تبیان، دستیار زندگی
كارلوس كرش در دومین كنفرانس مطبوعاتی خود با اعلام اسامی كادر فنی تیم‌های امیدو جوانان و انتخاب دستیار ایرانی خود و اعلام نام او تمام رسانه‌ها و اهالی فوتبال را مات و مبهوت كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به مربیان تیم ملی فوتبال


كارلوس كرش در دومین كنفرانس مطبوعاتی خود با اعلام اسامی كادر فنی تیم‌های امید و جوانان و انتخاب دستیار ایرانی خود و اعلام نام او تمام رسانه‌ها و اهالی فوتبال را مات و مبهوت كرد.


کارلوس کرش سرمربی تیم ملی

انتخاب‌هایی كه زیاد خوشایند افكار عمومی نیست و دومین نشست مطبوعاتی او را تحت تاثیر قرار داد. گزینش‌هایی كه باعث ایجاد شائبه و سوالات زیادی شده كه اصلی‌ترین آن اعلام ملاك این انتخاب‌ها است و چطور شده كه مردانی با كارنامه‌های ناموفق و بعضا بی‌كارنامه قرار است به عنوان همكاران او فوتبال را متحول كنند.

كرش، علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی امید و ماركار آقاجانیان را دستیار او معرفی كرد. از سویی دیگر اكبر محمدی‌ارگی را مسوول جدید جوانان معرفی كه قرار است با هرمز آذرپور كار كند كه چند سال پیش در تیم‌های پایه باشگاه استقلال فعالیت كرده و رزومه دیگری از او در فوتبال ایران در دسترس نیست.

كارلوس كرش در نهایت امید نمازی مربی‌ ایرانی‌الاصل و مقیم لس‌آنجلس را به عنوان دستیار ایرانی خود در تیم‌ ملی بزرگسالان معرفی كرد كه هیچ سابقه‌ای در این‌باره نداشته و تنها رزومه او كار در استیل‌آذین است كه به عنوان مربی و دستیار خاكپور به ایران آمد و بعد از یكی دو بازی با هدایت علی پروین در حال حاضر در كنار محمود یاوری قرار گرفت است. این انتخاب‌ها بهانه‌ای شد تا پس از كلی جستجو در آمار و تاریخ بازی‌های لیگ و ملی و همچنین اینترنت رزومهای از آنها تهیه كنیم كه به شرح زیر است.

علیرضا منصوریان

علیرضا منصوریان با یازده بازی به عنوان سرمربی

در این كه علیرضا منصوریان شناخت خوبی از وضعیت و شرایط كنونی فوتبال ملی دارد شكی نیست اما آیا منصوریان بی‌تجربه و بی‌كارنامه در امر سرمربیگری ملی توانایی هدایت امیدها را در این شرایط حساس بازی با عراق دارد. علیرضا منصوریان در روز 27 خرداد 1387 از دنیای بازیگری جدا و كفش‌های خود را آویخت. او در اولین ماموریت دوران بعد از بازیگری از سوی علی فتح‌ا...‌زاده به عنوان مسوول آكادمی استقلال انتخاب شد و مشغول به كار شد كه بزرگترین اشتباه او در همین دوران كه از سوی كمیته انضباطی مدیریت جدید باشگاه (واعظی آشتیانی) جریمه شد بازی نوجوان استقلال با تیم بانوان بود كه در نهایت منجر به انحلال تیم و تعطیلی موقت آكادمی شد.

بعد از آن منصوریان در لیگ نهم 89-1388 به عنوان سرمربی پاس انتخاب و در 10 بازی روی نیمكت این تیم همدانی نشست. آمار منصوریان در 10 بازی یك برد، دو مساوی و هفت باخت بود. او با كسب پنج امتیاز از این 10 بازی با پاس در رده هجدهم جدول لیگ قرار گرفت و در نهایت بركنار شد. بركناری منصوریان از پاس فرصتی شد تا در كلاس‌های حرفه‌ای مربیگری در كنار علی دایی و خداداد عزیزی حاضر شده و مدركش را بگیرد. بعد از اتمام این دوره او به عنوان دستیار افشین قطبی مربی تیم ملی شد تا در جام ملت‌های 2011 دوحه قطر در كنار او روی نیمكت بنشیند. آخرین سابقه سرمربیگری منصوریان نشستن روی نیمكت تیم ملی بدون سرمربی (با جدایی قطبی) برای بازی با روسیه در امارات بود كه موفق شد با نتیجه یك بر صفر به پیروزی برسد. منصوریان در كارنامه خود یازده بار سابقه سرمربیگری دارد كه از این یازده بازی (10 بازی + یك بازی ملی) در نهایت صاحب دو پیرزوی + دو مساوی + هفت باخت و هشت امتیاز است.

مارکار آقاجانیان

ماركار آقاجانیان؛ ناكام در لیگ یك

فوتبالیست سابق باشگاه پاس تهران كه بیشترین دوران بازیگری‌اش را در این باشگاه سپری كرده است. او سالها است در پست مدافع در تیم‌های آرارات، بانك تجارت، بهمن كرج و شهاب زنجان بازی كرد و با پاس در سال 1991 (1370) با هدایت فیروز كریمی قهرمان باشگاه‌های آسیا شد. ماركار پس از بازنشستگی فرصت كار با امیر قلعه‌نویی در استقلال را پیدا كرد هرچند روی نیمكت نبود و به عنوان آنالیزور در گروه كادر فنی او بود. در جام ملت‌های 2007 مالزی نیز همراه قلعه‌نویی بود و به عنوان آنالیزور در بازی‌های غرب آسیا نیز با پرویز مظلومی همراه بود. بزرگترین تجربه ماركار آقاجانیان در كار مربیگری در سال 1388 بود كه به عنوان سرمربی داماش درود مشغول به كار شده و با این تیم به انتهای جدول سقوط كرد تا مقدمات اخراجش فراهم شود. او در سال بعد (1389) دستیار ماریان پوشنیك در داماش گیلان شد تا دوباره به عنوان نفر دوم كارش را ادامه دهد. آقاجانیان در این فصل به داماش تهران در لیگ دسته دو رفت تا به عنوان سرمربی با این تیم در آستانه صعود به لیگ باشد. آقاجانیان به عنوان دستیار منصوریان از سوی كرش در تیم امید انتخاب شد تا این تیم را در بازی حساس با عراق هدایت كنند. او هیچ سابقه مربی‌گری یا سرمربی‌گری در لیگ حرفه‌ای ندارد.

