تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش گفت: طی چند ماه آینده تدوین تمام اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش نهایی و ابلاغ می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابلاغ اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورشآرشیو شد

حاجی بابایی

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی چند ماه آینده تدوین تمام اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش نهایی و ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حمیدرضا حاجی بابایی عصر دیروز در آیین تجلیل از فرهنگیان نمونه منطقه‌ای، استانی و کشوری آموزش و پرورش شهر تهران که در تالار همایش‌ های برج میلاد برگزار شد، گفت: در رویکرد های جدید آموزش و پرورش،  کتاب درسی تنها یکی از اجزای بسته آموزشی است و نرم افزار و کتاب های گویا نیز در آموزش به کار گرفته می شود.

وی از تدوین کتاب های جدید پایه اول ابتدایی بر اساس الگوی تحول بنیادین و آماده شدن آن تا اول مهر ماه خبر داد.

حاجی بابایی با بیان اینکه تمام مدارس کشور طی 3 سال آینده باید به سامانه مرکز فناوری آموزش و پرورش متصل شوند، ادامه داد: ‌تمام مدارس کشور طی دو الی سه سال آینده باید به سامانه‌ این مرکز متصل شوند تا جدید ترین داده ‌های آموزشی در هر لحظه در اختیار معلمان قرار گیرد.

* تنها 30 درصد از توان خود را در آموزش و پرورش به کار گرفته ایم

وزیر آموزش و پرورش گفت:معتقدم 70 درصد امور در آموزش و پرورش مدیریتی است و تحول در آن نیز به مدیریت افراد بستگی دارد.

وی ادامه داد:  تمام موانع موجود بر سر راه آموزش و پرورش باید طی دو الی سه سال آینده از میان برداشته شود.

حاجی ‌بابایی با اشاره به طرح پنج روز شدن فعالیت‌ دبستان‌ ها و تعطیلی آنها در پنج شنبه، گفت: روانشناسی دانش ‌آموزان ابتدایی و ایجاد علاقه ‌مندی در معلمان این مقطع و نیز تحکیم خانواده ‌های دانش‌آموزان یکی از حلقه ‌های مفقود مقطع ابتدایی طی سال‌ های پس از انقلاب و پیش از آن بوده است و طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان ‌ها نیز بر همین اساس طراحی و اجرا شده است.

*آموزش شنا به 100 هزار دانش اموز شهر تهران

وی جایگاه ورزش و سلامت در تحول آموزش و پرورش را بسیار مهم دانست و افزود: با 10 هزار معلم ورزش نمی ‌توان برای 100هزار مدرسه فعالیت ورزشی مناسبی ایجاد کرد.

حاجی بابایی ادامه داد: در طرح آموزش شنا به دانش‌ آموزان سوم ابتدایی امروز می ‌بینیم که تنها در شهر تهران حدود 100هزار دانش‌آموز سوم دبستان، آموزش شنا را گذرانده ‌اند.

* ارتقای جامعه برای درک منزلت مقام معلم

دانش آموز

وی با بیان اینکه محور فعالیت آموزش و پرورش ایجاد شور، نشاط و علاقه ‌مندی و نیز شأن و جایگاه بلند برای معلمان است، اظهار کرد: همه ما نسبت به این موضوع علم داریم اما باید علم و اطلاع خود را به عمل تبدیل کنیم.

حاجی بابایی گفت: کسی در جامعه نیست که جایگاه و شأن معلم را قبول نداشته باشد؛ شأن معلم در اسلام و جامعه مشخص است و وقتی گفته می شود جایگاه معلم باید در جامعه مشخص باشد به این معنا است که جامعه باید جایگاه معلم و تاثیرگذاری آن در جامعه و توسعه و رشد کشور را بیش از گذشته احساس کند.

وی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم جایگاه معلم را ارتقا دهیم؛ جایگاه معلم رفیع است، می خواهیم جایگاه جامعه را برای شناخت معلم ارتقا دهیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه فلسفه خلقت انسان تربیت است، گفت: تمام کارهایی که در جامعه انجام می شودفرع بر تربیت است؛ کار آموزش و پرورش کار اصلی و کار انبیای الهی است.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان، آموزش و پرورش نیاز به یک تحول بنیادین دارد که این تحول باید تمام ابعاد و زوایای نظام تعلیم و تربیت از جمله ‌کتاب، روش های تدریس، کلاس های درس،‌ کارمندان و نیز رابطه وزیر با مردم و فرهنگیان را در برگیرد.

دانش آموز

حاجی بابایی از ساخت 32 مجتمع آموزشی حیات طیبه در مرکز هر استان در سال جاری خبر داد و گفت: این مجتمع ها باید بر اساس الگوی معماری ایرانی و اسلامی و طی یک سال احداث شوند و پس از آن نیز تمام مدارس باید بر اساس این الگوی معماری که یکی از جلوه‌های تحول بنیادین است، ساخته شوند.

وی افزود: تعلیم و تربیت در مدرسه ‌ای که با مدل مجتمع نباشد، کامل نیست چرا که تربیت دانش‌آموزان به طور مستمر و پیوسته صورت نمی ‌گیرد اما در فضای مجتمع‌ های آموزشی و با رویکرد معماری ایرانی و اسلامی، دانش‌آموز می ‌داند که چه هویت ملی و چه هویت استانی دارد.


خبرگزاری پانا

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نوربخش