تبیان، دستیار زندگی
دینی نوعی باز تولید اندیشه دینی است خبرگزاری مهر حجت الاسلام موسوی هوایی با تأکید بر اینکه آنچه نوگرایی دینی نامیده می‌ شود و گاه از آن به روشنفکری دینی نام می ‌برند، نباید منجر به نگاه منفعلانه به علوم و تکنولوژی غرب به ویژه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی :

نوگرایی دینی نوعی باز تولید اندیشه دینی است


خبرگزاری مهر

حجت الاسلام موسوی هوایی با تأکید بر اینکه آنچه نوگرایی دینی نامیده می‌ شود و گاه از آن به روشنفکری دینی نام می ‌برند، نباید منجر به نگاه منفعلانه به علوم و تکنولوژی غرب به ویژه از نوع لائیک آن بشود، گفت: در نوگرایی دینی باید به دنبال نوعی باز تولید اندیشه دینی و دستورالعملهای انسان‌ ساز و حیات ‌بخش اسلامی بود که با جذابیت و جامعیت و گرایش رو به کمال و تقرب، جوانان را به دین دعوت کند .

حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: به نظر می ‌رسد نوگرایی دینی نوعی باز تولید اندیشه ناب دینی با نگاه به مقتضیات و ادبیات روز و ادبیات مخاطبین است و یا اینکه نو‌گرایی توجه‌ دادن جامعه و مخاطبان دین به نقاط مغفول و زوایای توجه نشده‌ دین است. به عنوان مثال امام (ره) در جریان انقلاب اسلامی نوآوری داشتند اما این نوآوری از بطن و متن دین با نگاهی دوباره به تکالیف الهی و توجه به بزرگترین فریضه، یعنی حفظ حدود و ثغور اسلام ناب ‌محمدی (ص) انجام شد .

حجت الاسلام موسوی هوایی افزود: در اندیشه انقلاب اسلامی، نگاه نو به دین و گزاره ‌های دینی، نگاهی که از آن اداره جامعه و تربیت و پرورش نسلها استخراج می‌ شد نوعی نوگرایی در اندیشه دینی را تداعی کرد، در واقع وجود عنصر اجتهاد و جمیع آنچه در آن دخیل است مثل علم به زمان، حوادث آن و درک مقتضیات زمان و مکان، اسلام را دینی پویا، نوگرا و همراه با زمان و پیشرفتهای مادی آن قرار داده و در واقع نوعی ملاک گذاری و معیار‌سنجی در راستای عدم انحراف بشریت از صراط انسانی و الهی ارائه می ‌دهد.

وی یادآور شد: زمانی که بخواهیم دعوت به دین را از حالت گفتاری و زبانی خارج کنیم، باید در گسترده‌ رسانه ‌های دیداری، شینداری و مکتوب، آرمانها، اهداف، نتایج و دستورالعملهای دینی و الهی را باز تولید کنیم و از تمام فضاها و ظرفیتها به حسب همان فضا و به مقتضای آن ابزار باید برای رساندن پیام دین کمک گرفت، اعم از محیط‌‌ های حقیقی و محیط‌ های مجازی.

حجت الاسلام موسوی با اعلام اینکه حاکمیت دینی اعم از قوای سه گانه و نهادهای کشور و رویکرد در بنای ساختار اجتماعی همه باید جنبه توحیدی و سوق الی ‌اللهی بیابند، گفت: محور اصلی چنین تحول عظیمی در مکتب ما اقامه همه جانبه قسط و عدالت است .

وی در مورد فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در راستای نوگرایی دینی گفت: در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغی رویکرد بسیار متفاوتی را ارائه داده است. این سازمان همچنین در راستای استفاده از ابزار نوین و فضای مجازی برای ارائه معارف دینی در قالبهای مختلف هنری و ادبیاتی اقدامات قابل توجهی داشته است. با یک مراجعه ساده به سایتهای مختلفی که به نحوی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی هستند، این امر به خوبی مشاهده خواهد شد .

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه ‌های پژوهشی و کمک به تنظیم اسناد فرهنگی و اجتماعی مباحثی چون "منشور ملی جوانان" و یا "منشور اخلاقی جوانان"، " نظام تبلیغات کشور"، "ساماندهی نظام تبلیغات دینی"، "روشهای نوین یافت سنجه ‌های دینداری"، "اصول و سیاستهای تقویت ‌باورهای دینی" مورد توجه سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: این مباحث از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقامات حقوقی و حقیقی دیگر به سازمان ارجاع می‌ شوند که این امر نقش سازمان تبلیغات اسلامی در نوگرایی دینی با حفظ اصول و ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص) نشان می دهد.

وی افزود: در حیطه تولید کتاب و حمایت از نشریات حوزه دین و پایان ‌نامه‌ های دانشجویی عناوین انتخاب شده و طرحهای تحقیقی‌ پذیرفته شده به لحاظ کمی، حداقل در حد 60درصد نشانگر نوگرایی دینی به معنایی است که عنوان شد، در زمینه نقد آثار روشنگری و ایجاد فضای تضارب مثبت آراء، بدون جنجالهای ژورنالیستی و سیاسی نیز سازمان تبلیغات اسلامی گامهای مؤثری برداشته است. در زمینه تبلیغ، برپایی گفتمانهای دانشجویی در دانشگا‌ههای سراسر کشور با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و بسیج دانشجویی و هیئتها و تشکلهای دانشجویی حرکتهای بسیار مناسب و مورد نیاز و علاقه‌ جوانان انجام شده است.

روابط عمومی موسسه تبیان