تبیان، دستیار زندگی
مقدمه: در قسمتهای قبلی گفتیم که مهدی فوتبال خود را از زمینهای خاکی محله شان آغاز کرد و از همانجا بود که به باشگاه بانک ملی رسید. او طی سه سال حضور در جمع بانکی ها در تمامی رده های سنی این باشگاه توپ زد، در سال 74 به باشگاه پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه داستانی مهدی مهدوی کیا (13)


مقدمه:

در قسمتهای قبلی گفتیم که مهدی فوتبال خود را از زمینهای خاکی محله شان آغاز کرد و از همانجا بود که به باشگاه بانک ملی رسید. او طی سه سال حضور در جمع بانکی ها در تمامی رده های سنی این باشگاه توپ زد، در سال 74 به باشگاه پر طرفدار پرسپولیس پیوست و اگر چه در سال اول به او کمتر میدان داده شد ولی با شروع سال 75 مهدی با پشتکار مثال زدنی خود تبدیل به یک بازیکن موثر و همه کاره شد به طوری که با اعتماد محمد مایلی کهن او به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد و در اولین حضور با تیم ملی عازم امارات شد ... سال 76 برای این جوان جنوب شهری سالی توام با موفقیت بود زیرا حضور ثابت در تیم ملی و ارائه بازیهای درخور توجه با خلق حماسه های دالیان و ملبورن همراه شد تا مهدی مهدوی کیا در فوتبال آسیا جایی برای خود دست و پا کند و حالا دنباله ماجرا...

شکار شیلی در هنگ کنگ

تیم ملی فوتبال ایران در غیاب چند مهره سرشناس خود مثل عزیزی، باقری و دایی عازم هنگ کنگ شد تا در جام سال نوچینی (کالزبرگ) شرکت کند. روز هشتم بهمن ماه و درست دو ماه پس از صعود شیرین به جام جهانی تیم ملی در ورزشگاه ملی هنگ کنگ و به قضاوت پیترمیکلسن داور سرشناس دانمارکی به مصاف نیجریه ای رفت که خود از مسافران جام جهانی بود. ملی پوشان ایران در این روز با ارائه یک بازی ضعیف قافیه را به حریف باختند تا سه روز بعد برای کسب عنوان سومی تیم ملی شیلی را ملاقات کنند. مهدی در بازی مقابل نیجریه یک تجربه جدید را کسب کرد او پس از مدتها به عنوان مهاجم نوک و برای اولین بار در کنار اصغر مدیر روستا به بازی گرفته شد و اگر چه این زوج در خط حمله ایران ناهماهنگ ظاهر شدند ولی حضور مهدوی کیا در پست مهاجم امیدوار کننده بود. ایران و شیلی برای برگزاری مسابقه رده بندی رودرروی یکدیگر صف آرایی کردند. شیلی نیز که همچون ایران و نیجریه خود را برای جام جهانی آماده می کرد با چند غایب بزرگ همچون مارچلو سالاس پای به این مسابقات گذارده بود. مهدی که مانند دیگر هم بازیانش در بازی مقابل نیجریه نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند امیدوار بود که پس از چند هفته مصدومیت و ناهماهنگی مقابل این حریف آمریکای جنوبی بدرخشد. شیلی با گل دقایق اولیه خود پیش بود که "مهدی" گلزنی کرد.

دقیقه 19 بود که پاس بلند خاکپور از خط دفاع رسید و او با استفاده از تکنیک خوبش پس از جا گذاشتن اولارا (مدافع شیلی) با شلیکی تماشایی سقف دروازه حریف را فرو ریخت. بازی در وقتهای قانونی و اضافی باهمان نتیجه برابر دنبال و کار به ضربات پنالتی کشید، اینجا بود که باز هم او هنر خود را به رخ کشید و با به ثمر رساندن یک ضربه مهم راه پیروزی ایران را هموار کرد. تیم ملی ایران پس از هنگ کنگ و نیجریه در سکوی سوم قرار گرفت اما پس از بازگشت انتقادات زیادی از سوی مردم و مطبوعات در مورد این مسابقات صورت گرفت از جمله اینکه برخی بدرستی معتقد بودند نباید پرچم تبلیغاتی یک شرکت آبجوسازی (کالزبرگ) بالای پرچم ایران نصب می شد!؟

صعود با چاشنی مهدوی کیا

مهدی پس از بازگشت از هنگ کنگ در تمرینات باشگاهی اش حاضر شد تا خود را برای مسابقات لبنان آماده کند، تیم پرسپولیس در اواخر اسفند ماه عازم لبنان شد تا کارش را در مرحله دوم جام باشگاههای آسیا دنبال کند. سرخ پوشان ایران در منطقه غرب آسیا باید به مصاف تیمهای الهلال عربستان، الانصار لبنان و نوف باخور ازبکستان می رفتند. دیدار با الهلال که همیشه برای باشگاههای ایران لقمه ای گلوگیر بود مشکل به نظر می رسید که مهدی با گل تماشایی خود آن را آسان کرد و راه صعود را به همبازیانش نشان داد. بعد از این بازی روزنامه ها تیتر زدند: گل مهدوی کیا نفس الهلال را گرفت. وی در بازی بعدی مقابل الانصار هم با ضربه پنالتی گلزنی کرد تا پرسپولیس با گلهای 6 امتیازی مهدوی کیا زودتر از موعد صعود کند و بازی با نوف باخور در شرایط تشریفاتی برگزار گردد. (1-1). عید نوروز در پیش بود و مهدی ناراحت بود که امسال هم در کنار خانواده اش نخواهد بود زیرا آنها باید اردوی آمادگی فرانسه را می گذراندند. دلش برای چشمه تنگ شده بود، اصلاً آرزو می کرد ای کاش هنوز بچه بود و می توانست لذت عید و عیدی را به درستی بچشد.

یک بازی در دو سال

نیمه اول در سال 76 و نیمه دوم در سال 77

تیم ملی فوتبال ایران جهت برپایی اردوی تدارکاتی خود در اواخر اسفند ماه76 عازم فرانسه شد. مسئولان فوتبال کشور به جهت آشنایی ملی پوشان با کشور میزبان جام جهانی، شرایط آب و هوایی و ورزشگاههای برگزاری مسابقات، این اردوی 10 روزه را تدارک دیدند. شهر گنگان اولین مکانی بود که کاروان فوتبال ایران در آن اقامت گزید. روز بیست و هفتم اسفند ماه تیم ملی به مصاف باشگاه دسته اولی گنگان رفت و با ارائه یک نمایش ضعیف مسابقه را با یک گل واگذار کرد، مهدی که در این زمان آسیب دیده بود به میدان نرفت. روز 29 اسفند تیم ملی به مصاف نانت قهرمان باشگاههای فرانسه رفت و موفق شد با دو گل تماشایی سیروس دین محمدی حریف را 2 بر 1 از پیش رو برداشته و جوانه های امید را در دل دوستداران فوتبال ایران بکارد. در مورد مسابقه ایران و نانت باید گفت که یک نکته تاریخی در آن به وجود آمده که تا ابد در یاد فوتبال دوستان خواهد ماند و آن اینکه نیمه اول این دیدار در 45 دقیقه پایانی سال 76 برگزار شد و اعضا تیم ملی در وقت استراحت مراسم سال تحویل (77) را برگزار کرده و نیمه دوم را در این سال پیگیر شدند.

روز سوم فروردین ملی پوشان ما در برابر باشگاه قدیمی مون پولیه صف آرایی کردند ولی همچون دو دیدار قبلی باز هم از مهدی خبری نبود و او علیرغم میل باطنی اش به علت مصدومیت قادر به همراهی تیم نبود. سومین بازی برای ایران با شکست 3 بر صفر همراه شد تا ضعفهای تیم ملی خصوصاً در خط دفاعی بیشتر نمایان گردد.

پرسپولیس از مهدوی کیا ضربه خورد!!

پس از بازگشت تیم ملی از فرانسه، ملی پوشان پرسپولیس روانه تمرینات این تیم شدند پرسپولیس که در مراحل اول و دوم جام باشگاههای آسیا با درخشش و نبوغ مهدوی کیا به نیمه نهایی رسیده بود، روز جمعه چهاردهم فروردین در ورزشگاه ملی هنگ کنگ در برابر باشگاه دالیان ونداب چین با دو گل باخت تا فینال این جام کماکان برای سرخ قباهای پایتخت دست نیافتنی باشد، پرسپولیس دو روز بعد بازی رده بندی را نیز با شکست4 بر1 مقابل الهلال عربستان از دست داد تا در جمع چهار تیم پایانی چهارم شود. مصدومیت مهدوی کیا و غیبت او، کار دست تیمش داد و در واقع باید اذعان کرد که پرسپولیس از مصدومیت مهدی ضربه خورد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا:

مهدوی کیا ببر جوان فوتبال ایران

روز جمعه 21 فروردین کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه ای که در کوالالامپور مالزی مقر خود منتشر کرد به مهدی مهدوی کیا لقب ببر جوان فوتبال ایران را داد. در این بیانیه به خصوصیات مهدوی کیا این طور اشاره شده است که او در حمله یک سرو گردان از دیگران بالاتر است، توان شگرفش در دویدن و چشم تیزی که به دروازه دارد او را به یکی از برجسته ترین استعدادهای آسیا مبدل ساخته است. این عنوان عیار غزال جوان فوتبال ایران را بیشتر بالا برد به طوری که در همین ایام رقابت بر سر جذب مهدی بین باشگاههای اف ث کلن و بورسیا دورتمند (قهرمان آلمان) بالا گرفت، کلنی ها که مبلغ دو میلیون مارک را برای این خرید کنار گذارده بودند خیلی دوست داشتند که با استخدام مهدی و قراردادنش در کنار خداداد عزیزی و تونی پولستر اتریشی به خط آتش خود سروسامانی بدهند.

کارل هاینس رول مدیر باشگاه اف ث کلن ابراز تمایل کرد در صورتی که مهدوی کیا از بند مصدومیت رهایی یافته و خود را به بازیهای جام ال جی (اردیبهشت ماه) برساند وی و دیگر مسئولان باشگاه در تهران حاضر شده و پس از مشاهده بازیهای وی در تیم ملی با او قرار داد رسمی امضاء کنند.

"مهدی" جام جهانی نمی رود!؟

روز 25 فروردین تیم ملی که دوران بدی را پشت سر می گذارد در ورزشگاه تختی تبریز یک دیدار دوستانه را با تیم ملی کویت انجام داد و به سختی 1- 1 مساوی کرد. غیبت مهدی حالا بیش از پیش احساس می شد و این امر باعث نگرانی در نزد همگان شده بود، در این زمان بود که برخی افراد و نشریات از غیبت مهدوی کیا در جام جهانی خبر دادند. همه نگران از هم می پرسیدند اگر او به جام جهانی نرسد چه؟ مهدی خودش هم از وضعیت موجود ناراضی بود، او که از بهترین یاران ایران در آن جاده سنگلاخ (صعود به جام جهانی) بود حالا تا حذف و کنار ماندن از بزرگترین رویای دوران کودکی اش فقط چند روز یا هفته فاصله داشت.

تولد

در اواخر فروردین ماه جام LG هم به جمع تورنمنتهای ورزشی پیوست. این مسابقات چهار جانبه که زیر نظر یک شرکت معروف صوتی و تصویری اداره می شد قبل از مسابقات مهم برگزار می گردید. روز31 فروردین تیم ملی در تهران به مصاف مجارستان رفت و در یک بازی انتقاد آمیز بازی را به حریف واگذار کرد (2- صفر). مهدی که دوران نقاهت را پشت سر می گذاشت در این مسابقه به دستور ایویچ روی نیمکت نشست ولی وقتی در نیمه دوم بازی ضعیف تیم ملی صدای تماشاگران را در آورد آنگاه بود که آنان یک صدا (مهدوی کیا) را فریاد زدند و خواستار حضور وی در میدان شدند اما نتیجه عوض نشد تا دو روز بعد ملی پوشان ما در بازی برای سومی جاما ئیکا حریفی از منطقه کونکاکاف را ملاقات کنند. ایویچ در این مسابقه از ابتدا مهدی را در ترکیب اولیه تیمش قرار داد.

بروجرد همان فرانسه است؟

کاروان فوتبال ایران طی روزهای 6 تا 18 اردیبهشت ماه در شهر بروجرد اردو زد تا خود را از نظر آب و هوایی با دهکده ای سن ژو محل استقرارش در جام جهانی تطبیق دهد. شهر بروجرد که اصلاً در نزد اهالی به پاریس کوچولو معروف است آب و هوایی شبیه به فرانسه دارد. ملی پوشان روزانه تا شش ساعت تمرین را در برنامه روزانه خود داشتند... اردوهای کوتاه و بلند مدت، برگزاری مسابقات مقدماتی وتورنمنتها باعث دوری یکساله مهدی از خانواده اش شده بود و او که فردی عاطفی بود در هفته های پایانی به شدت احساس دلتنگی می کرد؛ پدر و دائی اش در اردوگاه بروجرد به او ملحق شدند. ولی این ملاقات نتوانست خللی در کار مهدی وارد کند. او در حضور دیگر همبازیان و کادر فنی با احترام از آنها خواست که به هتل رفته و پس از پایان تمرینات به ملاقاتش بروند، این پشتکار برای همه جالب بود مهدی طوری برخورد کرد که ضمن رعایت احترام بزرگترها به کارش خدشه ای وارد نشود.

بهترین بازیکن جوان آسیا

در روز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه، آیین معرفی بهترین های سال 1997 فوتبال آسیا در کوالالامپور برگزار شد و فوتبال ایران بیشترین افتخارات و جوایز را از آن خود کرد تا مقالات ارشد و کارشناسان فوتبال آسیا و جهان به درستی آن شب را شب جشن فوتبال ایران نام نهند. در این مراسم تیم ملی فوتبال ایران به خاطر درخشش یکساله اش، حذف استرالیا و افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی فرانسه به عنوان بهترین تیم آسیا برگزیده و مهدی مهدوی کیا به عنوان جوان اول (پدیده) فوتبال این قاره معرفی شدند این کنفدراسیون از مهدی به عنوان کسی که قادر است در زمین فوتبال طوفان کند یاد می کند.

همچنین گل دوم مهدی به تیم ملی چین به عنوان گل سال آسیا شناخته شد، این گل در مجمع 133 رای را به خود اختصاص داد. در این مراسم ژائوهاولانژ رئیس فیفا، یوهانسن رئیس یوفا و نامزد ریاست آینده فیفا سپ بلاتر، سلطان احمدشاه و پیترولایان رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا و روسای کنفدراسیونهای دیگر قاره ها و دهها مقام ورزشی دیگر از سراسر جهان حضور داشتند. از ایران نیز محسن صفایی فراهانی رئیس فدراسیون و مهدی خبیری مشاورش حاضر بودند. مهدی که با تیم مل عازم اردوی 15 روزه ایتالیا بود در این مراسم با شکوه غایب بود و جوایز وی به مهدی خبیری سپرده شد تا در وقت مقتضی به او اهدا کند.

مهدی به جای حضور در جشن و گرفتن جایزه ترجیح داد خود را به اردوی تیم ملی در ایتالیا معرفی کرده تا با حضور مرتب در تمرینات به جبران عقب ماندگیهای ناشی از مصدومیت بپردازد، وی مصمم بود هر طور که شده خود را به جام جهانی برساند.

ماهنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا:

مهدوی کیای ایران آماده تسخیر است

مهدی که مصمم و پرتلاش در پی رفع مصدومیت خود بود در این ایام از حمایتهای برخی افراد فوتبالی و خانواده اش بهره مند بود. ماهنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا که در سنگاپور به چاپ می رسد در این زمان با چاپ عکس مهدوی کیا بر روی جلد نشریه اش نوشت مهدوی کیای ایران آماده تسخیر آسیا و جهان است، مایکل جرج یکی از نویسندگان این نشریه می نویسد: دو گل مهدوی کیا به چین او را یک شبه به ستاره تبدیل کرد.

 زندگی نامه داستانی مهدی مهدوی کیا(11) 

 زندگی نامه داستانی مهدی مهدوی کیا(12)