تبیان، دستیار زندگی
اندیشكده هریتیج نوشت: پخش برنامه‌های شبكه خبری صدای آمریكا در ایران نیازمند خانه‌تكانی است كه مدت‌هاست به تعویق افتاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندیشكده هریتیج بررسی كرد

لزوم خانه تكانی در بخش فارسی صدای آمریكا


  اندیشكده هریتیج نوشت: پخش برنامه‌های شبكه خبری صدای آمریكا در ایران نیازمند خانه‌تكانی است كه مدت‌هاست به تعویق افتاده است.


voa

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس به نقل از اشراف، سایت بنیاد هریتیج نوشت : ریاست شبكه تلویزیونی "صدای آمریكا "، در اتاقی كه فضای آن فقط برای ایستادن كافی بود، از اعمال تغییرات مهم و اساسی در روش پرداختن شبكه خبری فارسی صدای آمریكا به موضوع گزارش اخبار برای مردم ایران خبر داد. موضوعی كه زمان انجام آن فرا رسیده است.

شكایات جامعه تبعیدی ایران درباره این شبكه خبری، سال‌هاست كه تا به امروز به كنگره آمریكا روانه شده است. (سالهاست كه پای شكایات جامعه تبعیدی ایران از این شبكه خبری به كنگره‌ آمریكا كشیده شده است).

یكی از این نمونه شكایت‌ها، این بوده كه ریاست اجرایی این شبكه خبری نه به زبان فارسی صحبت می كند و نه اینكه این زبان را درك می‌كند و هیچ دركی از اصول سیاسی مردم ایران ندارد.

در ماه مارس سال گذشته میلادی، "ترنت فرانكس "، نماینده جمهوری خواه از ایالت "آریزونا " آمریكا، در قالب نامه‌ای به "باراك اوباما "، ریاست جمهوری آمریكا، از فقدان نظارت، كاركنان، ماموریت و محتوای شبكه خبری صدای آمریكا شكایت كرد. این جمهوریخواه عضو مجلس نمایندگان كنگره آمریكا در نامه خود نوشت: احتمال دارد كه این شبكه خبری بیشتر از آنكه نقش كمكی داشته باشد، به تعهد كسانی كه در جستجوی حقوق بشر هستند آسیب برساند.

در نتیجه، "الكس بلیدا "، مدیر این شبكه خبری در ماه می سال گذشته میلادی از این سمت برداشته شد و از آن زمان تا كنون، یك بازنگری در عملكردهای این شبكه اعمال شده است. ( چرخ‌های دولت آمریكا با سرعت بسیار آرامی می‌چرخند).

با استناد به منابع، ساختار این شبكه خبری از سیستم اخیر تولیدكنندگان اجرایی انگلیسی زبان به یك ویراستار فارسی زبان برای هر پخش تغییر خواهد كرد.

با استناد به منابع، ساختار این شبكه خبری از سیستم اخیر تولیدكنندگان اجرایی انگلیسی زبان به یك ویراستار فارسی زبان برای هر پخش تغییر خواهد كرد.

درعوض، این شبكه خبری تنها دو ویراستار خواهد داشت، ویراستارانی كه به عنوان ویراستارهای نمایشی هم فعالیت می كنند.

اینكه آیا این كارآمدسازی‌ها منطقی و معقول خواهند بود یا نه، قطعا به مهارت‌های درست زبانی اشخاص مسئول این شبكه و توانایی آنها در زمینه درك نیازهای مخاطبینی كه برایشان كار می‌كنند، بستگی دارد.

لازم است كه ریاست جدید این شبكه خبری نیز به ماموریت "صدای آمریكا " توجه كند، ماموریتی كه تنها شامل پخش اخبار نیست بلكه ارتقاء دموكراسی را نیز در بر می‌گیرد؛ عملكردی كه ریاست قبلی این شبكه آن را به تمسخر گرفت و كم اهمیت جلوه داد.

امید است كه گامی به جلو در "صدای آمریكا " برداشته شده باشد. اینكه آیا چنین اتفاقی افتاده یا نه، به ظهور جزئیات بیشتری درباره این سازمان بستگی دارد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: فارس