تبیان، دستیار زندگی
تو ادّعا می‌کنی مسیحی هستی، آن وقت چطور کلامی در مورد عیسی علیه السلام را آتش می‌زنی؟! یک‌بار می‌گویی ما ضدّ مسلمانان نیستیم؛ ولی کتابی که برای همه ادیان است، را می‌سوزانی! تو فردی دو رو هستی! چطور قرآن را می‌سوزانی قبل آنکه آن را بخوانی؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره عالم شیعی با کشیش گستاخ


تری جونز

حجت الإسلام و المسلمین سید "حسن قزوینی" روحانی شیعی مقیم ایالات متحده آمریکا که از سرشناس‌ترین چهره‌های شیعیان در عرصه بین‌الملل شناخته می‌شود، اخیراً در یک برنامه تلویزیونی به مناظره با "تری جونز" کشیش قرآن سوز پرداخت. در این گزارش نگاهی گذرا می‌اندازیم به این مناظره .


مجری شرکت ماهواره‌ای فاکس در ابتدای این برنامه گفت: کشیش "تیری جونز" کسی که دستور سوزاندن قرآن در کلیسای فلوریدا را داد. وی هم اکنون برای اعتراض بر آنچه که اسلام افراطی می‌نامد، اینجا حاضر شده است.

دیگر مهمان برنامه ما، سید "حسن قزوینی" پژوهشگر و استاد، و کسی که توسط "صدّام حسین" دیکتاتور سابق عراق زندانی شد، است. وی اکنون رئیس مرکز اسلامی آمریکاست.

مهمان دیگر این برنامه نیز کشیش "اد رو" سرپرست کلیسای مرکزی دیترویت است. او کسی است که ده‌ها سال از عمر خویش را در تلاش برای یکپارچه کردن ادیان صرف کرده است.

دیگر مهمان این برنامه "چارلی انجتون" وکیل و حقوقدان شرکت ماهواره‌ای فاکس و تحلیلگر قانونی است. او برای کمک به تحلیل قضایای قانونی که در این مناظره بررسی می‌شود، حضور دارد.

پرسش مجری از "تیری جونز": چرا شما در دیربورن هستید؟

من اینجا هستم تا بر علیه کسانی که اسلام گرایان افراطی نامیده می‌شوند، اعتراض کنم. من نه ضدّ این آقا (حجت الإسلام قزوینی) هستم و نه ضدّ قرآن و نه ضدّ مسلمانان دیربورن و نه ضدّ مسلمانانی که در اینجا متولد شده‌اند یا به طور رسمی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و از قانون آمریکا تبعیت می‌کنند. بلکه من مخالف جهاد و مسلمانان افراطی هستم که به شریعت عمل می‌کنند؛ ولی به قانون آمریکا عمل نمی‌کنند.

 

پرسش مجری از حجت الإسلام قزوینی: شما چه جوابی می‌دهید؟

سید قزوینی: تو که ضدّ شریعت هستی، آیا اصلاً شریعت را می‌شناسی؟

تو ادّعا می‌کنی مسیحی هستی، آن وقت چطور کلامی در مورد عیسی علیه السلام را آتش می‌زنی؟! یک‌بار می‌گویی ما ضدّ مسلمانان نیستیم؛ ولی کتابی که برای همه ادیان است، را می‌سوزانی! تو فردی دو رو هستی! چطور قرآن را می‌سوزانی قبل آنکه آن را بخوانی؟

تری: ما مخالف شریعت هستیم؛ زیرا آن بر ضدّ قوانین آمریکاست، مثل اعدام به وسیله سنگسار کردن شخص مجرم.

سید قزوینی: هر چیزی در شریعت اسلام ضدّ قانون باشد، نمی‌توان به آن عمل کرد. ما به قوانین آمریکا احترام می‌گذاریم. آیا اعمالی که تو برای ترساندن مردم به آن دست می‌زنی، افراطی گری به حساب نمی‌آید!

تو سه هفته یا سه ماه قبل قرآن را سوزاندی... آیا می‌دانی که در قرآن آیات متعددی در مورد عیسی علیه السّلام وارد شده؟! تو ادّعا می‌کنی مسیحی هستی، آن وقت چطور کلامی در مورد عیسی علیه السلام را آتش می‌زنی؟! یک‌بار می‌گویی ما ضدّ مسلمانان نیستیم؛ ولی کتابی که برای همه ادیان است، را می‌سوزانی! تو فردی دو رو هستی! چطور قرآن را می‌سوزانی قبل آنکه آن را بخوانی؟

تری جونز: من قسمت‌هایی از آن را خواندم. فقط به خشونت و جهاد دعوت می‌کند و من ضدّ این چیزها هستم. من فقط مخالف افراطیون هستم.

