تبیان، دستیار زندگی
وقتی می شنوی که نمایشگاه بازی های رایانه ای برپا شده، آن هم در برج میلاد ، پیش خودت می گویی نمایشگاهی خلوت و سوت و کور است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفق باشی، تبیان

گزارش نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای

نمایشگاه بازی های رایانه ای

وقتی می شنوی که نمایشگاه بازی های رایانه ای برپا شده، آن هم در برج میلاد ، پیش خودت می گویی نمایشگاهی خلوت و سوت و کور است!

مردم که حال و حوصله رفتن به نمایشگاه، آن هم در برج میلاد را ندارند، حتما بازدید کننده این نمایشگاه چند پسر نوجوان بیشتر نیستند!

اما وقتی ازدحام اتوبان همت در ورودی به برج را می بینی، کمی تردید می کنی. به برج هم که وارد می شوی (با اینکه نمایشگاه در پارکینگ برج میلاد برگزار شده بود)، اما آنقدر شلوغی و سرو صدا می بینی و می شنوی که شک می کنی ،همان نمایشگاه مورد نظرت باشد!

اینجا «نخستین نمایشگاه و جشنواره بین المللی بازی های رایانه ای تهران» است. سالن ورودی شلوغ و پر ازدحام است. فریاد شادی بازدیدکننده ها و موسیقی تند بعضی از بازی ها، برای کسی مثل من که خیلی به بازی های رایانه ای علاقه ندارد، غریب و گاهی آزاردهنده است.

راه ارتباطی بین دو سالن نمایشگاه، بسیار دور، ناهموار و نا متعارف است. انگار مخاطب در یک هزار تو، رها شده تا خودش راهش را به سوی طبقه بالا پیدا کند! این مشکلی است که تقریبا تمامی کسانی که می خواستند از هر دو طبقه بازدید کنند ، با ان مواجه بودند.

غرفه تبیان در طبقه ششم واقع شده و نسبت به سایر غرفه ها (در هر دو طبقه) متمایز است.

نمایشگاه بازی های رایانه ای

غرفه، دکوری قرمز رنگ دارد و امکانات، برای مخاطبانی که بخواهند بازی ها را امتحان کنند، فراهم است. در گوشة این غرفه 90 متری، بخشی از لوح های تقدیر و یادمان ها و تندیسهای دریافتی در تبیان در حوزه بازی های رایانه ای، در معرض دید عموم قرار گرفته که بیشتر از همه توجه والدین را جلب می کند.

بازی های نجات بندر ، راه افتخار، والفجر 8، زمین 2124، مامور ویژه 1 و 2، افسانه نوروز، مقاومت، علی بابا، شکست حصر، مبارزان جنگل، رالی بزرگان، کوهنورد، دفاع، راز کتیبه، در جستجوی پدر، انرژی، پرونده لبنانی، حماسه آلواتان، آرش کماندار و راه زندگی از جمله تولیدات موسسه تبیان در چند سال اخیر است که توانسته علاوه بر کسب جوایز در جشنواره معتبر بازی های رایانه ای ، روند تولید بازی های بومی را تسهیل کند.

اینجا برخی بازیهای تازه تولیدی تبیان، برای اولین بار در معرض دید مخاطب قرار گرفته که بعضی از آنها در دفتر مرکزی و بعضی با داستانی کاملا متفاوت ، در دفاتر استانی موسسه تبیان تولید شده اند.

مبارزان جنگل ، زمین 2124، حماسه آلواتان، پرونده لبنانی و شکست حصر از محصولات در دست تولید دفاتر استانی اند که در حال سپری کردن مراحل فنی هستند.

بیژن ربانی منش، مدیر تولید نرم افزارهای چندرسانه ای و بازیهای رایانه ای تبیان، استقبال خوب مخاطبان را نشانه قوت گرفتن صنعت بازی سازی در ایران می داند و اینده خوبی را برای این صنعت در کشور پیش بینی می کند.

او معتقد است طراحی بازیهایی که با خصوصیات عرفی و فرهنگی ما و شرایط بومی و اقلیمی مطابقت داشته باشد، جذابیت زیادی برای بازیکن ایجاد می کند و می تواند تاثیر گزاری مناسبی نیز داشته باشد.

