تبیان، دستیار زندگی
دنیای امروز به نوعی وابسته به رسانه است ؛ رسانه هایی که خواه ناخواه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارند، در این بین روزنامه ها، شبکه های خبری، سایت های اینترنتی و... در رقابت با یکدیگر برای جذب مخاطب به دنبال راه هایی برای جلب نظر و تاثیرگذاری عمیق در مخاطب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه می گوید چگونه فکر کنیم !


 دنیای امروز به نوعی وابسته به رسانه است ؛ رسانه هایی که خواه ناخواه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارند، در این بین روزنامه ها، شبکه های خبری، سایت های اینترنتی و... در رقابت با یکدیگر برای جذب مخاطب به دنبال راه هایی برای جلب نظر و تاثیرگذاری عمیق در مخاطب هستند .


رسانه-تلویزیون

تحول در ارتباطات و رسانه های نوین و افزایش اطلاعات موجب ظهور بازیگران جدیدی در جهان معاصر گردیده و این جریان باعث شده کارکرد ابزار های ارتباطی که در گذشته ابزاری ساده برای انتقال معانی و پیام بودند ،  پیچیده شده و کل حیات انسان را متاثر سازند ؛ نظام های نوین ارتباطی و رسانه ها منشأ تحولات عظیم درعرصه ی  قدرت سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، فرهنگی و ... در جهان گردیده اند و با ظهور پیامدهای منفی خود برای امنیت و استقلال جوامع انسانی مشکلاتی را به وجود آورده اند .

دنیای امروز به نوعی وابسته به رسانه است ؛ رسانه هایی که خواه ناخواه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد . رسانه ها از عوامل مهم راهبری زندگی اجتماعی هستند به طوری كه گروهی از مردم بدون این كه بدانند تحت تأثیر چه رسانه ای بوده اند مطابق آن عمل می كنند ، در واقع ما در دنیایی زندگی می کنیم که فرایند های سیاسی و حکومتی آن بر اساس این فرض قرار دارد که "ما بر آنچه می گذرد آگاهیم" با این استدلال كه از مطبوعات ، تلویزیون و رادیو و ... اخبار روز را پیگیری می ‌كنیم ، لذا کمتر کسی را می توان یافت که سرچشمه ی اطلاعات و عقایدش را نتوان در رسانه ها پیدا کرد .

اما آنچه که حائز اهمیت است میزان و نحوه ی تاثیر گذاری رسانه ها بر مخاطب می باشد ، این تأثیرگذاری موضوعی است که توجه بسیاری از محققان و نظریه پردازان را در زمان های مختلف به خود برانگیخته است ، حتی بخش اعظمی از تحقیقات در رسانه ها به "تأثیرات رسانه" اختصاص یافته است كه اهمیت و محوریت این بحث را در مطالعات ارتباطی نشان می دهد . درباره ی تأثیر رسانه‌ ها نظریه های متفاوتی وجود دارد ، برخی نظریه پردازان به تأثیرات محدود و برخی دیگر به تأثیرات قدرتمند رسانه ها معتقدند . چیزی که پیداست با گسترش رسانه ها در دنیای مدرن و تسهیل دسترسی به انواع رسانه های سنتی و یا مدرن مردم در جریان تمامی اخبار جهان قرار می گیرند .

دنیای امروز به نوعی وابسته به رسانه است ؛ رسانه هایی که خواه ناخواه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد

در این بین روزنامه ها ، شبکه های خبری ، سایت های اینترنتی و ... در رقابت با یکدیگر برای جذب مخاطب به دنبال راه هایی برای جلب نظر و تاثیرگذاری عمیق بر وی (مخاطب) هستند و در این راستا به راه کارهای متنوع و فراوان تاثیر گذاری رسانه ای متوسل می شوند که به ذکر چهار اصل از آن ها که از اهمیت والایی برخوردارند اشاره می کنیم :

اصل برجسته سازی (agenda-setting) :

گاهی رسانه ها در انتقال پیام ها نوعی اولویت یا برجسته سازی به وجود می آورند . در این روش تاثیرات رسانه ها درحوزه رفتار محدود می شود . اما با برجسته ساختن برخی از موضوعات می توان بر اطلاعات مردم تاثیر گذاشت . به عبارتی ، رسانه ها گرچه نمی توانند تعیین کنند که مخاطبان چطور بیندیشند اما می توانند تعیین کنند که درباره ی چه بیندیشند .

