تبیان، دستیار زندگی
معرفی چند کتاب در زمینه ی ورزش و سلامت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این راه پر خطر!

معرفی چند کتاب در زمینه ی ورزش و سلامت

«پرورش اندام و بدن‌سازی نوین؛ از آغاز تا پایان»

«پرورش اندام و بدن‌سازی نوین؛ از آغاز تا پایان»

مترجمان: مهدی راثی اعتمادی، با همکاری امین قنبری و سیده مهسا حسینی

انتشارات علم و حرکت

قیمت: 7000 هزار تومان

تعداد صفحات: 177 صفحه

درباره کتاب:

«دارو می‌خواهی؟» تقریبا در هر باشگاه بدنسازی که قدم می‌گذاریم، این سوال را از چند نفر می‌شنویم، اما آیا روش صحیح و الگوهای عوارض این دارو‌ها را می‌دانیم!؟ آیا می‌دانیم در صورت بروز عوارض چه اقداماتی برای بهبود ورزشکار ضروری است؟ واقعیت این است که بسیاری از مربیان اطلاعات مناسبی را در این زمینه دارند، اما متاسفانه این اطلاعات را در اختیار ورزشکاری که با علاقه، امید و تنی سالم به وی اعتماد کرده است، نمی‌گذارند. از این رو، بسیاری از مصرف کننده‌های دارو‌های نیروزا در ورزش، از آن دسته افرادی‌اند که خیلی زود ورزش را رها می‌کنند و در صف مخالفان رشته ورزشی پرورش‌اندام و بدنسازی قرار می‌گیرند.

تاریخچه این ورزش به قرن یازده و کشور هندوستان باز می‌گردد. پهلوان‌های هند ابزار ساخته شده از سنگ را بلند می‌کردند، ابزاری که به تجهیزات مدرن امروزی شباهت بسیاری داشتند. بدنسازی در آن زمان در یونان باستان نیز رواج بسیار یافت.

رشته پرورش‌اندام در اواسط قرن نوزدهم در آمریکای شمالی محبوبیت بسیاری کسب کرد. آمریکایی‌ها بدنسازان را از میان مرد‌های قوی هیکل که در سیرک‌ها و کارناول‌ها نمایش می‌دادند، اتنخاب می‌کردند.

امروزه با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علوم مختلف، همچنان شاهد نگاهی تجاری به رشته پرورش اندام و بدنسازی هستیم، نگاهی که تاکنون  تاثیر مخربی بر ورزش کشورمان داشته است، در حالی که فقر منابع مکتوب علمی در این حوزه به همراه استفاده نکردن مربیان و ورزشکاران از تعداد محدود این منابع، معضلی بزرگ بر سر راه مبارزه با ناهنجاری‌های رشته بدنسازی به ویژه دوپینگ( استفاده از دارو‌ها و فراورده‌های خونی غیر مجاز) به حساب می‌آید.

این کتاب در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

«راهنمای کامل پیشگیری و درمان سکته مغزی»

«راهنمای کامل پیشگیری و درمان سکته مغزی»

نویسنده : دکتر نیل اف.گوردون

مترجمان: ترجمه «آذر‌ معزی» و «ابراهیم عباسی»

نشر علم و حرکت

قیمت: 3500 تومان

144 صفحه

درباره کتاب:

این کتاب با تاکید بر تمرینات ورزشی و ارایه راه‌های پیشگیری و درمان سکته مغزی با بهره‌گیری از ورزش، می‌تواند برای تمام علاقه‌مندان این حوزه و بیمارانی که با مشکلات سکته مغزی دست و پنجه نرم می‌کنند، مناسب واقع شود.

کتاب حاضر در پنج فصل طراحی شده که گام نخست آن با پرداختن به حفظ تحرک به رغم معلولیت ناشی از سکته مغزی آغاز می‌شود، پس از آن فواید و خطرات ورزش در پیشگیری و درمان سکته آورده شده، فصل سوم شروع برنامه ورزشی مرتب است، در چهارمین گام از اثر سیستم‌های نمره‌بندی سلامتی، تضمین بیشترین بهره سلامتی با کمترین خطر ارایه شده است و فصل پایانی به ورزش در محدوده بی‌خطر می‌پردازد.

در بخشی از اثر درباره مولف آمده است: «دکتر نیل اف. گوردون یکی از پیشکسوتان پزشکی در زمینه بهداشت و ورزش است، وی 6 سال به عنوان مدیر پزشکی بخش توانبخشی قلبی و فیزیولوژی ورزش در بیمارستان نظامی 1 پرتوریا در آفریقای جنوبی خدمت کرده بود.

دکتر گوردون از سال 1987 مدیریت بخش فیزیولوژی ورزش را در موسسه تحقیقات تمرینات ورزشی کوپر، که اعتبار بین‌المللی دارد، در دالاس تگزاس عهده‌دار بوده است. او متجاوز از 50 مقاله در مورد طب و ورزش به رشته تحریر در آورده است.»

«جامعه‌شناسی ورزش»
«جامعه‌شناسی ورزش»

نویسندگان: دکتر وحید قاسمی، دکتر وحید ذوالاکتاف و علی نورعلی‌وند

نشر جامعه‌شناسان

4000 تومان

157 صفحه

درباره کتاب:

این اثر با بررسی وندالیسم و اوباشگری در ورزش فوتبال و ارایه دیدگاه‌ها و نظریه‌های جامعه شناسی در ورزش می‌تواند برای علاقه‌مندان به این حوزه، دانشجویان جامعه‌شناسی و اهالی ورزش به ویژه مسوولان موثر واقع شود.

کتاب حاضر همچنین به تاثیر عوامل وندالیسم و اوباشیگری در جامعه کنونی کشورمان با بهره‌گیری از الگوهای شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در کشورهای غربی و تطبیق آن با جامعه ملی و محلی کشورمان می‌پردازد و می‌تواند خود را به عنوان کتابی کاربردی برای غیر متخصص‌ها مطرح سازد.

این اثر دارای چهار فصل کلی است که به جامعه و ورزش، کج رفتاری در ورزش، مبانی نظری وندالیسم و اوباشیگری در ورزش فوتبال و یافته‌های پژوهشی در ایران پرداخته است.

در بخشی از پیشگفتار اثر آمده است:«با توجه به نقش و تاثیر ورزش فوتبال بر اشکال مختلف زندگی اجتماعی، کارکرد‌های مثبت و منفی این ورزش همواره مورد توجه ویژه پژوهشگران علوم انسانی و بخصوص جامعه شناسان بوده است. علیرغم پذیرش این نکته که ورزش فوتبال دارای کارکرد‌های اجتماعی مثبت فراوانی می‌باشد، کج‌روی‌ و مسائل اجتماعی نیز جزئی از واقعیت‌های ورزش فوتبال می‌باشد که مطالعه و بررسی آن و کسب آگاهی نسبت به عوامل بوجود آورنده این نوع کج‌روی‌ها و مسائل، همچنین بررسی فرایند استمرار و بقای آن و در نتیجه پیامد‌های مربوطه‌اش، امری مهم و ضروری است. مهمترین این حوادث کشته شدن 39 نفر و زخمی شدن 670 نفر از تماشاگران در بازی دو تیم لیورپول انگلیس و یوونتوس ایتالیا می‌باشد.»

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)