تبیان، دستیار زندگی
عبداللّه فرزند سلمان فارسی از قول پدرش حکایت نماید: پس از گذشت ده روز از رحلت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله ، از منزل خارج شدم و در مسیر راه ، امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب علیه السلام مرا دید و فرمود: ای سلمان ! تو بر ما جفا و بی انصافی کردی . عرض کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوری سلمان و دیدار با زهرا(سلام‌الله‌علیها)

بهشت

عبداللّه فرزند سلمان فارسی از قول پدرش حکایت نماید:

پس از گذشت ده روز از رحلت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله، از منزل خارج شدم و در مسیر راه، امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب علیه السلام مرا دید و فرمود:

ای سلمان! تو بر ما جفا و بی انصافی کردی.

عرض کردم : یا امیرالمؤمنین! کسی مثل من، بر شما جفا نخواهد کرد، ناراحتی و اندوه من برای رحلت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله مانع شد که بتوانم به ملاقات و زیارت شما موفّق شوم.

امام علیه السلام فرمود: ای سلمان! همین امروز بیا به منزل حضرت فاطمه سلام اللّه علیها؛ چون او علاقه دارد تو را ببیند و می‌خواهد که تحفه و هدیه‌ای را از بهشت تقدیم تو نماید.

گفتم : آیا بعد از وفات رسول اللّه صلّلی اللّه علیه و آله ، فاطمه زهرا سلام اللّه علیها برای من تحفه بهشتی در نظر گرفته است؟!

حضرت فرمود: بلی، دیروز فراهم شده است.

پس من با سرعت روانه منزل آن بانوی جهان بشریّت گشتم، هنگامی که وارد منزل ایشان شدم حضرت را مشاهده کردم که در گوشه‌ای نشسته و چادر کوتاهی بر سر خود افکنده است.

وقتی نگاه حضرت بر من افتاد، اظهار داشت : ای سلمان! پس از وفات پدرم بر من جفا نمودی!

گفتم : ای حبیبه خدا! فردی چون من چگونه می‌تواند بر شخصیّتی مثل شما جفا کند؟!

حضرت زهرا سلام اللّه علیها پس از آن فرمود: آرام باش، بنشین و در آنچه برایت می‌گویم دقّت کن و بیندیش.

روز گذشته در حالی که درب منزل بسته بود، من در همین جا نشسته بودم و در غم و اندوه فرو رفته بودم .

ناگهان متوجّه شدم که درب منزل باز شد و سه حوریّه بهشتی که تاکنون فردی به زیبائی شکل آن‌ها ندیده بودم با اندامی نمونه و بوی عطر دل انگیز عجیبی ، با لباس‌های عالی وارد شدند و من با ورود آن‌ها از جای خود برخاستم ؛ و پس از خوش آمد گوئی به آنان ، اظهار داشتم : آیا شما از اهالی شهر مکّه یا مدینه هستید؟

گفتند: ما اهل مکّه و مدینه و بلکه از اهل زمین نیستیم ، ما حورالعین می‌باشیم و از دارالسّلام بهشت به عنوان دیدار با تو به اینجا آمده‌ایم .

و چون رطب را در دهان نهادم و روزه خود را با آن افطار نمودم هسته‌ای در آن نیافتم ، فردای آن روز بر حضرت زهرا سلام اللّه علیها وارد شدم و عرض کردم : رطب بدون هسته بود!

پس من به یکی از ایشان که فکر می‌کردم از آن دو نفر دیگر بزرگ‌تر است گفتم : نام تو چیست ؟

در جواب پاسخ داد: من مقدوده هستم ؛ و چون علّت نامش را پرسیدم ، گفت : خداوند مرا برای مقداد، اسود کندی آفریده است .

سپس به دوّمی گفتم : نام تو چیست ؟

گفت : ذرّه ؛ وقتی علّت آن را سؤال کردم ، جواب داد: من برای ابوذر غفاری آفریده شده‌ام .

و هنگامی که نام نفر سوّم را جویا شدم ، گفت : سلمی هستم ، و چون از علّت آن پرسیدم ، اظهار داشت : من از برای سلمان فارسی مهیّا گشته‌ام .

و پس از آن مقداری خرمای رطب که بسیار خوش رنگ و لذیذ و خوش بو بود به من هدیه دادند.

سپس حضرت زهرا سلام اللّه علیها فرمود: ای سلمان ! این خرما را بگیر و روزه خود را با آن افطار نما، و هسته آن را برایم بیاور.

خرما

سلمان گفت : من رطب را از آن حضرت گرفتم و از خدمت ایشان خارج شدم و چون به هرکس مرور کردم ، اظهار داشت : آیا با خود مشک عطر همراه داری ؟ و من می‌گفتم : بلی .

و چون رطب را در دهان نهادم و روزه خود را با آن افطار نمودم هسته‌ای در آن نیافتم ، فردای آن روز بر حضرت زهرا سلام اللّه علیها وارد شدم و عرض کردم : رطب بدون هسته بود!

فرمود: آری ، درخت آن را خداوند در دارالسّلام بهشت ، کشت نموده است با کلام و دعائی که پدرم رسول خدا آن را به من آموخته است تا هر صبح و شام بخوانم .

اظهار داشتم : ای سرورم ! آیا آن را به من تعلیم می نمائی ؟

حضرت فرمود: هرگاه خواستی تب و ناراحتی تو برطرف گردد، این دعا را بخوان :

نُّورَ مِنَ النُّورِ، اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَ اءنْزَلَ النُّورَ عَلیَ الطُّورِ، فی کِتابٍ مَسْطُورٍ، فی رِقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلی نَبیٍّ مَحْبُورٍ، اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ، وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَ عَلیَ السَّراءِ وَ الضَّراءِ مَشْکُورٌ، وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیِّدن ا مُحَمّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ.))

سلمان فارسی گوید: من این دعا را به بیش از هزار نفر از اهالی مدینه و مکّه که مبتلا به تب شدید بودند تعلیم نمودم (17) و به برکت این دعا و لطف خداوند، جملگی شفا یافتند.(18)

پی‌نوشت‌ها:

1-حقیر گوید: شفا گرفتن برای امراض و دردها به وسیله دعاها نیاز حتمی به ایمانی راسخ و عقیده‌ای کامل دارد، ضمناً شاهد احوال چندین کودک و بزرگ‌سال بوده‌ام که به وسیله و برکت همین دعا شفا یافته‌اند.

2-دلائل الامامة : ص 107، ح 35، بحارالا نوار: ج 43، ص 66 68، ح 59، الخرایج و الجرایح ، ج 2، ص 533، ح 9.

بخش عترت و سیره تبیان


منبع:

چهل داستان و چهل حدیث

از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام

عبداللّه صالحی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.