تبیان، دستیار زندگی
رئیس اداره پیشگیرى از عوامل زیان آور شیمیایى وزارت بهداشت با هشدار نسبت به عوارض خطرناك مواد شیمیایى محترقه و منفجره گفت: ضایعات پوستى- ریوى، آثار خونى، دردهاى شكمی، سردردهاى شدید و سرگیجه از عوارض تماس با مواد شیمیایى محترق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض خطرناک مواد شیمیایی محترقه و منفجره


رئیس اداره پیشگیرى از عوامل زیان آور شیمیایى وزارت بهداشت با هشدار نسبت به عوارض خطرناك مواد شیمیایى محترقه و منفجره گفت: ضایعات پوستى- ریوى، آثار خونى، دردهاى شكمی، سردردهاى شدید و سرگیجه از عوارض تماس با مواد شیمیایى محترقه و منفجره است.

فاطمه فلكى با تأكید بر این كه ساخت و استفاده از هیچ یك از مواد آتش زا شامل مواد محترقه منفجره كه تولید نور مى كنند نمى تواند ایمن باشند، اظهار كرد: هیچ ماده شیمیایى غیر خطرناكى وجود ندارد.

وی گفت: منورهایى كه رنگ قرمز تولید مى كنند نیز حاوى تركیبات استرانسیومى نیترات و پركلرات پتاسیم و پودر آلومینیوم هستند.

مهندس فلکی افزود: نیترات پتاسیم، كلرات باریم، آرسنیك، نیترات سالیسیوم و پركلرات پتاسیم به كار رفته در مواد محترقه و منفجره، به علت تركیب با اكسیژن و كربن همگى به نوعى خطرناك هستند و ممكن است حتى هنگام كار و تهیه، عوارضى را براى كارگران به همراه داشته باشد.

وى توضیح داد: مثلاً مواد شیمیایى با پایه كلر و كلرات به لحاظ درجه آتش گیرى بسیار پایین، ناراحتى هاى پوستى- ریوى ایجاد مى كند؛ حتى در مقیاس بالاتر آثار خونى را به جا مى گذارد. دردهاى شكمى، سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخى موارد ناراحتى هاى تنفسى پیشرفته از آثار این مواد شیمیایى براى تولید كنندگان است.

فلكى با توضیح این كه تماس با تركیبات نیتراته، سبب خوردگى پوست مى شود گفت: حساسیت هاى پیشرفته بر روى غشاى پوستى و حتى در صورت جذب از راه پوست، سوختگى هاى پیشرفته پوست از عوارض تركیبات نیتراته است.

وى با اشاره به این كه تركیبات ذوب شده نیترات پتاسیم و سدیم مى تواند سوختگى هاى شدیدى را به وجود آورد بیان كرد: خستگى هاى بسیار شدید، سرگیجه و تنفس كوتاه از عوارض تماس با این تركیبات است. این در حالى است كه تماس تنفسى با تركیبات سولفوره، مسمومیت هایى را به بار خواهد آورد.

رئیس اداره پیشگیرى از عوامل زیان آور شیمیایى وزارت بهداشت با بیان این كه تنفس پودرهاى گوگردى هم آثار تنفسى، سرفه هاى شدید و تنگى نفس را در پى دارد توصیه كرد: باید از مصرف و نگهدارى بى محاباى مواد شیمیایى خوددارى شود. این در حالى است كه براساس آخرین آمار سال گذشته16  نوجوان19 -16 ساله تهرانى بر اثر نگهدارى و بازى با مواد محترقه مصدوم شدند.

البته این آثار فقط جوانان و نوجوانان را شامل نمى شود بلكه صداهاى مهیب و ناهنجار سبب بروز ناراحتى هاى روحى - روانى، سكته هاى قلبى در افراد مسن و حتى سقط جنین در زنان باردار مى شود.

وى در ادامه توصیه كرد: جوانان و نوجوانان از آتش زدن لاستیك، هیزم و كارتن خالى در واحدهاى مسكونى، معابر، كوچه و خیابان قویاً خوددارى كنند، چرا كه ضمن ایجاد آلودگى هاى شدید در هوا، سایر خطرات را در پى دارد.

مهندس فلكى با بیان این كه پرتاب مواد آتش زا مثل فشفشه، موشك و منوّر بر روى شاخه درختان، بام و بالكن منازل از علل عمده آتش سوزى محسوب مى شود، از صاحبان فروشگاه هاى مواد شیمیایى و رنگ فروشى خواست كه تحت هیچ شرایطى به جوانان و نوجوانان مواد شیمیایى مثل اكلیل و سرنج نفروشند.

وى با تأكید بر این كه كودكان نحوه نگهدارى صحیح مواد آتش زا و شیمیایى را نمى دانند افزود: بسیارى از كودكان به دور از چشم والدین مواد را خریدارى و در جیب، كیف و یا كمد نگهدارى مى كنند كه این مواد به علت درجه آتش گیرى پایین، به زودى مشتعل می شوند و خسارات فراوان جانى و مالى را به بار مى آورند.

وى در ادامه توصیه كرد: نوجوانان از ریختن مواد «سیار اشتعال» مثل نفت، بنزین و الكل بر روى هیزم اكیداً خوددارى كنند.

همچنین ظروف تحت فشار مثل كپسول ها و اسپرى هاى حشره كش به علت دارا بودن خاصیت انفجارى، ذرات آن پرتاب و به داخل چشم وارد مى شود. وى با تأكید بر ضرورت وجود كپسول هاى آتش نشانى و پودرى در محل هاى تجمع یادآور شد: وجود یك شلنگ آب مى تواند به خاموشى سریع بقایاى آتش كمك كند و پس از اتمام مراسم سعى شود خاكسترها در ظرف آبى ریخته شود.

روزنامه جوان

قاسم آخته

لینک ها

چهارشنبه سوری؛ سلب آسایش مردم

چهارشنبه سوری

جشن چهارشنبه سوری در نقاط مختلف ایران

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم!

فروش کتاب های « تاریخی » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان