تبیان، دستیار زندگی
امام جمعه قم با بیان این که برخی اشکال می کنند که شفاعت همانند پارتی بازی در دنیاست، گفت: این برداشت غلطی از مسئله شفاعت است؛ زیرا شفاعت برای کسانی است که شرایط ویژه ای دارند که آسان به دست نمی آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله استادی: شفاعت پارتی بازی نیست

امام جمعه قم با بیان این که برخی اشکال می کنند که شفاعت همانند پارتی بازی در دنیاست، گفت: این برداشت غلطی از مسئله شفاعت است؛ زیرا شفاعت برای کسانی است که شرایط ویژه ای دارند که آسان به دست نمی آید.

به گزارش تبیان به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله رضا استادی، همزمان با شام شهادت حضرت زهرا(س) در مراسم عزاداری که در مجتمع، فرهنگی-آموزشی طلوع مهر برگزار شد، با بیان این که یکی از مسائل اختلافی میان شیعیان و اهل سنت، مسئله شفاعت نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است، اظهار داشت: ما شیعیان معتقدیم که حتی پیامبر اسلام(ص) بدون اذن خداوند توان شفاعت کسی را ندارد و اگر آن ها را شافع می نامیم، به این دلیل است که خداوند به آنان این قدرت را داده  است.

وی تأکید کرد: اعتقاد به شفاعت اهل بیت(ع) شرک نیست و هر کسی که این اعتقاد را داشته باشد، این شفاعت را با آن شفاعت بت پرستان و مشرکان اشتباه گرفته است.

آیت الله استادی، با بیان این که ما حضرت زهرا(س) را شفیع روز جزا می نامیم، گفت: برخی از علمای اهل سنت عنوان می کنند که این چیزی که شما مطرح می کنید باعث می شود شیعیان به خیال این که حضرت زهرا(س) شفیع روز جزاست به راحتی سراغ گناه بروند و عنوان کنند هر اندازه که گناه کنیم روز قیامت حضرت زهرا(س) شفیع ما خواهد شد.

وی افزود: البته این مسئله ای است که علمای ما به آن پاسخ گفته اند و این از برداشت غلط علمای اهل سنت از مسئله شفاعت نشأت گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به اهل سنت، گفت: شما که مسئله شفاعت را با استدلال فوق رد می کنید اما آیا می توانید مسئله توبه را که در قرآن نیز به آن اشاره شده است را رد کنید؟

وی ابراز داشت: احکام خداوند به گونه ای است که برای انجام آن باید به تمام جوانب توجه داشت و اگر برداشت نادرستی از آن شد ممکن است به مشکل بر بخوریم.

آیت الله استادی گفت: شفاعت و توبه درست است و این نگاه ها و برداشت های اشتباه است که ما را به نتایج غلط می رساند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر توبه و شفاعت را کنار بگذاریم، مسئله رحمانیت خداوند مسئله ای است که ممکن است با برداشت غلط ما را به نتایج غلط برساند برای مثال کسی بگوید حال که خدا رحیم و رحمان است من با خیال راحت گناه کنم که این هم برداشت غلط از این مسئله است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برخی اشکال می کنند که شفاعت همانند پارتی بازی در دنیاست، گفت: این هم برداشت غلطی است که از مسئله شفاعت می شود؛ به نظر ما شفاعت برای کسانی است که شرایط ویژه ای دارند که داشتن آن ها نیز آسان به دست نمی آید.

وی با بیان این که برخی از اهل سنت عنوان می کنند که شفاعت تنها در آخرت است و در دنیا نیست، اظهار داشت: ما شیعیان معتقدیم که شفاعت هم در دنیا و هم در آخرت است؛ شفاعت در دنیا همان توسلی است که به ائمه اطهار(ع) داریم.

شفاعت ادله قرآنی و روایی دارد

آیت الله استادی افزود: شفاعت امری است که هم ادله قرآنی و هم ادله روایی بسیاری برای آن وجود دارد و از این رو نمی توان شائبه شرک در آن را وارد دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نشانه های شیعیان واقعی پرداخت و گفت: اهمیت به نماز و سعی و کوشش در شرکت در نماز اول وقت، یکی از نشانه های شیعیان واقعی است.

با جامعه شیعی فاصله داریم!

امام جمعه قم با بیان این که یکی از نشانه های جامعه شیعی، رواج نداشتن دروغ در آن است، ابراز داشت: اگر می بینیم که درجامعه ما دروغ وجود دارد به دلیل این است که ما با جامعه شیعی فاصله گرفته ایم.

وی افزود: اگر در جامعه ای حتی ، نماز و روزه و صداقت و امانت نیز وجود داشت اما امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت نمی توان آن را جامعه شیعی دانست.

انتقاد از وضعیت بد حجابی

آیت الله استادی با انتقاد از وضعیت بد حجابی در جامعه امروز، گفت: وقتی جمعیتی دولت تشکیل می دهند این دولت باید به فکر نماز خواندن مردم، به فکر حج رفتن مردم، به فکر امر به معروف و نهی از منکر و ... باشد و این به این معنی است که دولت باید مقدمات و زمینه این کار را فراهم نماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه برخی از دولتمردان ما به گونه ای عمل می کنند که گویا اصلا به فکر امر به معروف و نهی از منکر نیستند و نتیجه آن وضعیت بد حجاب و عفاف امروز جامعه است.

وی با بیان این که برخی از سخنان حکایت از آن دارد که در آغاز برخورد با امر بد حجابی فردی از دولت گفته بود لازم نیست برخوردی صورت گیرد، گفت: آن آقا چه کاره است؟ و چگونه می تواند درجامعه اسلامی این گونه سخن بگوید؟

از صدا و سیماه هم انتقاد داریم

آیت الله استادی گفت: از صدا و سیما انتقاد داریم که گاهی به بهانه پخش اخبار برخی از سیاستمداران زن دنیا، تصویر آن ها را که حجاب و پوشش درستی ندارد، را هم نشان می دهد؛ اما سؤال این جاست که اگر می خواهید اخباری را نقل کنید چه لزومی دارد که این تصاویر را نشان دهید؟