تبیان، دستیار زندگی
عصر اطلاعات است و سرعت ، و بچه های ما فرزند همین زمانه اند. طوری که دیگر به این راحتی نمی توان سرنوشت آنها را از همان کودکی تا بزرگسالی و پیری خواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این میل چگونه در او شکل می گیرید؟


عصر اطلاعات است و سرعت ، و بچه های ما فرزند همین زمانه اند. طوری که دیگر به این راحتی نمی توان سرنوشت آنها را از همان کودکی تا بزرگسالی و پیری خواند. دنیا پیچیده شده و آلوده. و از خیلی ها می شنویم که پیچیدگی و آلودگی دنیای مدرن را بهانه می کنند، برای توجیه ناآگاهی شان از چیزهایی که باید به فرزندان شان بیاموزند.

کودک

گاهی آن قدر با تاکید و قاطعیت، که آدم مطمئن می شود اگر هم کودک و نوجوان ما در این دنیا آنطور که باید و شاید تربیت نشدند و شخصیت سالم و درستی پیدا نکردند، آن قدرها هم تقصیری متوجه ما نیست. چرا که " دنیا، دنیای پیچیده و آلوده ای است. "

تلویزیون ، ماهواره و اینترنت ، از ویژگی های عصری است که در آن زندگی می کنیم و به نظر می رسد باید آگاهی و تربیت جنسی را از طریق صحیح به فرزندان منتقل کنیم. تهاجم فرهنگی را هم باید در نظر گرفت. بعضی رسانه ها با نشانه گرفتن یکی از دل مشغولی های نوجوانان وارد میشوند و اطلاعات زیادی در اختیار آنها قرار می دهند که ممکن است باعث انحراف جنسی آنها شود. به همین علت هدایت جنسی، طبق آموزه های اسلام، موضوع مهمی است.

اگر راهنمایی های لازم از سوی پدر و مادر انجام نشود، ممکن است فرزند ما در دام کسانی بیفتد که اطلاعات غلط و بی حد و حصر در اختیارش قرار می دهند و دچار انحراف جنسی شود.

تمایلات جنسی چیست؟

برای درک چگونگی مسائل جنسی کودکان، ابتدا باید از خود سئوال کنیم که از مسائل جنسی بطورکل چه برداشتی داریم. توضیح آنچه ما در این مورد درک میکنیم، کار ساده ای نیست. چرا که این موضوع در بر گیرنده حیطه وسیعی از مسائل جنسی و جسمی، نیازها، میل ها و احساسات میباشد.

نیاز جنسی بطور آشکار مفهومی شخصی است. بسیاری از بزرگسالان، تمایلات  جنسی را با رفتارهای جسمانی معنا میکنند. اما باید توجه داشت  که مسائل جنسی میتوانند معانی عاطفی نیزبه همراه داشته باشد. به علاوه برای برخی تمایل جنسی نوعی احساس امنیت، آرامش و تخلیه فشارهای روانی است.

آیا تمایلات جنسی در کودکان وجود دارد؟

سالها وجود احساسات جنسی در کودکان انکار میشد و این امر البته از منظری خاص منطقی بنظر میرسد، چرا که رفتارهائی که از نظر ما بزرگسالان تمایل جنسی توصیف می شود ،  در بچه ها مشاهده نمیشود.در نتیجه اینطور تصور میگردید که بچه ها فاقد احساسات جنسی هستند.

صحبت كردن با فرزند در دوران نوجوانی و جوانی  در مورد خطر های جنسی مهم است چرا كه به رشد نگرش های او نسبت به روابط سالم كمك میكند و او را قادر میسازد كه اطلاعات دقیق را از شما دریافت كند چرا كه شما منعكس كننده ارزشها و اصول اخلاقی در كودكان خود هستید

اما اگر نگاه وسیعتری به تمایل جنسی داشته باشیم، در آنصورت مسائل جنسی حیطه وسیعتری را در بر میگیرد. به طور مثال، نگاه کردن به بدن یکدیگر و لمس آن، یا “دکتر بازی” و یا بوسیدن همدیگر. همه ی این رفتار ها می توانند احساسات و هیجاناتی در دستگاه جنسی ایجاد کنند. کودکان می توانند همه ی این رفتار ها را داشته باشند و دچار هیجانات ناشی از این رفتارها نیز بشوند.

تمایلات جنسی دارای دو وجه جسمانی و عاطفی است که هر کدام  به ترتیب  دارای  کارکرد های مختلفی میباشند.

تمایلات جنسی در کودکان به میزان زیادی معطوف به اکتشاف تن خودشان است و  احساساتی که به این کشف مربوط می شود. با گذر سالیان، تمایل جنسی شکل نوعی وسیله ی ارتباطی به خود می گیرد. این تمایل در ابتدا به ویژه متوجه  لمس کردن و اکتشاف تن خود است و در ادامه به کشف و لمس بدن دیگری می انجامد. در مرحله بعدی نیازهای جنسی با احساسات ویژه ای در می آمیزد که به ظهور عشق می انجامد و به این ترتیب چیزی به تدریج اما بطور قطع شکل میگیرد که ما آنرا کششهای جسمانی می نامیم.

تمایلات جنسی در کودکان نباید با تمایلات جنسی بزرگسالان مقایسه شوند، چرا که تمایلات جنسی کودکان دارای جنبه های دیگری نیز هست و عملکردها و اشکال بروز آن متفاوت از بزرگسالان میباشد.

مادری چنین مطرح میکند:

وقتی تن دختر هشت ساله ام را می خارانم، بسیار لذت می برد. در زمان نوزادی هم از ماساژ بدن اش بسیار لذت می برد.”

کودک

تماس با پوست بدن کودکان از ایام نوزادی و حتی تا سنین بزرگسالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای کودکان نیز احساسی کاملا ویژه و لذت بخش به همراه دارد. به علاوه، این نوازش و تماس با بدن کودک نشان دهنده علاقمندی والدین به مراقبت از فرزندان می باشد و  بدین ترتیب کودکان احساس امنیت و آرامش می کنند. همچنین کودکان یادمی گیرند که برای جسم خود ارزش قائل شوند و همزمان در می یابند که دیگران برای جسم آنها ارزش قائل اند. به نظر میرسد که ارزش دادن به جسم کودک، در رشد و تکامل سالم جنسی و احساسی او نقش موثری ایفا می کند. اما هر نوع نوازش و ارتباط پوستی توصیه نمی شود . چنانچه لمس برخی نقاط حساس می تواند زمینه ساز تحریک و تمایل های بعدی او باشد .

کودک به مرور با رشد  و آشنایی با محیط پیرامون و شناخت بیشتر نقاط مختلف بدن خود درمی‌یابد که لمس برخی نقاط بدن برای وی خوشایند است. برخی از کودکان در این دوران ممکن است به این لمس ادامه داده و حالت خودارضایی به خود بگیرند که حرکاتی مانند خوابیدن مکرر بر روی شکم و مالش خود به اشیاء یا زمین یا اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها از این جمله اند.

والدین باید از رفتارهای خشن و ترساننده در این مورد بپرهیزند زیرا ممکن است کودک را به سایر فعالیت‌های مضر وادار کند. به زبان کودکانه باید به وی آموخت که این رفتار مورد پسند نبوده و نباید به تکرار آن اقدام کند. این مساله باید در محیطی آرام و بدون ترس به کودک منتقل شود.

مشغول کردن کودک به سایر فعالیت‌ها و منحرف کردن حواس بچه‌ از این رفتار و ایجاد زمینه‌ برای سایر فعالیت‌های مفید می‌تواند در ترک این عادت در کودکان مفید فایده باشد. با این حال در صورتی که در کودکان به نوعی متوجه خودارضائی شدید حتماً با روانپزشک مشورت نمائید.

