تبیان، دستیار زندگی
یمن در حالی از چند روز پیش در اعتصاب سراسری به سر می برد كه قیام مردم این كشور وارد مرحله جدید شده است و علی عبدالله صالح رییس جمهور این كشور هیچ تمایلی به كناره گیری از قدرت ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یمن و دور جدید اعتراضات


یمن در حالی از چند روز پیش در اعتصاب سراسری به سر می برد كه قیام مردم این كشور وارد مرحله جدید شده است و علی عبدالله صالح رییس جمهور این كشور هیچ تمایلی به كناره گیری از قدرت ندارد.


یمن و دور جدید اعتراضات

مردم یمن همگام با دیگر نقاط خاورمیانه از چند ماه پیش اعتراضات سراسری علیه رییس جمهور 30 ساله علی عبدالله صالح رییس جمهور این كشور را آغاز كرده اند كه علی رغم پیشنهادات متعدد در مورد كناره گیری صالح این امر محقق نشده و اعتراضات و اعتصابات مردم نیز دوام یافته است. در همین راستا جوانان انقلابی یمن اعتصاب سراسری در این كشور را از شنبه گذشته خواستار شده اند  و در چندین استان از جمله صنعا‌ء، عدن‌، تعز‌، الحدیده‌ و اب‌ تظاهرات كرده و مخالفت خود را با طرح شورای همكاری خلیج فارس برای حل بحران این كشور اعلام نموده اند. همچنین تظاهركنندگان برخواست خود مبنی بر براندازی فوری نظام یمن و محاكمه مسئولان این نظام تاكید كرده اند.

در دیدار نمایند? شورای همکاری خلیج فارس در اوایل ماه جاری با علی عبدالله صالح پیشنهادی با وی مطرح شد كه براساس این پیشنهاد در سه ماه آینده می‌توان انتخابات ریاست جمهوری را با سازماندهی مخالفان دولت برگزار کرد.

اما مخالفان دولت همچنان اعتراض خود به ادام? کار رئیس جمهور را اعلام می كنند و این اعتراضات كشته ها و زخمی های فراوانی را نیز در بر داشته است. این اعتراضات در حالی است كه علی عبدالله صالح پیش‌تر گفته بود که پس از سپری شدن دوران ریاست جمهوری خود، در سال ۲۰۱۳، بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

در همین حال سازمان ملل متحد ناآرامی‌های یمن را که از سه ماه پیش علیه رئیس جمهوری این کشور، آغاز شده، تهدیدی برای منطقه خاورمیانه ارزیابی کرده است.

همچنین مخالفان یمنی در اقدامی دیگر پیشنهاد عفو رئیس جمهور را در صورت استعفای وی و انتقال قدرت به معاونش تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید ارائه دادند. حسن زید، یكی از مخالفان یمنی كه در مذاكرات ریاض با میانجی گری كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس مشاركت داشت، اظهار كرد:‌ طرحی كه طی مذاكرات ارائه شده به موافقت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن بستگی دارد.

صالح كه به مدت 32 سال زمام حكومت را در دست گرفته است، بار دیگر تاكید كرده است كه جز در چارچوب قانون اساسی از قدرت كناره گیری نخواهد كرد. این اقدام صالح موجب به خیابان آمدن مردم شده است و این اعتراضات كماكان ادامه دارد.

براساس این طرح علی عبدالله صالح اختیارات خود را به معاونش به مدت 30 روز تفویض می‌كند و بعد از آن استعفای خود را ارائه می‌دهد.‌ بدین ترتیب معاون رئیس جمهور به مدت دو ماه زمام امور را به دست می‌گیرد و با انتخاب رئیس جمهور جدید كنار می‌رود.

به گفته مخالفان چنانچه رئیس جمهور یمن با این طرح موافقت كند می‌توان تضمین‌هایی برای عدم تحت پیگرد قرار دادن وی از طریق صدور قانون عفو ارائه داد.

اما صالح كه به مدت 32 سال زمام حكومت را در دست گرفته است، بار دیگر تاكید كرده است كه جز در چارچوب قانون اساسی از قدرت كناره گیری نخواهد كرد. این اقدام صالح موجب به خیابان آمدن مردم شده است و این اعتراضات كماكان ادامه دارد.

طرح دیگری نیز از سوی دیگر عبداللطیف الزیانی، دبیر كل شورای همكاری خلیج فارس طرح جدید این شورا را به دولت و مخالفان یمنی ارائه شده است كه بر اساس آن از طریق توقف تحصن، تظاهرات‌، نافرمانی مدنی و پیوستن نیروهای ارتش به صفوف مخالفان بحران  پایان می‌یابد. البته علی عبدالله صالح نیز باید طی 30 روز استعفای خود را به پارلمان ارائه دهد. این طرح هفت بخش تشكیل شده كه انتقال قدرت در این طرح به 90 روز زمان نیاز دارد.

یمن و دور جدید اعتراضات

تمام این طرح ها در شرایطی مطرح می شود كه نه مخالفان و نه صالح به آن تمكین نمی كنند و كماكان اعتراضات ادامه دارد. پیش بینی می شود كه اعتصابات سراسری كه از روز شنبه آغاز شده است بتواند صالح را به كنار رفتن از قدرت مجاب كند. اما علی عبدالله صالح طی سخنانی در جمع طرفدارانش تاكید كرده است كه در برابر مخالفان خواهد ایستاد چراكه؛ آنها ناقضین قانون هستند.

وی همچنین نسبت به خطرات ناشی از تلاش عناصری كه نظم و قانون را زیر پا می‌گذارند، هشدار داده و گفته است كه در قدرت باقی خواهد ماند.

بان كی مون، دبیر كل سازمان ملل نیز نسبت به عدم توافق در خصوص طرح شورای همكاری خلیج فارس با هدف پایان دادن به تنش سیاسی در یمن ابراز تاسف كرده است.

ادامه این روند موجب از بین رفتن اقتصاد یمن خواهد شد و زمینه را برای فعالیت گروههای تروریستی فر اهم می كند. صالح به عنوان یكی از متحدان آمریكا در بحث ائتلاف علیه تروریسم محسوب می شود و شاخه یمن القاعده نیز در این كشور فعال است. این گروه پس از كشته شدن بن لادن نیز هشدارهایی را به دولت یمن داده است. از سوی دیگر جنبش حوثی ها نیز توسط نیروهای دولتی یمن و نظامیان عربستان سعودی كشته می شوند و زمینه سوء استفاده برای دولت یمن برای مقابله با آنها فراهم شده است.

در هر حال اعتراضات و جنبش انقلابی مردم و جوانان یمن ادامه خواهد داشت و سرنگونی صالح همانند بن علی و مبارك قریب الوقوع خواهد بود. تنها در این میان بدنامی و لكه ننگی برای صالح به دلیل كشتار مردم معترض و غیرنظامی این كشور باقی خواهد ماند چنانكه تاكنون این چنین بوده است.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان