تبیان، دستیار زندگی
ی كندلوس» در نوروز تلویزیون در حالی با پخش 100 فیلم سینمایی ایرانی و خارجی به استقبال نوروز 85 می‌رود كه این رقم در نوروز سال گذشته حدود 85 فیلم بوده است. در حالی كه رییس سازمان صدا و سیما روز گذشته منتقدان را به نقد برنامه‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «بید مجنون»«خیلی دور، خیلی نزدیك»

و«باغ‌های كندلوس» در نوروز


تلویزیون در حالی با پخش 100 فیلم سینمایی ایرانی و خارجی به استقبال نوروز 85 می‌رود كه این رقم در نوروز سال گذشته حدود 85 فیلم بوده است.

در حالی كه رییس سازمان صدا و سیما روز گذشته منتقدان را به نقد برنامه‌های رسانه‌ی ملی فرا می‌خواند و همواره تعامل با مطبوعات و خبرگزاری‌ها را از سیاست‌های سازمان معرفی می‌كند دكتر مرتضی میرباقری، معاون سیما، به اعلام برنامه‌های نوروزی در حضور روزنامه‌ها و خبرنگاران مختص به صدا و سیما بسنده كرده است.

تلویزیون كه در نوروز 85 بر آمار فیلم‌های خود نسبت به سال گذشته افزوده است، در این ایام فیلم‌های حاضر در بیست و سومین و بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به نمایش می‌گذارد.

در میان فیلم‌های نوروزی سیما در سال 85، نام آثار مطرحی چون «بید مجنون» ( به كارگردانی مجید مجیدی)، «خیلی دور، خیلی نزدیك» (رضا میرباقری)، «باغ‌های كندلوس» (ایرج كریمی)، «رقص در غبار» (اصغر فرهادی) و «رسم عاشق‌كشی» (خسرو معصومی) به چشم می‌خورد.

همچنین فیلم‌های تلویزیونی « جاده متروك» ( به كارگردانی علی شاه حاتمی)، «از شنبه تا پنج‌شنبه» (حجت قاسم‌زاده)، «داشتن» (بیژن میرباقری)، «اسب» ( بابك محمدی)، «خداحافظ رفیق» (بهزاد بهزادپور) نیز در ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شوند.

سیما در كنار فیلم‌ها ایرانی، تعداد فیلم خارجی را نیز در این ایام به روی آنتن می‌فرستد. «جنگ سالار» ( آندرونیكول)، «مرد عنكبوتی دو»، «الیورتوئیست»، «ماتریكس»، «رژه پنگوئن‌ها»، «آقا و خانم اسمیت» از جمله فیلم‌هایی هستند كه در ماه آینده از شبكه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شوند.

شبكه‌ی تهران نیز كه مدتی است پخش كارتون‌های مطرح دنیا را (در روزهای جمعه) در برنامه كاری خود قرار داده است، در ایام نوروز نیز به این روند ادامه داده وهر روز یك فیلم سینمایی را برای مخاطبان كودك و نوجوان پخش می‌شود.

از دیگر برنامه‌های نمایشی نوروز 85 می‌توان به پخش تله تئاترهای نود دقیقه‌یی از شبكه‌ی چهار سیما اشاره كرد.

تله تئاترهای «دشمن مردم»، «به سوی دمشق»، «سوء تفاهم»، «همه پسران من»، «دست‌های آلوده»، «قطار ارواح» و «جان گابریل بوركمن» كه پیش از این در قالب چند قسمت به روی آنتن رفته‌اند، در ایام نوروز به صورت خلاصه شده پخش می‌شوند.

به گزارش ایسنا، با ساختار مستند نیز بخش عمده‌ای از قالب برنامه‌های نوروز 85 را در برمی‌گیرد. به نحوی كه در این ایام حدود 100 برنامه مستند از شبكه‌های مختلف به روی آنتن می‌رود.

چهار شبكه یك، دو، سه و پنج سیما در ایام نوروز هر كدام سریالی مجزا با حال و هوای متناسب این ایام را برای پخش در نظر گرفته‌اند كه به ترتیب می‌توان از «پایان نمایش»، «سرزمین سبز»، «وفا» و «راز ققنوس» نام برد.

لینکها:

معرفی کوتاه فیلمبید مجنون

نگاهى به فیلمبیدمجنون

نه خیلی دور،نه خیلی نزدیک

ابراهیم حاتمی کیا :آثاری همچونبید مجنون اعتقادات مذهبی تماشاگر را چندین برابر ارتقا می دهند

مجید مجیدی بابید مجنون

بید مجنون و خیلی دور خیلی نزدیک در رقابت تنگاتنگ

گلایه از مجیدی

مجید مجیدی در نشست«بید مجنون»

«بید مجنون» در جشنواره تورنتو

مجیدی کار گردانی از نسل آینده

« بید مجنون » با 85 درصد آرا در صدر