تبیان، دستیار زندگی
وقتی زن و شوهر هر دو زیر فشار روانی هستند احتمالاً بهتر است بحث در مورد موضوعات مهم و تصمیم گیریهای پر اهمیت را به بعد موکول کنند. اگر با رفتار بی تناسب همسر خود روبرو هستید، با توجیهاتی نظیر خسته است، بی حوصله و ناراحت است، با او برخورد کنید و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه زادهوش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منابع استرس زا در زندگی همسران


وقتی زن و شوهر هر دو زیر فشار روانی هستند احتمالاً بهتر است بحث در مورد موضوعات مهم و تصمیم گیریهای پر اهمیت را به بعد موکول کنند. اگر با رفتار بی تناسب همسر خود روبرو هستید، با توجیهاتی نظیر" خسته است"، " بی حوصله و ناراحت است"، با او برخورد کنید و حتی المقدور از ذهنیاتی مانند" قصد تحقیر مرا دارد، کار همیشگی اوست"


استرس

ابعاد مختلف زندگی زناشویی با فشارهایی روبروست که می تواند به روابط زناشویی زوجین لطمه وارد کند.

در حقیقت منابع استرس زا در زندگی زناشویی بسیار متعدد است برای مثال زن و شوهر در سال های نخست ازدواج با تصمیم گیریهای متعددی از جزئی( مثلاً تعیین محل قرار دادن قفسه لباس) تا کلی ( تعیین محل زندگی) روبرو هستند. مسایلی مانند هماهنگ کردن ساعات کار بیرون منزل، تعیین وقت صرف غذا و امور مالی خانواده هم موارد دیگری است که می توان به آن اشاره کرد و چون عقاید، عادتها و روش هاس اشخاص با هم تفاوت دارند، تصمیم گیری های دایم، امتیاز دادن و امتیاز گرفتن و به توافق رسیدن ممکن است تولید اصطکاک کند. همچنین زوج هایی که در نزدیک محل زندگی یکی از والدین زندگی می کنند تحت تاثیر معیارهای حاکم بر خانواده پدر و مادر با مشکلاتی روبرو می شوند. تولد نخستین فرزند خانواده مشکلات تازه ای به وجود می آورد  و می تواند شکل و شمایل روابط زناشویی را تغییر دهد. تولد کودک و مراقبت از او مسلماً بار سنگینی بر دوش مادر است. اما آنچه کمتر مد نظر قرار می گیرد این است که پدر هم در اثر تغییراتی که در زندگی اش بوجود می آید تحت تاثیر قرار می گیرد.

از سوی دیگر برای بسیاری از زن ها بارداری زایمان و مراقبت از کودک مستلزم محرومیت از بسیاری از منابع لذت و امنیت عاطفی و امتیاز نگرفتن متقابل است. برای مثال زن از کار کردن بیرون از منزل و برنامه های اجتماعی مختلف همچنین از ورزشش و برخی سرگرمی های تفریحی به ناچار صرفنظر می کند و البته فرصت او برای پرداختن به همسر کم و کمتر می گردد و در نتیجه مشکلاتی بروز می کند.

قبل از هر چیز با مشاهده ی علاماتی مانند حالت بی قراری و دلتنگی و میل به تفسیرهای اشتباه سعی کنید از صحبت درباره ی موضوعات بحث انگیزاجتناب کنید. می توانید با پرداختن به یک برنامه ی تفریحی یا سرگرم کردن همسر خود از شدت ناراحتی او بکاهید

استرس و خطای اندیشه

همه ی ما می دانیم که در شرایط فشار عصبانی شدن و از دست دادن خویشتن داری افزایش می یابد. اما اغلب متوجه نیستیم که در شرایط فشار روانی امکان اندیشیدن اشتباه هم بیشتر می شود و این نیز بر شدت ناراحتی و عصبانیت ما می افزاید.

یکی دیگر از آثار فشار روانی این است که انسان کنترل اندیشه و رفتارش را از دست می دهد . برای اشخاص تحت فشار تعدیل و اصلاح طرز تلقیهای نادرست و تنظیم احساسات دشوار است. در این مواقع امکان گفتن حرفهای زننده و حتی تهاجم جسمانی و یا سکوت کامل اختیار کردن، زیاد می شود.

پادزهر استرس

هنگام مواجه با استرس و فشار روانی چه باید کرد؟ نخستین توصیه به شما این است که تا می توانید از استرس و منابع استرس زا فاصله بگیرید. مثلاً بسیاری از اشخاص به خاطر تعمیم مبالغه آمیز و مصیبت بار دیدن امور گرفتار استرس می شوند. برای مثال چقدر وحشتناک است که من نتوانستم فلان کار را انجام دهم و یا با این روش من هیچ وقت موفق نمی شوم.  از سوی دیگر بایدها نیز مکانیزم ذهنی دیگری است که به شما آسیب می زند. تکرار جملاتی این گونه که "این کار را باید انجام بدهم" و یا "آن کار را نباید بکنم".

همدلی با همسر

برخورد با این بایدها و نبایدها و تعدیل آن ها  از شدت فشار های بی مورد بر شماخواهد کاست.

شما می توانید تاثیر فشارهای روانی استرس را به حداقل برسانید البته قبل از هر کار باید نشانه های ناراحتی را پیدا کنید. از جمله این نشانه ها می توان به تنش، حواس پرتی، احساس دلتنگی شدید، بی خوابی و غیره... اشاره کرد. همچنین ممکن است تحت تاثیر گفتار و رفتار دیگران برخوردی بی تناسب داشته باشید. در این صورت تا حد امکان از آن ها فاصله بگیرید و تا زمانی که احساس بهتری پیدا نکرده اید از پرداختن به موضوعات بحث انگیز با همسر خود احتراز کنید.

در شرایط فشار روانی امکان اندیشیدن اشتباه  بیشتر می شود و بر شدت ناراحتی و عصبانیت ما می افزاید.

برای تخفیف فشار روانی همسرتان چه می توانید بکنید؟

قبل از هر چیز با مشاهده ی علاماتی مانند حالت بی قراری و دلتنگی و میل به تفسیرهای اشتباه سعی کنید از صحبت درباره ی موضوعات بحث انگیزاجتناب کنید. می توانید با پرداختن به یک برنامه ی تفریحی یا سرگرم کردن همسر خود از شدت ناراحتی او بکاهید.

وقتی زن و شوهر هر دو زیر فشار روانی هستند بهتر است بحث در مورد موضوعات مهم و تصمیم گیریهای پر اهمیت را به بعد موکول کنند. اگر با رفتار بی تناسب همسر خود روبرو هستید، با توجیهاتی نظیر" خسته است"، " بی حوصله و ناراحت است"، با او برخورد کنید و حتی المقدور از ذهنیاتی مانند" قصد تحقیر مرا دارد، کار همیشگی اوست" بپرهیزید.

سمیه زادهوش

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

قواعد شوخی بین همسران

چرا برخی زوج ها ،درمانده می شوند؟

کش وقوسهای زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.