تبیان، دستیار زندگی
مربیانی كه همواره دم از كمبود كلاس‌های رایگان مربیگری حرفه‌ای می‌زدند، هیچ استقبالی از كلاس‌های رایگان ولاسكو نمی‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی اعتنایی ایرانی های به ولاسکو


مربیانی كه همواره دم از كمبود كلاس‌های رایگان مربیگری حرفه‌ای می‌زدند، هیچ استقبالی از كلاس‌های رایگان ولاسكو نمی‌كنند.


ولاسکو

تمرینات تیم ملی والیبال ایران زیر نظر خولیو ولاسكو، تركاشوند، ابراهیمی و كاظمی در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی در حال پیگیری است و اهالی والیبال نظرات مختلفی در مورد نحوه كار كردن وی دارند.

ولاسكو با تمام توان خود كار را آغاز كرده و قدم‌های خوبی برداشته است، البته شاید به عقیده خیلی‌ها برای گفتن این حرف‌ها زود باشد، اما آوردن مشاور بدنساز و آموختن و آموزش زبان فارسی و انگلیسی نشان از تفاوت هرچند كوچك وی با سایر مربیان سابق تیم ملی دارد.

هرچند كه سرمربی آرژانتینی‌الاصل تیم ملی والیبال ایران كمی از نحوه برخورد مربیان ایرانی دلخور است، اما همچنان با انگیزه و امید فراوان با بازیكنان ایران كار و تمرین می‌كند.

* بدنسازی، اصل مهم‌ تمرینات ولاسكو

ولاسكو در اولین گام برای شروع فعالیت‌هایش در ایران به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری ایران رفت و از وسایل و امكانات وزنه‌برداران ایران بازدید كرد كه این موضوع موجب تعجب همگان شد، اما با گذشت زمان همگان متوجه شدند كه بدنسازی در والیبال یكی از مهم‌ترین برنامه‌های سرمربی آرژانتینی‌الاصل تیم ایران است.

ولاسكو اعتقاد دارد كه ملی‌پوشان والیبال ایران از نظر بدنی باید در سطح بالایی قرار داشته باشند و خودش هم تلاش می‌كند تا تمام فنون مدرن رشته والیبال را به آنها بیاموزد. سرمربی تیم ایران برای رسیدن به هدف خود در گام بعدی از داود علی‌ملكی، مدرس بین‌المللی وزنه‌برداری و مشاور بدنسازی را به اردوی تیم والیبال دعوت كرد تا تمام تمرینات ملی‌پوشان را از نزدیك نظاره كند.

از دیگر نكات مثبت رفتاری ولاسكو می‌توان به حضورش در كلاس‌های زبان فارسی اشاره كرد چراكه وی معتقد است باید با فرهنگ و آداب ایرانیان آشنا شود و خودش را با فرهنگ ایرانی‌ها تطبیق دهد، نه اینكه ایرانی‌ها خود را با او هماهنگ كنند.

از صحبت‌های علی‌ملكی به راحتی می‌توان متوجه شد كه ولاسكو چقدر به بدنسازی اهمیت می‌دهد. مدرس بین‌المللی وزنه‌برداری و مشاور بدنسازی می‌گوید كه ولاسكو از نظر علمی و بیومكانیكی در حد بالایی با رشته وزنه‌برداری آشنا است و این برای من جای تعجب دارد.

وی كه به عنوان مدرس بین‌المللی وزنه‌برداری هم فعالیت می‌كند اعتقاد دارد كه با حضور در كنار ولاسكو می‌تواند به دانش خود بیافزاید، چراكه آشنایی و توجه این مربی به وزنه‌برداری فوق‌العاده است.

این یكی از مهم‌ترین نكات مثبت ولاسكو محسوب می‌شود كه نشان از سطح بالای توانایی وی دارد و به جرات می‌توان گفت كمتر مربی در ایران به این امر تا این حد توجه می‌كند.

ولاسکو

* آموزش زبان فارسی برای خود؛ انگلیسی برای بازیكنان

از دیگر نكات مثبت رفتاری ولاسكو می‌توان به حضورش در كلاس‌های زبان فارسی اشاره كرد چراكه وی معتقد است باید با فرهنگ و آداب ایرانیان آشنا شود و خودش را با فرهنگ ایرانی‌ها تطبیق دهد، نه اینكه ایرانی‌ها خود را با او هماهنگ كنند.

وی كه با این رفتار خود نشان داد یك مربی حرفه‌ای است هر روز به مدت یك ساعت در كلاس خصوصی آموزش زبان فارسی كه به زبان ایتالیایی است، شركت می‌كند.

البته ولاسكو به این همین موضوع بسنده نكرد و بازیكنان تیم را مجبور كرد تا در كلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی شركت كنند. آنها هر روز صبح طبق تشخیص سرمربی ایتالیایی خود زیر نظر محمدرضا درفش كاویان، مدرس زبان انگلیسی و داور ملی والیبال در كلاس‌های آموزش زبان انگلیسی حول اصطلاحات و قوانین والیبال به زبان انگلیسی شركت می‌كنند.

حاصل این دستورات ولاسكو قطعاً در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد، زمانی كه ولاسكو بتواند به راحتی با بازیكنان ایران با زبان فارسی ارتباط برقرار كند یا در زمانی كه بازیكنان ایران در رقابت‌های جهانی و آسیایی حضور پیدا می‌كنند، می‌توانند به راحتی با بازیكنان حریف، داوران و رسانه‌های خارجی گفت‌و‌گو كنند.

