سنت زدگی و سنت گرایی
در واكنشها و قضاوتهای عرفی باید میان زشت و عجیب تفاوت قایل شد. گاهی توده مردم چیزی را زشت یا سبك میشمارند. این موارد خلاف عرف است و موضوع تمام احكام گذشته قرار میگیرد؛ اما گاهی پدیده یا رفتاری در نظر مردم غیرمنتظره و شگفتآور است. در این موارد، دلیلی برای پرهیز وجود ندارد.
بنابراین، از كار خوب حكیمانهای كه برای مردم تازگی دارد و باعث جلب توجه آنان میشود نباید صرفا به جهت تعجب عرفی دست كشید
سبب تعجب عرف، در این امور تازگی و بیسابقگی است و این تازگی و بیسابقگی در گذر زمان از بین خواهد رفت؛ مثلاً رانندگی كردن، استفاده از ساعت مچی، تلفن همراه یا رایانه همراه (نوتبوك) و نیز، پوشیدن عبای به رنگ روشن برای روحانی تا چندی پیش در نظر نوع مردم عجیب بود. این تعجب نشانی از اتهام به سبكی و بیمبالاتی یا زشتی و تنفر نداشته و صرفا از قبیل تعجبِ رویارویی با یك امر بیسابقه است.
در مقابل، هریك از این موارد دارای نوعی استحسان عرفی است كه با كمی درنگ بر هر ناظر متوسطی آشكار میشود؛ برای مثال مهارت رانندگی نشان توانمندی، داشتن رایانه همراه نشان استفاده از ظرفیتهای جدید در نشر معارف الهی و استفاده از رنگ روشن نشان طراوت و سرزندگی تلقی میگردد. در این موارد، نه تنها توصیه به پرهیز و اجتناب نمیشود، بلكه توصیه به اقدام و استقبال میگردد. همین موارد است كه میان تحجرگرایی و سنتزدگی مذموم از یك سو و احترام ممدوح به سنن اجتماعی از جانب دیگر، تمایز ایجاد میكند و راه رشد و خلاقیت و نوآوری را باز میگرداند.
بنابراین، از كار خوب حكیمانهای كه برای مردم تازگی دارد و باعث جلب توجه آنان میشود نباید صرفا به جهت تعجب عرفی دست كشید[1].
در احوال حضرت امام رحمهالله گفته شده است: در شرایطی كه طلاب همواره نعلین میپوشیدند و در زمستانها پا و پشت لباسشان گلی میشد، امام اولین بار نعلین را كنار گذاشت و در گل، كفش میپوشید. اوایل این رویه مورد اعتراض واقع میشد؛ اما كم كم در بین شاگردان ایشان و دیگران مرسوم شد.
1. این موضوع، تغییر و تحول صورت ظاهری لباس روحانیت را نیز، به صورتی كاملاً حكیمانه و معقول توجیه میكند؛ مثلاً در زمانهای گذشته بستن عمامه بسیار بزرگ، پوشیدن عبای تیره رنگ، پوشیدن نعلین، و تراشیدن سر زیر عمامه عرف بود و از داشتن ساعت مچی یا پوشیدن شلوار رسمی زیر قبا و نیز نمایاندن موی جلوی سر از زیر عمامه پرهیز میشد؛ اما امروزه اندازه عمامه در مجموع كوچكتر شده، پوشیدن عبای روشن، ساعت مچی، شلوار رسمی و كفش رایج گشته و بیرون آمدن موی سر از زیر عمامه، ناروا و خلاف عرف تلقی نمیشود. بنابراین، نباید به صورتی تعصبآمیز در بند سنن و عادات گذشته قرار گرفت و هر امر جدیدی را صرفا به جهت تازگی و بیسابقگی طرد كرد. به همین ملاك، میتوان درباره شكاف زیر بغل قبا نیز، فكر تازهای داشت.
تنطيم: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان