاق می‌شود. در این باشگاه‌ها اخبار نجومی، معرفی کارهای نجومی، سخنرانی علمی، کارگاه‌ها و مباحث متنوع نجومی و مهم‌تر از همه گپ‌های دوستانه منجم‌های آماتور انجام می‌شود. برای مثال باشگاه نجوم تهران که تحت نظر شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران می باشد، اولین باشگاه نجوم در کشور است که هدف اصلی تولد آن، ارتقا سطح نجوم آماتوری، ایجاد ارتباط بین منجمان آماتور فعال کشور و آشنایی آن ها با یکدیگر و بزرگان نجوم آماتوری بوده است که بعد ها با توجه به شرایط روز جامعه نجوم آماتوری، این هدف دستخوش تغییر و تکمیل گردید و ضمن ادامه ی راه اولیه، به فعالیت های تخصصی تر هم چشم دوخت.

معمولا باشگاه های نجومی شهرهای مختلف اهداف و فعالیت های مشترکی را دنبال

 می کنند که می توان آن ها را به چند گروه اصلی تقسیم بندی نمود:

فعالیت های ترویج علم: که همان هدف ابتدایی است که معرفی علم نجوم، کیهان شناسی و زیبایی های آسمان شب، به علاقه مندان و عموم مردم است.

فعالیت های اجرایی: همکاری اجرایی با گروه های مختلف نجومی و علمی که از جمله ی آن ها می توان به همکاری با جشنواره ساعت های آفتابی در اجرای برنامه و پروژه ی روز جهانی نجوم و... اشاره کرد.

برگزاری باشگاه های مناسبتی: با توجه به مناسبت های گوناگون، برنامه هایی در ارتباط با آن ها تدارک دیده می شود که از جمله ی آن ها می توان به ویژه برنامه های شب یلدا، انقلاب تابستانی، عید نوروز، ماه رمضان و عید سعید فطر و ... اشاره کرد که ضمن برگزاری جشن به مناسبت آن ها، به مرور علمی این قبیل اتفاقات نیز پرداخته می شود.

برگزاری کارگاه های تخصصی: این کارگاه ها که در زمان برگزاری باشگاه، برقرار می باشند، به بررسی کاملا حرفه ای و ریز بینانه ی مبحث و شاخه ای خاص از علم نجوم می پردازند.

انتشار نشریه: بعضی از باشگاه های نجوم، هر ماه نشریه داخلی خود را به علاقه مندان عرضه می کنند تا آنها در ریز جریانات مربوط به  ماه پیش روی خود قرار گیرند.

اطلاع رسانی مجازی: برخی باشگاه های نجوم با راه اندازی وبگاه های نجومی ضمن اطلاع رسانی راحت تر به مخاطبان و علاقه مندان، آن ها را از جدید ترین اخبار روز ایران و جهان در زمینه نجوم و مقالات و دستاورد های جدید علمی، مطلع سازد.

در باشگاه های نجومی دوپینگ کنید !!

دعوت از اساتید برتر دانشگاه: بهترین مکان برای اساتید دانشگاه ها و مشاهیر معاصر دنیای نجوم جهت ایجاد ارتباط با مخاطب عام نجوم، باشگاه های نجوم  است. جایی که آن ها می توانند به راحتی رو در روی مخاطبان خود قرار گیرند و با آن ها مباحثه کنند.

برخی از باشگاه های نجومی ایران عبارتند از:

** باشگاه نجوم تهران

** باشگاه نجوم اصفهان

** باشگاه نجوم مشهد

** باشگاه نجوم رشت

شما می توانید با یک جستجوی ساده در میان فرهنگسراها و یا مراکز علمی شهر خود با این باشگاه ها ارتباط برقرار کنید و در آنجا به دوپینگ نجومی بپردازید!

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از:

سایت باشگاه نجوم تهران