صحبت كردن با فرزند در دوران نوجوانی و جوانی  در مورد خطر های جنسی مهم است چرا كه به رشد نگرش های او نسبت به روابط سالم كمك میكند و او را قادر میسازد كه اطلاعات دقیق را از شما دریافت كند چرا كه شما منعكس كننده ارزشها و اصول اخلاقی در كودكان خود هستید همچنین با اینكار میتوانید نیاز آنها را به درك عواقب احتمالی نتایج فعالیت جنسی زودهنگام نظیر بارداری،بیماریهای مقاربتی و صدمات عاطفی وارده را برطرف نمائید.

در این دوره لازم است والدین و مراقبان کودک به نکات اساسی زیر توجه نمایند

از هرگونه لمس و نوازش اندام تناسلی کودک خودداری نمایید : تماس دست با اندام تناسلی کودک و شیرخوار در هنگام تعویض پوشک یا شستشو و حتی حین حمام کردن او را به حداقل برسانید.

از انجام روابط زناشویی درساعات بیداری کودک و شیرخوار اجتناب کنید که این مساله در تعالیم دینی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد و به آن تاکید شده است.

حفظ عزت نفس در کودکان نیز موضوع خیلی مهم است. اگر نوجوان احساس ارزشمندی نکند، تن به هر کاری می دهد، این عزت نفس را خانواده، مدرسه

و دوستان به فرد می دهند و همچنین والدینی که فرزندشان را تحسین

و تمجید می کنند.

از سن 4 سالگی رفتاری مانند میل به بوسیدن ، لمس اعضای بدن ، توجه به خوشگلی و ترکیب چهره دیگران ، انجام شوخی های جنسی ، بکار بردن کلمات مربوط به روابط جنسی ، خاله بازی ، آمپول بازی و ...  بیانگر  میل جنسی می باشد .لذا کنترل نامحسوس و غیر مستقیم و ارائه آگاهی به کودکان ضروری به نظر می رسد .

حضور کودک در مجالسی که پوشش نامناسب و آرایش تند بکاررفته موجب باقی ماندن این تصاویر در ذهن او می شود و موجب انحراف در آینده خواهد بود .

در مقابل سؤال جنسی کودک نه با خشونت رفتار کنید نه با طفره رفتن ، زیرا در هر صورت ممکن است او سؤال خود را از فردی منحرف بپرسد و ....

پاسخ سؤال او را نباید باز کرد ، پاسخ باید در حد سن او باشد .  اگر در همان لحظه پاسخ مناسبی نیافتید  آنرا به لحظات بعد موکول کنید ولی در اسرع وقت به او جواب مناسب بدهید .

مراقب حضور کودک در مکانها و زمانهای خلوت باشید .زیرا ممکن است توسط افراد منحرف مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرد . در حد سن کودک برخی خطرات جنسی که او را تهدید می کند برای او توضیح دهید : تو نباید افراد غریبه را ببوسی یا بغل آنها بروی ، نباید اجازه دهی کسی به بدنت دست بزند ، اگر این کار را کرد به پدر و مادر بگو ، اگر کسی که او را نمی شناسی به تو چیزی داد و گفت بیا جایی بریم نباید با او بروی و چیزی را از او بگیری.

حفظ عزت نفس در کودکان نیز موضوع خیلی مهم است. اگر نوجوان احساس ارزشمندی نکند، تن به هر کاری می دهد، این عزت نفس را خانواده، مدرسه و دوستان به فرد می دهند و همچنین والدینی که فرزندشان را تحسین و تمجید می کنند.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

مجله الکترونیکی روان شناسی جامعه/وب سایت اختصاصی دکتر والی پور

پایگاه اطلاع رسانی مباشری/سایت تنظیم خانواده

مقالات مرتبط :

خطری تهدیدش می کند

محتوای لازم برای آموزش جنسی

مرضی حاصل تنهایی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.