مجری: تاکنون 12 نفر به سبب قرآن سوزی تو کشته شده‌اند.. چرا این کار را کردی؟

تری: من مسؤول قتل آن‌ها نیستم و این به حکومت برمی‌گردد. به خاطر سوء حفظ امنیت..

سؤال مجری از کشیش اد رو: نظر شما چیه؟

کشیش اد رو: کاری که تری کرد، مخالف شریعت مسیحیت است و او حقّ ندارد کتب مقدّس را آتش بزند. تو به خشونت دعوت می‌کنی. تو در جایی که امنیت و صلح و اتحاد بین طوایف مردمان وجود دارد، به شکستن صفوف واحده دعوت می‌کنی.

مجری به تری: اگر الآن عیسی موجود باشد، آیا کاری که تو کردی- یعنی قرآن سوزی- را قبول می‌کند؟

تری: یک کتابی که نه روح و جان و نه حرکت دارد، سوزانده شد... من به اینجا نیامدم تا به خاطر سوزاندن یک کتاب بحث کنم. ما فقط مخالف افراطی‌گری هستیم.

تری جونز

مجری: چرا موضع صلح‌طلبانه می‌گیری؟

سید قزوینی: ملّت آمریکا از اسلام می‌ترسد، به سبب اشخاصی مثل تو که به اعمال رعب و وحشت دست می‌زنی تا مردم را بترسانی و مشکل ایجاد کنی. تو می‌دانی که در هر مجموعه‌ای عده‌ای پیدا می‌شوند که مواضع افراطی دارند.. آن‌ها به هیچ وجه نماینده آن طایفه نیستند. آیا انفجارهای اوکلاهما را ما باید به تمام مسیحیت منتسب کنیم؟

چهار گروه افراطی تروریستی وجود دارند، که به هیچ وجه نماینده اسلام نیستند. طالبان نماینده اسلام نیستند. همین طور توجه شما را جلب می‌کنم به این مطلب که ما مخالف گروه‌هایی هستیم که آن 12 تن را کشتند. شش ملیون مسلمان در آمریکا وجود دارند و من با تو تحدّی خواهم کرد اگر تو یک مورد بیاوری که آن‌ها عمل افراطی مانند تو را مرتکب شده باشند.

 

مجری: اگر کسی بخواهد بمبی را در آمریکا منفجر کند، چه؟

سید قزوینی: اسلام مخالف تروریسم است و چنین اعمالی را نمی‌پذیرد؛ ولی تری مسبب قتل 12 انسان است.

تری: ما فقط صلح صلح می‌کنیم و واقعیت بر عکس آن است.

تری: سخن او را قطع می‌کند و از وکیل چارلی انجتون می‌پرسد: فردا در دادگاه چه اتفاقی می‌افتد؟

وکیل چارلی انجلتون: اولین قضیه‌ای است که بررسی می‌شود، طرح مسأله قبل از صدور حکم است! ولی قاضی و شش تن دیگر از ملّت آمریکا تصمیم خواهند گرفت در مورد اینکه آیا تری تظاهرات می‌کند یا نه.

مجری خطاب به تری: اگر دادگاه به عدم برگزاری تظاهرات رأی داد، تو چه تصمیمی خواهی گرفت؟

تری: تصمیم دادگاه برای من مهم نیست! من به تظاهرات اقدام می‌کنم (یعنی قانون آمریکا را زیر پا می‌گذارد).

مجری: حتّی اگر مجبورت کنند غرامت یا هر چیز دیگر پرداخت کنی؟

تری: تظاهرات خواهم کرد هرچه بشود.

 

مجری: چرا با امام در نماز حاضر نمی‌شوی تا مشکل تمام شود؟

تری: من از امام می‌خواهم که همراه با من تظاهرات کند؛ من کاری که مارتین لوتر انجام داد، را ترجیح می‌دهم.

کشیش اد رو: حرف مارتین لوتر را به میان نیاور، چون او کسی بود که به صلح و دست یابی به آزادی دعوت می‌کرد.

نظرات تماشاگران: تری برگرد به شهرت فلوریدا .. ما نمی‌خواهیم تو اینجا باشی. تری این کار را می‌کند تا مشهور شود.

بخش قرآن تبیان


منبع :

شیعه آنلاین