تبیان، دستیار زندگی
اگر شما فضانوردی شناور در فضا بودید، کره ی زمین مثل یک توپ غول آسا به نظر می رسید. زمین به طور کامل گرد نیست. بیشتر به یک توپ شباهت دارد که با نرمی فشرده شده و بالا و پایین آن اندکی صاف تر و در کمرش کمی برآمدگی دیده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا کره ی زمین گرد است؟

زمین

اگر شما فضانوردی شناور در فضا بودید، کره ی زمین مثل یک توپ غول آسا به نظر می رسید. زمین به طور کامل گرد نیست. بیشتر به یک توپ شباهت دارد که با نرمی فشرده شده و بالا و پایین آن اندکی صاف تر و در کمرش کمی برآمدگی دیده می شود.

* دور «کمر» کره ی زمین 40075 کیلومتر است که خط استوا نام دارد. اگر شب و روز پیاده بروید، یک سال طول می کشد تا این مسافت را بپیمایید!

* از فضا، کره ی زمین به رنگ آبی به نظر می رسد. این به دلیل آن است که تقریباً سه چهارم آن را دریاها پوشانده اند.

* دمای هوا در مرکز زمین بسیار زیاد است، به طوری که درجه حرارت آن به بیش از 5000 درجه سانتی گراد می رسد. این درجه حرارت حدود 150 برابر بیش تر از داغ ترین روز تابستان است.

کره ی زمین از چه درست شده است؟

کره ی زمین از لایه های مختلف سنگ و فلز درست شده است. بعضی از لایه ها سخت هستند، اما بقیه آن چنان داغ اند که ذوب و جاری شده اند؛ کمی مثل تافی داغ و چسبناک.

* پوسته ی زمین در ساحل دریا متوقف نمی شود. این پوسته از زیر عمیق ترین اقیانوس ها می گذرد.

سن کره ی زمین چه قدر است؟

دانشمندان تصور می کنند که کره ی زمین 4600 میلیون سال پیش به وجود آمده است؛ گرچه کسی آن جا نبوده است تا ببیند! آن ها فکر می کنند که کره ی ماه هم پس از آن به وجود آمده است.

* عمر انسان از عمر زمین، خیلی خیلی کمتر است، چون اگر عمر طولانی زمین، یعنی 4600 میلیون سال را به اندازه ی یک سال (شمسی) بدانید، زمان به وجود آمدن بشر در روی زمین از روز 29 اسفند شروع شده است!

* حدود 200 میلیون سال پیش فقط یک قاره ی بزرگ به نام پانگایی وجود داشت.

* حدود 180 میلیون سال پیش، پانگایی تکه تکه شد.

* قاره ها تکه های بزرگی از زمین هستند. در کلّ زمین هفت قاره وجود دارد. حدود آن ها را از روی یک نقشه معلوم نمایید و سعی کنید ببینید چگونه آن ها زمانی به هم وصل بوده اند.

زمین

آیا کره ی زمین خیلی تغییر کرده است؟

بله، خیلی تغییر کرده است! حدود 300 میلیون سال پیش، بیش تر زمین ها به صورت یک قطعه ی بزرگ به هم متصل بودند. سپس تکه تکه شدند و به قطعه های کوچک تر به نام قاره تبدیل شدند. قاره ها کم کم از جای خود حرکت کردند و از یکدیگر جدا شدند، تا این که به جاهای امروزی رسیدند.

* حدود 65 میلیون سال پیش، قاره ها باز هم بیش تر از هم جدا شدند.

* همین الآن در زمان ما، دو قاره ی امریکای شمالی و اروپا، هر سال حدود چهار سانتی متر از هم جدا می شوند. این اندازه تقریباً به اندازه ی طول شست شماست.

ترجمه:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

مخلوقاتی شگفت انگیز

امروز هوا چطور است؟

پروانه ها هم می شنوند

احمق ترین دایناسور دنیا

كشور شاپركها كجاست ؟

طول عمر حیوانات چقدر است؟

بهمن خاکستر چیست؟

مورچه های بازنشسته

منقارهای دماسنج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.