تبیان، دستیار زندگی
پرداختن به ماجراهایی كه منجر به انقلاب سال 57 شد، بین كارگردانان و نویسندگان آثار مختلف همیشه یك دغدغه بوده است و از آنجا كه این حادثه بزرگ‌ترین اتفاق یكصدساله تاریخ ایران بوده است هر كس سعی كرده از دیدگاه خود به آن بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت تاریخ انقلاب از نگاه مخالفین نظام

این سریال بخشی از حوادث سال 57 را به تصویر می‌كشد


پرداختن به ماجراهایی كه منجر به انقلاب سال 57 شد، بین كارگردانان و نویسندگان آثار مختلف همیشه یك دغدغه بوده است و از آنجا كه این حادثه بزرگ‌ترین اتفاق یكصدساله تاریخ ایران بوده است هر كس سعی كرده از دیدگاه خود به آن بپردازد.


لبه آتش

«سینما و تلویزیون» ما در این سال‌ها آثار متفاوتی را با این موضوع عرضه كرده است، تقریبا می‌شود گفت شناخته‌شده‌ترین و مطرح‌ترین فیلمسازان ما با این موضوع اثری تصویری خلق كرده‌اند. در سال‌های گذشته آثار مختلف تلویزیونی مثل یك مشت پر عقاب، ارمغان تاریكی، بچه‌های بهشت، در چشم باد و ... تنها بخشی از آثاری بوده‌اند كه با موضوع انقلاب در این رسانه تولید شده‌‌اند.

در گروه فیلم و سریال شبكه یك سیما این روزها یك سریال تازه با موضوع وقایع سال 57 در دست تولید است. این سریال كه لبه آتش نام دارد، توسط جواد افشار كارگردانی شده است. داستان سریال در آخرین ماه‌های به ثمر رسیدن انقلاب اتفاق می‌افتد، زمانی كه در اوج مبارزات مردمی علیه رژیم و هنگام فرار شاه، آمریكا می‌كوشد با فرستادن ژنرال هایزر به تهران با اقدامی نظامی با انقلاب اسلامی مبارزه كند. اما با حضور همگانی مردم مسلمان در میدان مبارزه و پیوستن انبوه افسران، درجه‌داران و سربازان به صف انقلابیون، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

داستان سریال در آخرین ماه‌های به ثمر رسیدن انقلاب اتفاق می‌افتد، زمانی كه در اوج مبارزات مردمی علیه رژیم و هنگام فرار شاه، آمریكا می‌كوشد با فرستادن ژنرال هایزر به تهران با اقدامی نظامی با انقلاب اسلامی مبارزه كند.

تصویربرداری این سریال از 27 آبان سال گذشته آغاز شده و 27 اسفند در لوكیشن‌هایی در تهران و ارمنستان به پایان رسیده است. افشار با توضیح این كه تلاش شده بخش‌هایی از فضای قصه آمریكا در ارمنستان بازسازی شود، می‌گوید: از آنجا كه بخش‌هایی از قصه ما در آمریكا می‌گذشت، خواستیم فضاها و دكورها هر چه بیشتر شبیه لوكیشن‌های آمریكا باشد. بنابراین مجبور شدیم این فضا را در یك كشور خارجی ـ ارمنستان ـ بازسازی كنیم كه البته بخش خارجی سریال ما خیلی محدود بود و ما 15 روزه كار تصویربرداری را در ارمنستان به پایان رساندیم.

نگاه تحلیلی، تاریخی

افشار با توضیح این‌كه این سریال بر مبنای نگاه تحلیلی ـ تاریخی ساخته شده است، می‌گوید: در این سریال به بهانه

لبه آتش

روایت تاریخ، آدم‌های مختلف از منظر روان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ آدم‌هایی كه در این سریال در شرایط خاص تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند و تصمیمات آنها سرنوشت ملت‌ها را تعیین می‌كند.

این كارگردان با توضیح این‌كه در ساخت این سریال چندان از آثار مستند استفاده نكرده، می‌گوید: لبه آتش از زاویه مخالفان انقلاب اسلامی روایت می‌شود كه این موضوع شاید بزرگ‌ترین ویژگی این سریال باشد كه تاكنون كمتر از زاویه دید مخالفان نظام یك اثر تصویری درباره انقلاب ساخته شده است.

در این سریال حسن پورشیرازی در نقش گروهبان گارد شاهنشاهی ظاهر شده و فرهاد قائمیان هم در هیئت یك سروان دیده خواهد شد. امیر دلاوری نیز در نقش سرباز در كنار این دو دیده خواهد شد.بجز این بازیگران، كاظم بلوچی (سرهنگ شاهنشاهی)‌، اسماعیل شنگله (تیمسار)‌، عبدالرضا زهره‌كرمانی، الناز حبیبی، پرویز سنگ‌سهیل، نگین صدق‌گویا، علی افشار، تینا افشار، حسین توشه، شهراد وثوقی، هادی قمیشی، صدیقه كیانفر، لیلا بوشهری و مریم دبیرزاده، نیز در این اثر هنرنمایی كرده‌اند.

افشار تصریح می‌كند، وقایعی كه در این سریال به آنها پرداخته شده محدوده زمانی سال 57 و 15 سال قبل از آن را در بر می‌گیرد.در ساخت این سریال مهدی مجدوزیری (مدیر تصویربرداری)‌، مهری شیرازی (طراح گریم)‌، هادی افشار (صدابردار)‌، فرهاد عزیزی‌فرد (طراح صحنه و لباس)‌،شهرام دانش‌پور (مدیرتولید) و حمید آخوندی و علی‌رضا جلالی (تهیه‌كنندگان)‌ همكاری كرده‌اند.

در حال حاضر مریم جلالی و مجید حسنی كار تدوین سریال را انجام می‌‌دهند. پیش‌بینی می‌شود این سریال در ایام دهه فجر از شبكه یك سیما پخش شود.این سریال در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای آماده می‌شود.

سینما و تلویزیون تبیان


جام جم آنلاین