ربانی منش می گوید: تبیان برنامه های ویژه ای برای تابستان 90 در نظر گرفته که یکی از آنها، عرضه بازی جذاب کوهنورد و حماسه آلواتان است.

دانیال سمیعی، مدیر دفتر تبیان در استان گیلان، حضور مخاطبان و استقبال ایشان از بازی های وطنی را خوب ارزیابی می کند و معتقد است که شرکت های تولید کننده باید با شناخت درست از مخاطب، داستانهایی متناسب با فرهنگ ایرانی بسازند. سمیعی بازی مبارزان جنگل را مثال می زند که بر اساس یک واقعه تاریخی و قیام مبارزاتی میرزا کوچک خان جنگلی در دفتر گیلان تبیان در دست تولید است. او با چنان عشق و علاقه ای از مبارزان جنگل می گوید که بی اختیار، یاد چهره روحانی میرزا در سریال «میرزا کوجک خان» و موسیقی معروفش برایم زنده می شود.

وحیدقادری مدیر طرح و برنامه تبیان مشهد ، بازی های رایانه ای را راهی برای انتقال فرهنگ می داند. او معتقد است که بازی ها می توانند مخاطب را با گوشه هایی از تاریخ ، فرهنگ و مذهب ما آشنا کنند. قادری به حماسه آلواتان اشاره می کند که در قالب بازی به شرح دلاوری های رزمندگان دفاع مقدس در کردستان می پردازد.

غرفه تبیان بسیار شلوغ است. شور و هیجان پسربچه هایی که مشغول بازی «دفاع » هستند، توجهم را جلب کرد.

محمد حسین عاطفی – 9 ساله – از مدرسه شهید مدنی، بازی دفاع را بسیار جذاب می داند. او می گوید یک از پای ثابتهای بازی کامپیوتری است و فرق بین بازی خوب و بد را می داند. او خوشحال است که به این نمایشگاه آمده و می خواهد در آینده برای بچه هایی مثل خودش ، بازی بسازد.

نمایشگاه بازی های رایانه ای

سالار دوست محمد حسین است که صدایش می کند تا به جمع او و دوستانش بپیوندد که با دقت به حرفهای میثم شایگان ، مدیر تولید بازی مبارزان جنگل گوش می دهند. او دارد این بازی جذاب را به بچه ها معرفی می کند و در مورد سبک بازی و شخصیتهای داستان توضیح می دهد.

از همراهیش با بچه ها و اطلاعات زیادش، معلوم است که یک بازیکن حرفه ای است و طعم بردن و باختن را در این وادی چشیده!

او می گوید به ساخت بازی رایانه ای خیلی علاقه دارد و خوشحال است که شخصیت میرزا کوچک خان و قیام جنگل را برای اولین بازی تولیدی خود و گروه متبوعش انتخاب کرده.

شایگان به عنوان یک بازی ساز، حمایت موسسه تبیان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان را خوب و مفید می داند و از همکاری با این موسسه خوشحال است. هر چند که معتقد است تا سود آوری این صنعت راه زیادی در پیش است! او که یک بازیکن حرفه ای ست می گوید: این غرفه پذیرای همه کسانی است که یک بازی جذاب وطنی بخواهند.

سرو صدا بیشتر از قبل شده و شور و هیجان وصف ناپذیری در سالن موج می زند. مهمان هاو بازدیدکننده های زیادی به تبیان می آیند. خیلی ها تنها تصورشان از تبیان، یک سایت اطلاع رسانی بوده و حالا که با سایر خدمات و فعالیتهای آن آشنا می شوند، بسیار مشتاق به عضویت در این موسسه شده اند.

حضور مردم برایم جالب بود. تبیان نه هدیه تبلیغاتی می داد و نه شربت و شیرینی. اما غرفه اش از بقیه غرفه های نمایشگاه شلوغ تر بود. و این یعنی ماندگاری و جلب نظر مخاطب.

بیشتر از همه حضور پسر بچه ای جالب بود که بدون جلب نظر ، روی یکی از دیواره های غرفه نوشت: موفق باشی تبیان.

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی