تبیان، دستیار زندگی
مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور از روز چهارشنبه وارد مرحله نیمه نهایی می شود، مرحله ای که پلی است برای رسیدن به فینال، غرب آسیا و در نهایت خود آسیا!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل تیم ها روی سبد بسکتبال


مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور از روز چهارشنبه وارد مرحله نیمه نهایی می شود، مرحله ای که پلی است برای رسیدن به فینال، غرب آسیا و در نهایت خود آسیا!


لیگ برتر بسکتبال

تیم‎های مهرام تهران و ذوب آهن اصفهان مانند سال گذشته نیمی از ترکیب مرحله نیمه نهایی رقابت‎های بسکتبال لیگ برتر را به تشکیل داده‎اند. حریفان این تیم‎ها در این مرحله توزین الکتریک کاشان و پتروشیمی بندرامام هستند که بدون سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی به دنبال شکست دادن قهرمان و نایب قهرمان هستند.

مهرام مدافع چندساله قهرمانی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور است. این تیم بعد از صدرنشینی در دیدارهای دوره‌ای (رفت و برگشت) فصل جاری این رقابت‎ها برای صعود به مرحله نیمه نهایی با قرعه‎ای روبرو شد. شاگردان مهران شاهین طبع طی دو دیدار رفت و برگشت پیروزی مقتدرانه‎ای مقابل کاسپین کسب کردند و حداقل چند دقیقه زودتر از سایر تیم‌ها به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

مهرام که تا چند هفته دیگر باید به نمایندگی از ایران و غرب آسیا در رقاب‎های باشگاه‎های آسیا شرکت کند با جذب "گامبالا کاسپارس" لیتوانیایی که در پست 4 و 5 کار می‎کند عزم خود را جزم کرده تا مانند چند سال گذشته یکی از فینالیست‎های لیگ ایران شود. هرچند که حریف این تیم هم با تقویب ترکیب تیمش خود را مهیای حضور در مرحله نیمه نهایی کرده است.

توزین الکتریک کاشان حریف مهرام در مرحله نیمه نهایی رقابت‎های بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور است. این تیم سال گذشته  وارد لیگ برتر شد و در اولین حضور به عنوان ششمی بسنده کرد. اما کاشانی‎ها که به عنوان تنها تیم با مربی خارجی در فصل جاری مسابقات شرکت کردند امسال با تکیه به توانایی بازیکنانی مانند علی دورقی و وحید حاجیان و حتی "زلاتکو" صربستانی تا مرحله نیمه نهایی بالا آمده‎اند. اما به نظر می‌رسد کاشانی‎ها به این مرحله هم قانع نیستند چون برای گذر از آن بازیکنی غنایی به خدمت گرفته‌اند تا با ترکیبی تقویب شده به مصاف قهرمان بروند.

دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور میان تیم‎های ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی بندرامام برگزار می‎شود. ذوب آهن در حالی خود را در جمع چهار تیم برتر لیگ ایران می‎بیند که امسال در مجموع اقتدار زیادی در دیدارها نداشت. چون هم سهمیه رقابت‎های باشگاه‎های آسیا را از دست داد و هم قهرمانی در رقابت‎های دوره‎ای لیگ برتر!

در هر حال ذوب آهن نایب قهرمان فصل گذشته مسابقات است و دور از شان و شخصیت این تیم است که امسال نتواند حداقل این عنوان را تکرار کند آنهم با ملی‎پوشانی که در اختیار دارد. هرچند که از شانس آنها حریف‎شان در این مرحله حساس تیمی است که مربی بزرگی به نام مصطفی هاشمی در اختیار دارد.

لیگ برتر بسکتبال

هاشمی پایه گذار قهرمانی‌های مهرام در ایران، غرب آسیا و آسیا بود و امسال هم با وجود مشکلاتی زیادی که در پتروشیمی با آن مواجه بود تیمش را در آخرین دیدار و به عنوان آخرین تیم به این مرحله رسانده است. هاشمی سال گذشته در جایگاه سرمربی مهرام پیروز هر رقابتی که بود که مقال ذوب آهن و فرزاد کوهیان برگزار می‎شد. اما امسال و در این مرحله رقابت هاشمی و کوهیان حساس‎تر و سخت‍تر از گذشته است و به همان اندازه پیش بینی نتیجه.

در هر صورت مرحله نیمه نهایی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور "پلی" است برای رسیدن به آسیا. تیم‌هایی که از این مرحله به فینال برسند نمایندگان ایران در غرب آسیا می‌شوند و می‌توانند از شانس کسب سهمیه برای شرکت در مسابقات باشگاه‎های آسیا برخوردار شوند.

مرحله نیمه نهایی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور به صورت 3 از 5 برگزار می‎شود. مهرام و ذوب آهن میزبانان دیدارهای نخست این مرحله هستند. دیدارهای دوم این دو تیم مقابل توزین الکتریک و پتروشیمی به فاصله یک روز در همان تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

همزمان با مرحله نیمه نهایی، دیدارهای رده‎بندی برای تعیین تیم‎های پنجم تا هشتم مسابقات بسکتبال لیگ برتر هم آغاز می‎شود. در این مرحله شهرداری گرگان به مصاف دانشگاه آزاد می‌رود وکاسپین قزوین با راه و ترابری قم دیدار می‎کند. برنامه دیدارهای مرحله نیمه نهایی و رده‌بندی تیم‎های پنجم تا هشتم مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه (15 / 2 / 90)

دیدار اول:

* مهرام تهران - توزین الکتریک کاشان، ساعت 17، تالار آزادی

* ذوب آهن اصفهان - پتروشیمی بندرامام، ساعت 17، سالن ملت اصفهان

جمعه (16 /2 / 90)

دیدار دوم:

*  مهرام تهران - توزین الکتریک کاشان، ساعت 17، تالار آزادی

* ذوب آهن اصفهان - پتروشیمی بندرامام، ساعت 17، سالن ملت اصفهان

پنجشنبه (15/ 2/ 90)

دیدار اول:

* شهرداری گرگان - دانشگاه آزاد، ساعت 17، سالن امام خمینی (ره) گرگان

* کاسپین قزوین - راه و ترابری قم، ساعت 17، سالن شهید بابایی قزوین

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر