تبیان، دستیار زندگی
رویكرد سیاسی، آثار پرفروش، اقتباس‌ها، بزرگان سینما و... با آغاز قرن بیست و یكم و گسترش قالب‌های با كیفیت دیجیتال و در دسترس بدون نسخه‌های DVD آثار مطرح و روز سینما پیش‌بینی می‌شد، هنر هفتم سال های سختی را پیش رو داشته باشد ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر مهمترین رخدادهای سینمای جهان در سال گذشته

رویكرد سیاسی، آثار پرفروش، اقتباس‌ها، بزرگان سینما و...


با آغاز قرن بیست و یكم و گسترش قالب‌های با كیفیت دیجیتال و در دسترس بدون نسخه‌های DVD آثار مطرح و روز سینما پیش‌بینی می‌شد، هنر هفتم سال های سختی را پیش رو داشته باشد ، اما نگاهی به وضعیت سینمای جهان در سال گذشته، نشان از رونق نسبی و قابل توجه پرده نقره‌ای دارد.

با نگاهی به شاخصه‌های اصلی سینما در سال گذشته از قبیل رویكرد سیاسی آثار، فیلم‌های پرفروش، اقتباس‌های موفق، كارهای بزرگان سینما و بازسازی فیلم‌های ماندگار سعی دارد نیم نگاهی به عوامل تعیین‌كننده شاخص بالندگی و همچنان در صدر بودن سینما داشته باشد.

آثار پر فروش به مدد پناه بردن به تخیل و افسانه‌ها در شرایط سیاسی همچون اشغال كشور عراق ، مسائل انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ، تنش‌های داخلی كشور آمریكا و مسائل فلسطین و خاورمیانه ، فیلمسازان هالیوودی دست به ترفندی تكراری زدند كه موفقیت آن تا حدودی از پیش معلوم بود، آنها از تخیل آدمی و افسانه‌ها كمك گرفتند.

ازمهمترین فیلم‌هایی كه در راستای این جریان می‌توان نام برد « كینگ كونگ» اثر پیتر جكسون است، فیلم درباره هیولایی میمون‌نمایی است كه عاشق دختری شده و قصد ربودن او را دارد، پس به شهرحمله كرده و حوادث مهیجی به كمك آخرین دستاوردهای تكنولوژیكی سینمایی رخ می‌دهد.

این فیلم پیش از این هم ساخته شده و پیترجكسون خالق آثاری چون نسخه‌های اول « هری پاتر» درباره بازسازی كینگ كونگ می‌گوید: در كودكی با دیدن این فیلم به سینما علاقه‌مند شده‌ام و همیشه دوست داشتم این فیلم را دوباره بسازم و چه زمان بهتر از این موقعیت خاص جهانی برای بازسازی «كینگ كنگ» به دست می‌آمد.

«مارتین كمپیل»‌نیز با بازسازی چندمین بار « افسانه زرو» با نقش آفرینی « آنتونیو باندارس» به یادآوری منجی تخیلی سینما دوستان، كمك كرد.

فیلم تخیلی و پرجلوه « جنگ دنیاها» به كارگردانی استیون اسپیلبرگ نیز كه پس از « جنگ ستارگان» ( انتقام سیت) صدر جدول پر فروش‌ها را به خود اختصاص داد، نقش مهمی در تخیل‌آفرینی و كشاندن مردم دنیا به سینماها داشت.

این فیلم‌ها در كنار اثر پرفروش تخیلی دیگر با عنوان «هری پاتر و جام آتش» كه رتبه پرفروش‌ترین فیلم سینما در سال گذشته را به خود اختصاص داد ثابت كردند، اگر چه انواع متنوعی از سینماهای خانگی بوجود آمده ومردم می‌توانند در كنار خانواده‌هایشان با كیفیت‌های بالا وهزینه‌های پایین آثار موفق سینما را تماشا كنند، اما تماشای آثار بزرگ ( منظور فیلم‌های پر خرج، پرستاره، پر از جلوه‌های ویژه و با كیفیت صدای بالا و دالبی) در سینماها لذت دیگری دارد و این امر همانند شركت در یك مراسم جمعی به نظر می‌رسد و ادامه خواهد داشت.