تبیان، دستیار زندگی
ابعاد کوچک‌ترین ساعت اتمی دنیا 100 بار کوچک‌تر و نیروی مصرفی آن نیز 100 بار کم‌تر از ساعت‌های قبلی است. طول و عرض CSAC در حدود 3.8 سانتی متر بوده و ضخامت آن 1.2 سانتی متر و نیروی مورد نیاز آن 100 میلی وات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین اخبار فناوری

کوچک‌ترین ساعت اتمی دنیا ساخته شد

ابعاد کوچک‌ترین ساعت اتمی دنیا 100 بار کوچک‌تر و نیروی مصرفی آن نیز 100 بار کم‌تر از ساعت‌های قبلی است. طول و عرض CSAC در حدود 3.8 سانتی متر بوده و ضخامت آن 1.2 سانتی متر و نیروی مورد نیاز آن 100 میلی وات است.این ساعت گذشت زمان را با دقتی برابر یک میلیونیوم ثانیه و با شمارش فرکانس امواج الکترومغناطیس محاسبه می‌کند. این امواج از اتم‌های سزیم که درون مخزنی کوچک‌تر از یک دانه برنج قرار گرفته اند، پس از برخورد پرتو لیزر با مخزن ساطع می شوند.

جدیدترین اخبار فناوری

استفاده از این ساعت در اعماق زمین یا اقیانوس‌ها بسیار مفید خواهد بود زیرا در شرایطی که سیگنال‌های GPS قطع شوند، CSAC همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این ساعت حتی در شرایطی که دانشمندان برای دوری از ایجاد اختلال در امواج الکترومغناطیسی ناچار سیگنال‌های تلفنی را قطع می‌کنند، به خوبی و با دقت کار می‌کنند.

این ساعت توسط لابراتوارهای ساندای و دراپر برای سازمان دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته) ساخته شده است. معمولا محصولات دارپا تجاری نیست اما این ساعت به صورت آنلاین در اینترنت به قیمت هزار و 500 دلار قابل خرید است.

تکنولوژی نو برای کارت‌های بانکی

نسل جدید کارت‌های بانکی که برای خریدهای زیر 15 پوند نیازی به وارد کردن پسورد در هنگام خرید نیست، روز‌به‌روز در انگلستان گسترش بیشتری می‌یابد. نحوه‌ی کار آن‌ها این‌گونه است که شما تنها باید آن را برای چند ثانیه‌ای روی دستگاه مخصوص آن که در فروشگاه‌ها نصب می‌شود قرار دهید درست مانند کارت‌هایی که در مترو برای پرداخت استفاده می‌شود.

تقریبا دو سالی از حضور این تکنولوژی در بازار می‌گذرد ولی اکنون با پیوستن شرکت‌های بزرگی مانند مک‌دونلد و تسکو و اقدام بانک‌های بیشتری برای صدور همچنین کارت‌هایی، وارد مرحله نوینی شده است.

اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و چیزی که به آن هیجان بیشتری می‌دهد این است که می‌توان این امکان را بدون نیاز به کارت به گوشی‌های موبایل هم اضافه کرد، یعنی موبایل‌ها کم‌کم جایگزینی خواهد شد برای کیف‌های پول. اولین سری از این موبایل‌ها در تابستان امسال توسط شرکت ارنج - Orange - به بازار عرضه خواهد شد.

در حال حاضر حدود 13 میلیون از این کارت‌ها در دست مشتریان وجود دارد که با توجه به بالا بردن سرعت پرداخت هم برای فروشندگان هم برای مشتریان بسیار رضایت‌بخش بوده است.

جدیدترین اخبار فناوری

البته استفاده از این تکنولوژی در کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی سابقه طولانی‌تری دارد.

یکی از نکات منفی در استفاده از این تکنولوژی می‌تواند هنگام به سرقت رفتن و گم‌شدن آن‌ها باشد که افراد دیگر را قادر به استفاده از آن می‌کند بدون نیاز به پسورد که به همین منظور بانک‌ها طوری آن را تعبیه کرده‌اند که هر از چند گاهی اگر از کارت تنها از این طریق استفاده می‌شود، درخواست پسورد کند.

کارشناسان این تکنولوژی را انقلابی در شیوه پرداخت می‌دانند، هم‌پای استفاده از کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های خود‌پرداز که به زودی گسترش بیشتری خواهد یافت.

آغاز فروش دوربین فیلم‌برداری 3 بعدی 250 دلاری شرکت سونی

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی گیکی گجت، شرکت سونی دوربین فیلمبرداری3 بعدی خود با نام Bloggie 3D را که چندی پیش معرفی کرده بود با قیمت 249.99دلار به بازارهای جهانی عرضه کرد.

دوربین فیلمبرداری جمع و جور سونی به شما اجازه می‌دهد تا فیلم‌های3 بعدی یا 2 بعدی معمولی با کیفیت p1080 و در فرمت MP4 تهیه کنید و در عین حال قادر به عکاسی با کیفیت 5 مگاپیکسل نیز باشید.

در ضمن شما می‌توانید در صفحه نمایش 2.4اینچی این دستگاه، فیلم و تصاویر 3 بعدی خود را بدون احتیاج به عینک3 بعدی همانند کنسول جدید شرکت نینتندو یعنی DS3  مشاهده کنید.

از سایر مشخصات این دستگاه که دارای 2سنسور/لنز است می‌توان به حافظه داخلی3 گیگابایتی که با یک بار شارژ قادر به 4 ساعت فیلم برداری 3 بعدی فول است نیز اشاره کرد.

جدیدترین اخبار فناوری

سایر امکانات این دوربین مانند سایر دوربین‌های سری سایبرشات این شرکت است که از میان آنها می‌توان به :

image stabilisation، Auto Focus/Auto Macro، Exmor CMOS sensorو Face Detection اشاره کرد.

در ضمن این دوربین دارای نرم افزار  Bloggie است که به کاربران امکان می‌دهد تا به ساده‌ترین روش ممکن تصاویر و فیلم های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

این دوربین دارای خروجی  HDMI نیز است که بدین ترتیب امکان دیدن فیلم های 3 بعدی بر روی تلویزیونهای D3 امکان پذیر شده است حالا اگر شما به دنیال یک دوربین فیلمبرداری3 بعدی با هزینه پایین هستید در خرید این دوربین شک نکنید.

فراوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

فارنت

برنا

thisismoney