تبیان، دستیار زندگی
هنوز اعتراض‌ها به قیمت‌های بالای گاز و قبض‌های نجومی ادامه دارد؛ در تازه‌ترین دور از اعتراض‌ها خبر رسیده که قبض گاز چهار خانواده اجاره نشین یک ساختمان در کرمان به ارزش یک پراید یعنی حدود هفت میلیون تومان به دستشان رسیده است !
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : متین کاکوئی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکانس جدید ماجرای قبض‌‌های گاز


هنوز اعتراض‌ها به قیمت‌های بالای گاز و قبض‌های نجومی ادامه دارد؛ در تازه‌ترین دور از اعتراض‌ها خبر رسیده که قبض گاز چهار خانواده اجاره نشین یک ساختمان در کرمان به ارزش یک پراید یعنی حدود هفت میلیون تومان به دستشان رسیده است !


اصلاح موتورخانه و کاهش قبوض گاز

به گزارش گروه اقتصادی تبیان، شاید  افکار عمومی انتظار داشت با وجود اعتراض‌های مطرح شده درباره قبض‌های گاز دیگر شاهد محاسبه قیمت‌ها با چنین تعرفه‌هایی نباشد ولی شرکت ملی گاز در واکنش به اعتراضات درحالی از بازپرداخت برخی قبوض گاز در 600 شهری که اقلیم‌ بندی‌شان تجدیدنظر شده است، خبر داده که از سوی دیگر اعلام کرده قیمت گاز در تمام بخش‌ها به طور کلی 20 درصد نسبت به سال 89 افزایش پیدا می‌کند. این خبر به معنی آن است که هرچند در روزهای تابستانی که احتیاج زیادی به استفاده از گاز در خانه‌ها احساس نمی‌شود قبض‌های گاز با رقم‌های کمتری به دست مردم می ‌رسد که به عنوان یک مسکّن کوتاه مدت تاثیر گذار است، اما از حالا باید با توجه به افزایش 20 درصدی قیمت گاز، در انتظار روزهای داغ زمستان سرد امسال و قبض‌های نجومی جدید بود !

شرکت ملی گاز ایران از جلسات متعدد با سازمان هواشناسی خبر داده که نتیجه این نشست‌ها منجر به آن شده است که اقلیم ‌بندی‌ ها تغییر کند و در بازنگری صورت گرفته حدود 600 شهر در اقلیم ‌بندی‌ شان تجدید نظر شده است. این درحالی است که این 600 شهر در قبوض آینده خود بازپرداختی دارند که این موضوع می‌ تواند مقداری از بار هزینه‌های آنها را کاهش دهد. اما به نظر می‌ رسد شرکت گاز برای آن‌ که بار روانی قبض‌های نجومی را برای مردم تسهیل کند راهکار دیگری هم داشته، یعنی این ‌که با کاهش تعداد روزهای محاسبه شده قیمت گاز در هر قبض مردم احساس می ‌کنند پول گاز کمتری خواهند پرداخت. شیخ بهایی، مدیرگاز رسانی شرکت گاز در این باره ‌با اشاره به کاهش زمان کنتورخوانی‌ها از 45 روز به 35 روز گفته است "سعی کردیم از اول خردادماه به بعد قبوض را هر 35 یا 36 روز صادر کنیم." این درحالی است که شرکت گاز در گذشته از تاریخ  15 آبان‌ ماه تا 15 فروردین ‌ماه را 5 ماه سرد عنوان می‌کرد ولی در اصلاحیه اخیر از اول آبان‌ ماه تا 15 فروردین‌ماه را برای اقلیم‌های یک و 2 در نظر گرفته که به صورت شش ماهه محاسبه می‌شود. مسئولان شرکت گاز در پاسخ به انتقادهایی که درخصوص تاخیر در اعلام قیمت‌ های جدید گاز باوجود ورود به ماه‌ های گرم سال از آن‌ها شده این‌گونه پاسخ می‌دهند که پاسخ این سوال را باید ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند، اما با توجه به تصویب بودجه سال 90 که گفته شده است باید 20 درصد نسبت به قیمت‌های سال 89 اضافه شود بنابراین قیمت گاز در تمام بخش‌ها و به طور کلی 20 درصد نسبت به سال 89 افزایش پیدا می‌کند.

شرکت ملی گاز اعلام کرده باتوجه به قیمت پایین گاز بسبار از مشترکان، تاکنون حدود 82 درصد مشترکان خانگی قبوض خود را پرداخت کرده‌اند

قبضی که مستاجرها را شوک ‌زده کرد !

در یکی از موارد قبض گاز مجتمع چهار واحدی مسکونی، در حالیکه قبل از افزایش نرخ گاز بها، 70 هزار تومان صادر شده بود پس از مرحله اول طرح افزایش قیمت 600 هزار تومان و در مرحله دوم نیز 6 میلیون و 984 هزار تومان قبض صادر شده است که موجب شگفتی ساکنان این واحد مسکونی شده است. این مسئله در حالی در اکثر واحدهای مسکونی شهر کرمان قابل مشاهده است که مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان چندی پیش در مصاحبه ای گفت که 61 درصد مردم کرمان دارای قبوض گاز کمتر از 38 هزار تومان هستند و از سوی دیگر 29 درصد نیز دارای قبوض کمتر از 12 هزار تومان هستند که با توجه به این گفته 29 درصد مشترکان استان کرمان باید در اوج سرمای زمستان کویر کمتر از 301 تا 400 متر مکعب گاز در اقلیم سه که شامل شهرستانهای کرمان، بافت، سیرجان، شهربابک، کوهبنان و بردسیر می شود مصرف کرده باشند و در اقلیم چهار نیز باید بین 251 تا 350 متر مکعب در شهرهای زرند، رفسنجان، انار و راور گاز مصرف کرده اند.

با توجه به تصویب بودجه سال 90 که گفته شده است باید 20 درصد نسبت به قیمت‌های سال 89 اضافه شود بنابراین قیمت گاز در تمام بخش‌ها و به طور کلی 20 درصد نسبت به سال 89 افزایش پیدا می‌کند.

این درحالی است که طبق این آمار 90 درصد مردم استان کرمان باید دارای قبوض گاز کمتر از 38 هزار تومان باشد. یکی از ساکنان واحد مسکونی که شاهد صدور قبضی 6 میلیون و 984 هزار تومان است در این زمینه گفته است: در همان موقع مامور توزیع وقتی قبض را تحویل می داد سوال کرد مگر اینجا کارگاه شیرینی پزی دارید! پرداخت 600 هزار تومان از توان چهار مستاجر این ساختمان خارج بود به همین علت منتظر ماندیم تا قبض قسط بندی شود اما چند روز قبل قبض شش میلیون و 984 هزار تومانی همه را شوکه کرد. این اجاره نشین گفت: این قبض معادل پول یک خودروی پراید است و چگونه افرادی که پول اجاره خود را باید ماهانه و با زحمت تهیه کنند باید این چنین نرخی را برای قبض تنها یک حامل انرژی بپردازند.

گاز

گاز مشترکان بدحساب قطع می‌شود

اما درحالی‌ که برخی مشترکین که قبض‌های گاز را بالاتر از توان مالی خود می‌ دیدند، در پرداخت قیمت ‌های بالا برای گاز ناتوان بودند، شرکت گاز برای این‌ که با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده از سوی مشترکان مواجه نشود ناچار به بیان این مطلب شده که  "گاز مشترکان بدحساب قطع می‌ شود." هرچند در آن دسته از شهرهایی که اصلاح اقلیم مصوب شده است ما به التفاوت قیمت گاز متناسب با اقلیم جدید محاسبه و به مشترکان خانگی بازپرداخت می‌شود، اما مسیر قانونی قطع گاز مشترکان خانگی در صورت عدم پرداخت گازبها به‌گونه ایست که مطابق با قانون پس از صدور 3 دوره اخطار و بی‌توجهی مشترکان به اخطاریه شرکت ملی گاز، گاز به صورت موقت قطع خواهد شد.

82 درصد قبوض گاز خانگی پرداخت شد؟!

این درحالی است که شرکت ملی گاز اعلام کرده با توجه به قیمت پایین گاز بسیاری از مشترکان، تاکنون حدود 82 درصد مشترکان خانگی قبوض خود را پرداخت کرده‌اند و از سوی دیگر به منظور رفاه حال مشترکان در همه شرکت‌های گاز شرایطی برای قسط‌ بندی قبوض گاز مشترکان خانگی پیش‌بینی شده است. این شرکت با اعلام اینکه امکان پرداخت قبوض گاز مشترکان در 2 تا 3 قسط وجود دارد، درباره احتمال خطای انسانی در محاسبه گازبهای مشترکان خانگی توضیح داده است: هم اکنون از 2 سامانه برای محاسبه گازبهای مشترکان خانگی استفاده می شود که در صورت نبودن مشترک در زمان کنتورخوانی احتمال وجود اشتباه وجود دارد. این شرکت تاکید کرده در صورت محرز شدن خطای انسانی قبوض صادر شده اصلاح می‌شود، اما درصد خطای انسانی در محاسبه قبوض گاز مشترکان قابل توجه نیست و این یعنی آب پاکی روی دستان مشترکانی که امید دارند قبض‌ های میلیونی مجتمع‌ هایشان ناشی از خطای انسانی در خواندن میزان مصرف گاز کنتورهایشان بوده است !


متین کاکویی

بخش اقتصاد