تبیان، دستیار زندگی
تا به حال به معنی کلمه ی خالق فکر کرده ای؟ این کلمه را می توان زیباترین صفت خداوند بر شمرد که آن را به من و تو هم هدیه کرده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فکر های رنگی

نقاشی خلاق

پرورش خلاقیت

دوست نوجوان تا به حال به معنی کلمه ی خالق فکر کرده ای؟ این کلمه را می توان زیباترین صفت خداوند بر شمرد که آن را به من و تو هم هدیه کرده است. قرار است با خلاقیت و نو آوری تو و با کمک دستان توانا و هنرمندت، یک اثر هنری زیبا خلق شود. اثری که تا به حال کسی نمونه ی آن را خلق نکرده است! شاید باور نداشته باشی که چه قدر توانمندی! اما من به تو ثابت می کنم که کجای این قلهّ ایستاده ای. پس دست به کار شو. قبل از این که این مطلب را کامل بخوانی، وسایل نقاشی ات- مداد رنگی، یک برگه کاغذ A4، خط کش و زیر دستی که می تواند یکی از کتاب هایت باشد- را آماده کن و نشان بده چه قدر هنرمند و توانایی.

1. روی کاغذ یک مربع به اندازه ی 20×20 بکشید.

2. سپس هر ضلع مربع را به 4 یا 5 مربع تقسیم کنید. به طوری که تعداد 16 یا 20 مربع کوچک درون آن به وجود آید.

3. بدون این که به شکل خاصی فکر کنید در هر مربع یک طرح بکشید. از طرح های ساده که ابتدا به ذهن می رسند دوری کنید. طرح شما باید جدید، خلاقانه و پیچیده باشد.

4. می توانید یک شکل یا فرم خاص را تکرار کنید؛ یعنی در کارتان ریتم داشته باشید، از تکرار زیاد یک رنگ در یک مربع خود داری کنید و از شکل ها و رنگ های متنوعی استفاده کنید.

5. اشکال یا خطوط می توانند سیاه و سفید یا رنگی باشند. اگر می خواهید طرح را به صورت سیاه و سفید انجام دهید، ابتدا روی کاغذ فقط قسمت های سیاه را بکشید و از سفیدی کاغذ به عنوان رنگ سفید بهره ببرید.

6. بهتراست طرح شما انتزاعی باشد.

7. در هر مرحله پس از تکمیل یک مربع مدتی فکر کنید و ببینید چه کارهایی باعث بهتر شدن مربع بعدی می شود.

8. به کارهای هنرمندان در نقاشی های سنتی و مدرن توجه کنید و از کارهای آن ها ایده بگیرید.

9. از تکرار انواع خطوط (شکسته، راست، خمیده) اشکال هندسی و سطوح نامنظم به وجود آورید.

10. از اشکال گیاهان و طرح های موجود در بدن جانوران مثل ( زرافه، گورخر، طاووس و ... ) الهام بگیرد.

توصیه هایی برای اجرا و رنگ آمیزی

پرورش خلاقیت

1. بهتر است در کارهای رنگی از مداد سیاه برای کشیدن طرح های خود استفاده نکنید؛ زیرا هنگام اجرای کار باعث چرک شدن رنگ های روشن می شود.

2. هنگام رنگ آمیزی دقت کنید. رنگ ها را تمیز در جای خود بگذارید و از خطوط دور اشکال بیرون نزنید. طوری رنگ کنید که سفیدی از زیر کاغذ مشخص نباشد.

3. برای این که رنگ سفید را هم در کار خود داشته باشید می توانید بعضی جاها را رنگ نکنید.

4. برا ی تمام کردن کار عجله نکنید؛ زیرا هر چه فرصت بیشتری برای تفکر داشته باشید نتیجه بهتر خواهد شد.

5. هنگام رنگ آمیزی حتماً از زیر دستی نرم استفاده کنید.

6. از هیچ کس کمک نگیرید تا فکر و خلاقیت خودتان بارور شود.

7. رنگ های تیره را در کنار رنگ های روشن استفاده کنید تا رنگ های روشن درخشان تر دیده شوند و از رنگ سیاه در آخر کار استفاده کنید تا دیگر رنگ ها را تیره و سطح نقاشی را چرک نکند.

8. از یک تکه کاغذ به عنوان زیر دستی درهنگام رنگ آمیزی استفاده کنید و آن را روی نقاشی تان قرار دهید تا رطوبت دست شما باعث تداخل رنگ ها نشود.

9. در پایان نقاشی در صورت تمایل می توانید دور قطعات رنگی را با سیاه پررنگ کنید. (به این کار دسن کردن می گویند.)

همیشه یادتان باشد تکراری نبودن فکر و ایده ی شما مهم ترین عامل موفقیت در این طرح است. به همین دلیل نمونه های ارائه شده در مجله، فقط برای این است که از آن ها ایده بگیرید و از کپی کردن آن ها خودداری کنید.

می توانید از کارهای خود به عنوان تابلو، کادو، طرح جعبه ی دستمال کاغذی، نقاشی روی سفال و ... استفاده کنید.


رشد نوجوان- شماره 1- 1389

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده: شکوفه باصری

تنظیم: نوربخش