حذف نوجوانان

اكبر محمدی ارگی؛ حذف تیم قهرمان

بزرگترین ناكامی اكبر محمدی ارگی حذف با تیم نوجوانان ایران از مسابقات قهرمانی آسیا در ازبكستان بود. تیم ایران به رهبری اكبر محمدی برای این مسابقات (نوجوانان زیر 16 سال) آماده و مدعی قهرمانی بود اما نتوانست از گروه خود صعود كند. اما درباره این حذف به بدشانسی خود اشاره و گفته بود: ما خبر نداشتیم قانون سن و سال نوجوانان و جوانان عوض شده و به همین خاطر خیلی دیر متوجه موضوع شده و هشت بازیكن اصلی نوجوان را در آستانه بازی‌ها از دست دادیم چون از لحاظ سنی به رده جوانان رفته بودند. علی دایی نیز با نیش و كنایه در این باره اشاره و در گفت‌وگوی تند پس از بركناری‌اش از سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان در جواب ایرادگیری محمدی از كارش در این تیم اشاره كرده بود.

البته دایی در جایی دیگر نیز با ایرادگیری از حرف محمدی در اشاره به سابقه كاری‌اش به عنوان آنالیزور سایپا گفت: «بله آقای محمدی آنالیزور من در سایپا بود اما به دلیل نتایج ضعیف و عدم شناسایی دقیق حریفان او را كنار گذاشتیم. محمدی به عنوان مشاور كیومرث هاشمی قصد دخالت در كار من را داشت كه اجازه ندادم. در آن زمان بحث زیادی درباره انتخاب اكبر محمدی بدون هیچ سابقه كاری عملی در فوتبال به عنوان سرمربی نوجوانان به وجود آمده بود. در حال حاضر نیز با انتصاب مجدد محمدی به كار در تیم‌های ملی پایه و هدایت موقت جوانان در كنار هرمز آذرپور اعتراض‌هایی شنیده می‌شود كه بابت كدام مسابقه خوب محمدی دوباره انتخاب شده است، شنیده می‌شود محمدی رابطه خوبی با فریدون معینی دارد و در زمان اجرای برنامه توپ طلایی كه اكبر محمدی مجری آن بود بارها او را به عنوان میهمان و كارشناس دعوت می‌كرد.

امید نمازی نیز یكی از ایرانیان اهل فوتبال در آمریكاست. او سابقه افشین قطبی در فوتبال دنیا را ندارد اما زمانی در باشگاه مترو استارز آمریكا مشغول بازی بود، و در سال‌های اخیر (2009-2010) فوتبال زنان در یكی، دو باشگاه آمریكایی سابقه كار دارد

اكبر محمدی برای مسابقات قهرمانی آسیا (2010 ازبكستان) تیم خوبی را ساخت او در 29 بازی به عنوان سرمربی این تیم تنها دو باخت داشت (باخت به كره جنوبی در دیداری دوستانه، باخت به كره شمالی در دور مقدماتی بازی‌های ازبكستان)‌بیست و سه پیروزی نیز در كارنامه او با 69 امتیاز دیده می‌شود كه در میان این بردها می‌توان به پیروزی تداركاتی او بر تونس به عنوان قهرمان آفریقا و برد الجزایر در این كشور اشاره كرد. تیم او امید زیادی برای قهرمانی در مسابقات آسیایی 2010 به وجود آورده بود اما طبق آن ماجرایی كه درباره سن و سال بازیكنان نوجوانش به وجود آمد شیرازه تیمش از هم پاشید. نوجوانان ایران با هدایت محمدی در گروه مقدماتی این مسابقات ابتدا بر عمان پیروز و با سوریه مساوی كرد. باخت دو بر صفر به كره شمالی باعث عدم صعود و حذف تیم نوجوانان ایران شد.

هرمز آذرپور؛ هیچی!

هیچ مسابقه‌‌ای از او در فوتبال ایران جز كار در تیم‌های پایه استقلال در زمان دكتر محمدحسین غریب دیده نشد.

امید نمازی

امید نمازی؛ سرمربیگری بانوان آمریكایی

امید نمازی نیز یكی از ایرانیان اهل فوتبال در آمریكاست. او سابقه افشین قطبی در فوتبال دنیا را ندارد اما زمانی در باشگاه مترو استارز آمریكا مشغول بازی بود، و در سال‌های اخیر (2009-2010) فوتبال زنان در یكی، دو باشگاه آمریكایی سابقه كار دارد.

نمازی با خاكپور به لیگ برتر آمد و در كارنامه خود به عنوان مربی و دستیار خاكپور، پروین و یاوری با تیم (استیل‌آذین) دو برد با (خاكپور و پروین) دارد شنیده می‌شود او به خاطر رابطه خوبی كه با دن گاسپر (دستیار كرش كه در آمریكا سكونت دارد) به عنوان دستیار كرش انتخاب شده هر چند آقای سرمربی مدعی است نمازی بازیكن با شخصیت او در مترواستارز بود، و برای همین او را برگزیده است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: گل