در این راستا "شاو" و "مک کاب" شعارهایی را که توسط کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده بود و همچنین نتایج نظر سنجی از مردم را تحلیل محتوا کردند و نتیجه گرفتند که رسانه ها با بزرگ کردن و اولویت دادن به برخی موضوعات بر اولویت های مردم تاثیر می گذارند .

رسانه-تلویزیون

تکرار :

در این اصل ، خبر مورد نظر در فاصله های زمانی خاص تکرار می شود تا در ذهن مخاطب نقش بسته و جزئی از باورهای وی شود. یکی از کاربرد های وسیع اصل تکرار درباره ی راست جلوه دادن خبری کذب می باشد گه بیشتر در جنگ های روانی کاربرد دارد به طور مثال شعار وزیر جنگ "هیتلر" عبارت بود از : "هر چه یک دروغ را تکرار کنی ، راست جلوه می کند" و از این طریق به تخریب افکار عمومی نسبت به جبهه ی مقابل پرداخته و با تکرار آنها در اندیشه و رفتار مردم تاثیر گذاشته می شود .

اصل وابستگی رسانه ای :

تنها زمانی رسانه ها می تواند به مردم بگویند که چگونه فکر کنند که ذهن آن ها در مورد یک موضوع یا رویداد خالی از اطلاعات باشد . در این گونه موارد علاوه بر این که رسانه ها به مردم می گویند که به چه موضوعی فکر کنند ، نحوه ی چگونه اندیشیدن را نیز درباره ی موضوع مذکور را نیز به آن ها می آموزند و در این حالت مخاطب به این علت که پیشتر ذهنیتی از موضوع مورد نظر نداشته و تنها منع وی رسانه ی اولیه بوده ، حالت وابستگی نسبت به آن رسانه پیدا می کند .

اصل متقاعد سازی :

کلمه متقاعد سازی دو معنا دارد: در معنای اول که به مفهوم نوعی اجباری سازی است، رسانه می‌کوشد با استفاده از تاکتیک‌ها و روشهایی، مخاطب را به پذیرش وادار کند. در معنای دوم هم که نوع غربی متقاعد سازی است، رسانه‌ها می‌کوشند به گونه‌ای حقایق را بیان کنند که بعدها مخاطب آنها را به عنوان یک واقعیت بپذیرد البته باید توجه داشت که شیوه ها و تاکتیکک هایی که رسانه ‌های غربی برای متقاعد سازی به کار می ‌گیرند ، پیچیدگی‌ بیشتری دارند ، به گونه‌ ای که مخاطب احساس می ‌کند ، واقعی ترند و به آسانی آن را می پذیرد .

بنابر این مشاهده می کنیم که رسانه ها با زیرکی تمام آن چه که می خواهند را به ذهن آدمی القا می کنند و به تدریج و با پیشرفت روز افزون ارتباطات بر پیچیدگی این امر نیز افزوده می شود

بنابر این مشاهده می کنیم که رسانه ها با زیرکی تمام آن چه که می خواهند را به ذهن آدمی القا می کنند و به تدریج و با پیشرفت روز افزون ارتباطات بر پیچیدگی این امر نیز افزوده می شود و دیری نمی پاید که حتی طرز راعه رفتن و غذا خوردن را نیز رسانه ها به ما القا میکنند و این وظیفه ی مخاطب است که با افزایش سطح سواد رسانه ای گرفتار دام های رسانه ای نشده و خود واقعیت را از غیر تمییز دهد ، ارتقای سواد رسانه ای باعث می شود به سهولت مورد سوء استفاده ی رسانه ها قرار نگیریم

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: وبلاگ دانشجویان خبرنگاری دانشکده خبر 87/ مدرسه همشهری