شاید خیلی‌ها از این موضوع ساده عبور كنند و آن را امری طبیعی بدانند، اما اگر اینگونه است چرا مربیان گذشته دست به چنین كاری در قبال خود و بازیكنان نزدند؟

وی می‌گوید زمانی كه در ایتالیا تمرین برگزار می‌كردم حدود ??? مربی از تمام كشور به هزینه شخصی خود به محل تمرین می‌آمدند، اما نمی‌دانم چرا در ایران مربیان اینگونه رفتار می‌كنند.

* كلاس‌های آموزشی رایگان، اما خالی ولاسكو

در حالی خولیو ولاسكو از ابتدای كار خود از تمام مربیان ایران به عنوان دستیاران خود نام برد و از آنها خواست تا با حضور در تمرینات وی را همراهی كنند، اما در مدتی كه او در سالن مجموعه ورزشی آزادی ملی‌پوشان را تمرین می‌دهد استقبال بسیار اندكی از این تمرینات ‌می‌شود.

هرچند كه فدراسیون والیبال ایران هم با انتشار خبری در سایت رسمی با این متن كه "بدین وسیله فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران از كلیه مربیان محترم جهت بازدید از تمرینات تیم ملی والیبال بزرگسالان كشورمان كه همه روزه با حضور خولیو ولاسكو در محل فدراسیون والیبال برگزار می‌گردد، دعوت بعمل می‌آورد. " از مربیان خواست تا به سالن مجموعه ورزشی آزادی بیایند، اما بازهم مربیان ایرانی كم لطفی كردند و توجهی به این امر نداشتند.

خولیو ولاسكو كه ازاین اتفاق بسیار ناراحت شده در صحبت‌های خود به غرور مربیان ایرانی اشاره می‌كند و می‌گوید كه مربیان ایرانی به قدری غرور دارند كه حتی زمانی كه از آنها دعوت هم می‌شود تا برای همكاری با من به محل برگزاری تمرین بیایند بازهم استقبال نمی‌كنند.

ولاسکو

وی می‌گوید زمانی كه در ایتالیا تمرین برگزار می‌كردم حدود ??? مربی از تمام كشور به هزینه شخصی خود به محل تمرین می‌آمدند، اما نمی‌دانم چرا در ایران مربیان اینگونه رفتار می‌كنند.

ولاسكو اعتقاد دارد كه حضور یا عدم حضور مربیان در تمرین فرقی به‌ حالش نمی‌كند و وی به كارش ادامه می‌دهد، اما بهتر است برای یكسان‌سازی تمرینات ایرانی‌ها از نزدیك كارهای تمرینی‌اش را تماشا كنند.

باید به این نكته هم اشاره داشت كه مسئولان فدراسیون جهانی برای برگزاری سمینار‌های آموزشی توسط ولاسكو ضمن اینكه از مدت‌ها قبل با وی هماهنگ می‌كنند مبالغ قابل توجهی را هم به او پرداخت می‌كنند، اما در حالی كه فدراسیون والیبال این هزینه‌ها را متقبل شده مربیان ایرانی حاضر نیستند در كلاس‌های رایگان آموزشی آن هم توسط پرافتخارترین مربی جهان شركت كنند!

شاید ولاسكو با دعوت از بازیكنان 8 تیم پایین جدول‌ رده‌بندی لیگ برتر باشگاه‌های ایران ضمن شناخت بیشتر آنها قصد داشته تا یك دوره كلاس‌های آموزشی هم برای مربیان ایرانی برگزار كند كه این دوره‌ها با كم استقبالی مربیان همراه شد.

البته افرادی مانند امیر خوش‌خبر كه به نوعی سرپرست تیم ملی هم محسوب می‌شود یكی از مهم‌ترین دلایل غیبت مربیان ایرانی را در جریان بودن رقابت‌های لیگ می‌داند و معتقد است كه با پایان یافتن لیگ مربیان بیشتری جذب تمرینات تیم ملی می‌شوند.

وی در این خصوص گفت: متاسفانه برخلاف تاكید ولاسكو مربیان ایران در تمرینات شركت نمی‌كنند. ولاسكو از مربیان خواسته بود تا با حضور در تمرینات سوالات خود را مطرح كنند و اگر نكته‌ای را مهم می‌دانند گوشزد كنند؛ نه اینكه تنها در زمان بیكاری خود سری به تمرین بزنند!

خوش‌خبر افزود: اگر سوالات آنها هم زیاد باشد ولاسكو اعلام آمادگی كرده كه یك روز كامل به آنها اختصاص خواهد داد. سرمربی تیم ملی دوست دارد برای یكسان‌سازی تمرین تیم‌ها و روش‌های تمرینی هماهنگ مربیان با سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی بیایند.

به هر حال امید می‌رود مربیانی كه پیش از حضور ولاسكو در ایران دم از كلاس‌های رایگان مربیگری حرفه‌ای و حضور خود در آنها می‌زدند كمی به خود بیایند و از این فرصت‌ها استفاده كنند تا در شرایطی قرار نگیرند كه ببینند ولاسكو از ایران رفته و آنها دست‌خالی مانده‌اند. بهتر است با كمی تلاش فرصت‌سوزی نكنیم و ضمن كمك به ولاسكو، به رشد والیبال و المپیكی شدنش هم توجه كنیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس