تبیان، دستیار زندگی
اولین همایش دانش آموزی زیست فناوری به همت باشگاه دانش آموزی زیست فناوری پژوهش سرای صدرا روز دوشنبه مورخه 5/2/1390 در سالن شهید آوینی واقع در اداره آموزش و پرورش منطقه 8 با حضور مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف ، نمایندگان ستاد توسعه زیست فناوری ریاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین همایش دانش آموزی زیست فناوری

پژوهش سرای دانش آموزی صدرا منطقه 8 آموزش و پرورش

اولین همایش دانش آموزی زیست فناوری به همت باشگاه دانش آموزی زیست فناوری پژوهش سرای صدرا روز دوشنبه مورخه 5/2/1390 در سالن شهید آوینی واقع در اداره آموزش و پرورش منطقه 8 با حضور مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف، نمایندگان ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری، نمایندگان پژوهش سراهای شهر تهران و دانش آموزان عزیز برگزار گردید.

باشگاه دانش آموزی زیست فناوری صدرا از تابستان سال گذشته آغاز به کار کرد و پس از گذشت یکسال با آموزش بیش از 200 دانش آموز در حوزه زیست فناوری با افتخار، میزبان علاقه مندان و پژوهشگران این عرصه در اولین همایش دانش آموزی زیست فناوری بود.

اولین همایش دانش آموزی زیست

این همایش در کنار برگزاری نمایشگاه جانبی وجشنواره ساخت مدل DNA  در راستای به نمایش گزاردن دستاوردهای یک ساله دانش آموزان در کارگاه زیست فناوری پژوهش سرای صدرا برگزار شد . پس از داوری 72 مقاله و 60 مدل DNA ارسال شده به دبیرخانه همایش ، از دانش آموزان دارای مقاله برتر، بهترین مدل های  DNA  و پروژه های برگزیده تقدیر شایسته بعمل آمد .

در این مراسم جناب آقای علی اکبری معاونت آموزش و نوآوری منطقه 8 ، سرکار خانم یوسفیان مدیریت پژوهش سرای صدرا ، دکتر میر از ستاد توسعه زیست فناوری و جناب آقای دکتر گردانه عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به سخنرانی پرداختند . همچنین خانم انسیه علمافر دبیرهمایش راجع به اهداف همایش، خانم دکتر مقدم از مدرسین کارگاه زیست فناوری در رابطه با مفهوم زیست فناوری ، خانم صدیقی یکی دیگر از مدرسین کارگاه زیست فناوری راجع به نقش دانش زیست فناوری در توسعه اقتصاد کشور و خانم سمیه علمافر مسئول کارگاه زیست فناوری در رابطه با لزوم حضور فعال دانش آموزان در این عرصه به سخنرانی پرداختند .

عناوین مقالات ارائه شده به شرح ذیل می باشد :

DNA مولکول زندگی توسط خانم نگار محمدی از مدرسه راهنمایی فردوس ، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی توسط خانم آتوسا موسوی از دبیرستان سمیه  ، رمزنویسی زیستی توسط آقای امید مصفا از دبیرستان دکترحسابی ، بیوگاز توسط آقای دانیال معینیان از دبیرستان پیشرو، دستاوردهای زیست فناوری پزشکی در ایران توسط آقای داود عباسی فشمی از مدرسه راهنمایی نبوت 2 و انگشت نگاری ژنتیکی در جرم شناسی توسط آقای سعید کریمی از دبیرستان پیشرو .

اولین همایش دانش آموزی زیست

عناوین پروژه های ارائه شده :

کاغد آنتی باکتریال خانم ها یاسمن فضلی از دبیرستان شهیدرجایی منطقه 3 و الهه هاشمی از دبیرستان الهام منطقه 8

ساخت رنگ طبیعی برای رنگ آمیزی سلول آقایان پوریا فضلعلی و سیدمحمدحسین قلوبی دارا از دبیرستان  دکترحسابی منطقه 8

ساخت مکمل غذایی جهت درمان سرطان گیاهی خانم ها زینب خرّم از دبیرستان الهام منطقه 8 و خانم زهرا حیدری از دبیرستان چهارده معصوم منطقه4

اولین همایش دانش آموزی زیست

در نمایشگاه جانبی همایش، دانش آموزان در 5 ایستگاه رنگ های زیست فناوری شامل زیست فناوری سفید ، سبز ، آبی ، قرمز و خاکستری را به نمایش گذاشتند و در مورد هر حوزه به صورت تخصصی برای بازدیدکنندگان توضیح دادند . همچنین پروژه های مربوط به هر یک از انواع زیست فناوری روی میز به نمایش گذاشته شد .

اولین همایش دانش آموزی زیست

پژوهشگر ایستگاه زیست فناوری سبز آقای بهزاد اکبری دانش آموز پایه سوم از دبیرستان دکترحسابی منطقه 8 بود که درمورد نقش کلیدی زیست فناوری در حوزه کشاورزی و تولید گیاهان تراریخته توضیح می داد. همجنین در ایستگاه زیست فناوری سبز بازدیدکنندگان با فعالیت های مربوط به این حوزه از جمله کشت بافت گیاهان و مزایا و کاربرد کشت هیدروپونیک آشنا شدند .

اولین همایش دانش آموزی زیست

پژوهشگران ایستگاه زیست فناوری قرمز آقایان مهدی رحمانی و محمدرضا اسماعیل زاده دانش آموزان پایه سوم از  دبیرستان ابوریحان منطقه 8 بودند که نقش زیست فناوری در حوزه پزشکی را برای بازدیدکنندگان توضیح می دادند و همچنین امکان دیدن بعضی از قارچ ها و باکتری ها زیر میکروسکوپ برای دانش آموزان فراهم آمده بود .

اولین همایش دانش آموزی زیست

پژوهشگران ایستگاه زیست فناوری سفید خانم ها نیوشا پهلوان و فاطمه طوسی  دانش آموزان پایه دوم وسوم از دبیرستان شهید طیبه مهرنامی منطقه 8 بودند که راجع به دستاوردهای این حوزه  برای بازدیدکنندگان توضیح می دادند . در این بخش کاربرد زیست فناوری سفید در صنعت شیمی و داروسازی به نمایش گذاشته شده بود.

اولین همایش دانش آموزی زیست

پژوهشگران ایستگاه خاکستری خانم ها زهرا ساعدی و ریحانه زمزم از دانش آموزان سال سوم راهنمایی از مدرسه راهنمایی میثاق شاهد  بودند که در مورد فواید زیست فناوری خاکستری در جامعه توضیح می دادند و همچنین کرم های زباله خوار و کودهای آلی بیولوژیک ساخته شده توسط دانش آموزان هم به نمایش گذاشته شده بود .

اولین همایش دانش آموزی زیست

پژوهشگران ایستگاه زیست فناوری آبی خانم ها شقایق جمشیدی زاده و پرناز پورمند از دانش آموزان سال اول ازدبیرستان فرزانگان مدرن و دبیرستان فروغ علم منطقه 8 بودند که درمورد اهمیت و جایگاه زیست فناوری در دست یابی به محصولات نوین از منابع دریایی توضیح می دادند . در این بخش پروژه های دانش آموزان به همراه ژل های آگارز و آگار و دستگاه الکتروفورز به نمایش گذاشته شده بود .

مسئول کارگاه زیست فناوری

تنظیم: نسرین صادقی