تبیان، دستیار زندگی
با اعلام خبر جزئیات تشکیل 4 وزارتخانه جدید که در جلسه عصر یک‌شنبه هیات دولت به‌تصویب رسید، 3 وزیر نفت، رفاه و صنایع از کابینه کنار گذاشته شدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی سه وزیر با کابینه‬


با اعلام خبر جزئیات تشکیل 4 وزارتخانه جدید که در جلسه عصر یک‌شنبه هیات دولت به‌تصویب رسید، 3 وزیر نفت، رفاه و صنایع از کابینه کنار گذاشته شدند.


خداحافظی محرابیان، محصولی و میرکاظمی از دولت

هیئت وزیران طبق برنامه پنجم توسعه، جزئیات ادغام وزارتخانه های راه و مسکن، نیرو و نفت، صنایع و معادن و بازرگانی و رفاه امور اجتماعی و کار و امور اجتماعی را تعیین کرد.

به گزارش جهان- براساس آخرین خبرها از دولت، علی اکبر محرابیان از وزارت صنایع و معادن خداحافظی و مهدی غضنفری موقتا مامور تشکیل وزارت بازرگانی و صنایع می شود.

با تصویب هیئت وزیران وزارت نفت با همه امکانات، ‌تجهیزات،‌ اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت نیرو ادغام شد.

بر اساس مصوبه دولت، وزارت راه و ترابری نیز با همه امکانات، تجهیزات، اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و به عنوان " وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری" نامیده می شود.

همچنین با تصویب هیئت وزیران، وزارت رفاه و تامین اجتماعی با همه امکانات، تجهیزات، ‌اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.

یک مقام آگاه در گفتگو با مهر گفت: براساس آخرین خبرها از دولت، مقرر شده است که وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی ادغام شود.

وی افزود: برهمین اساس، قرار است مهدی غضنفری به صورت موقت مامور تشکیل وزارت بازرگانی و صنایع شود.

این مقام آگاه تصریح کرد: پیشنهاداتی به علی اکبر محرابیان برای پستهای مختلف اجرایی ارائه شده است، ضمن اینکه غضنفری با محوریت صادرات قرار است این ادغام را کلید بزند.

گزارش مهر حاکی از آن است که سفر شب گذشته علی اکبر محرابیان به چین هم در پی این تصمیم احتمالی دولت منتفی شده است.

به گزارش مهر، علی اکبر محرابیان از یاران نزدیک محمود احمدی نژاد در سالیان گذشته به خصوص دولت نهم بود به طوری که وی ابتدا در دولت نهم رئیس ستاد تبصره ۱۳ و سپس از آنجا به وزارت صنایع و معادن آمده بود.

رئیس جمهور با این ادبیات، در صدد است از معرفی وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه ادغامی به مجلس طفره برود و استدلال کند که وزارت نیرو همان وزارت است و تنها وظایف وزارت نفت هم بدان اضافه شده است!

گفته می شود یکی از دلایلی خداحافظی محرابیان با وزارت صنایع و معادن اختلافاتش با یکی از مقامات ارشد دولتی بوده است که حتی برخی چانه زنی ها در یک ماه و نیم اخیر هم نگذاشت که وی در این سمت همچنان فعالیت کند.

در همین زمینه باید گقت دولت در ادغام وزارتخانه ها، دارد زیرکی می کند و مثلاً به جای این که بگوید وزارت نفت و نیرو در هم ادغام می شوند از ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو سخن می گوید.

رئیس جمهور با این ادبیات، در صدد است از معرفی وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه ادغامی به مجلس طفره برود و استدلال کند که وزارت نیرو همان وزارت است و تنها وظایف وزارت نفت هم بدان اضافه شده است!

با همین توجیه است که برغم سپری شدن مهلت قانونی معرفی وزیر را ه و ترابری ، از آن امتناع می کند و می گوید: وزارت راه در مسکن ادغام شده و نیازی به معرفی وزیر نیست!

این در حالی است که بازی با کلمات ، ماهیت کار را تغییر نمی دهد چه آن که تشکیلات جدیدی که از ادغام وزارتخانه ها حاصل می شود ، شخصیت های حقوقی جدیدی هستند که نیازمند وزیری با رأی اعتماد مجلس اند

گفتنی است با این برنامه دولت برای ادغام وزارتخانه ها، به زودی صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی، علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن و سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت از کابینه دهم خداحافظی خواهد کرد.

بخش سیاست تبیان


منبع:جهان