تبیان، دستیار زندگی
فرهاد مجیدی بهترین گلزن فوتبال ایرن در تاریخ جام‌های باشگاهی آسیایی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجیدی آقای گل ایرانی ها


فرهاد مجیدی بهترین گلزن فوتبال ایرن در تاریخ جام‌های باشگاهی آسیایی است.


فرهاد مجیدی مهاجم استقلال

رتبه منحصر به فردی كه فرهاد مجیدی به خود اختصاص داده جایگاه بسیار شامخی است چرا كه بالاتر از تمام گلزنان درجه اول فوتبال ما مثل فرشاد پیوس، علی دایی، غلامحسین مظلومی و... قرار دارد.نكته جالب توجه اینكه فرهاد مجیدی نه مهاجم بلكه در ابتدا هافبك بوده و سپس به خط حمله رفته است، در این میان حضور نام برخی از این عناصر فوتبالی جالب است، مثل محمد احمدزاده كه هر 9 گل خود را كه باعث شده در سكوی ششم این عرصه قرار بگیرد، در یك بازی برابر یك حریف سریلانكایی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال 1987 (اولین سال بازگشائی مسابقات باشگاهی در آسیا) به ثمر رسیده است. فرشاد پیوس هم هفت گل از 11 گل خود را در یك بازی برابر پنجاب پاكستان در مسابقات فوتبال جام در جام آسیا در سال 1990 به ثمر رسانده است. نكته جذاب دیگر اینكه برخی از عناصر فوتبالی ما در مجموع حضور در یك باشگاه داخلی و یك یا دو باشگاه خارجی این آمار را ثبت كرده‌اند مثلا فرهاد مجیدی 20 گل خود را در باشگاه‌های استقلال و العین امارات به ثمر رسانده است و علی كریمی این گل‌ها را در دو تیم پرسپولیس و الاهلی به ثمر رسانده است.

ركورد 17 ساله

غلامحسین مظلومی تا سال 65 صاحب ركوردی شایسته در عرصه مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا بوده است. مظلومی 8 گل در سال‌های 1970 و 1971 برای استقلال به ثمر رسانده بود اما محمد احمدزاده در سال 1365 در یك بازی 9 گل برای تیم ملوان به ثمر رسانده و با این 9 گل موفق شد ركورد را بشكند، بعدها فرشاد پیوس با 11 گل صاحب ركورد مورد اشاره شد و دست آخر فرهاد مجیدی این ركورد را شكست و حالا با 20 گل مرد اول این عرصه است.

غلامحسین مظلومی در سال 1970 و صمد مرفاوی در سال 1990 هر دو با تیم استقلال در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شده‌اند و فرشاد پیوس در سال 1990 با پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام در جام آسیا قهرمان شده است.

غلامحسین مظلومی در سال 1970 و صمد مرفاوی در سال 1990 هر دو با تیم استقلال در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شده‌اند و فرشاد پیوس در سال 1990 با پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام در جام آسیا قهرمان شده است.

صدرنشینان غیر ملی

جالب است بدانید كه هشت عضو برتر مجموعه گلزن‌های ایرانی در مسابقات جام‌های مخلتف باشگاهی در آسیا، سه نفر یعنی محمود كریمی، سیدمهدی سیدصالحی و محمد احمدزاده، پنج بازی ملی هم ندارند و باز جالب است بدانید كه برخی از بهترین گلزنان تاریخ ملی فوتبال ما مثل علی دایی، كریم باقری، جواد نكونام، علی جباری، همایون بهزادی و... اصلا در این فهرست نیستند.

غلامحسین مظلومی و مرفاوی

آنها قهرمان نشده‌اند

در بین 8 مرد مورد نظر ما، تنها 3 نفر سابقه قهرمانی در مسابقات فوتبال جام‌های باشگاهی در آسیا را با تیم‌های ایرانی دارند. غلامحسین مظلومی در سال 1970 و صمد مرفاوی در سال 1990 هر دو با تیم استقلال در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شده‌اند و فرشاد پیوس در سال 1990 با پرسپولیس در مسابقات فوتبال جام در جام آسیا قهرمان شده است.

باز هم جالب است بدانید كه فرهاد مجیدی با تیم العین امارات، قهرمانی را در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به دست آورده ولی قهرمانی او در فهرست افتخارات داخلی ثبت نشده است.

گلزنان برتر ایرانی در لیگ‌های باشگاهی آسیا

1- فرهاد مجیدی 20 گل (19 گل استقلال، یك گل العین)

2- فرشاد پیوس 11 گل (پرسپولیس)

- محمود كریمی 11 گل (سپاهان)

- سیدمهدی سیدصالحی 11 گل (9 گل سپاهان – 2 گل استقلال)

5- علی كریمی 10 گل (7 گل پرسپولیس – 3 گل الاهلی

6- محمد احمدزاده 9 گل (ملوان)

7- غلامحسین مظلومی 8 گل (استقلال)

- صمد مرفاوی 8 گل (استقلال)

بحش ورزشی تبیان


منبع: گل