تبیان، دستیار زندگی
اردیبهشت فصل سفر خیلی از خانواده هایی است که چمدانشان را به مقصد جنوب کشور و مناطق گرمسیری دنیا می بندند. با این حال ویژگی های خاص هر منطقه ممکن است دردسرهایی را برای این سفر کوتاه به وجود بیاورد که با کمی احتیاط بتوان از آنها پیشگیری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسپورت سلامتی
سلامتی


اردیبهشت فصل سفر خیلی از خانواده هایی است که چمدانشان را به مقصد جنوب کشور و مناطق گرمسیری دنیا می بندند. با این حال ویژگی های خاص هر منطقه ممکن است دردسرهایی را برای این سفر کوتاه به وجود بیاورد که با کمی احتیاط بتوان از آنها پیشگیری کرد.

بد نیست بدانید که نوع و شدت بیماری های سفر بستگی به فاکتورهای مختلفی مثل سن، کشور مورد مسافرت، شیوه زندگی و دوره ای که فرد در آن محل اقامت می کند دارد و در این بین حدود 3 تا 10درصد از مشکلات مسافرت پوست، مو و ناخن شما را درگیر می کند که شاید اصلی ترین دلیل آن تماس بیش از حد بانور خورشید در مناطق گرمسیری باشد.

مسافرانی که از اشعه خورشید و شدت بیشتر آن در نواحی گرمسیری ناآگاه هستند، دچار آفتاب سوختگی شدیدی می شوند. بعلاوه، تماس با اشعه UV بطور موقت سیستم ایمنی را سرکوب کرده و ممکن است شما را مستعد سایر بیماری ها کند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که در مسافرت تب خال می زنند باید بدانید که این تبخال ها در واقع  پاسخ معمول بدنتان به تماس بیش از حد با نور خورشید است.

سفر

قارچها معمولا در نقاط گرم و مرطوب می توانند باعث عفونت خارجی یا حتی داخلی شوند. بنابراین در سفر لباس های سبک بپوشید، مرتب دوش بگیرید و لباس تان را عوض کنید.

سالک هم مشکل دیگری است که توسط نیش پشه منتقل می شود و در بعضی از مناطق مرکزی کشور ما امکان ابتلا به آن ها وجود دارد. به خصوص مناطقی که بیایانی و نیمه بیابانی هستند. بنابراین اگر به یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی سمنان سفر می کنید یا قصد کویر گردی در این روزها را دارید مراقب این حشره باشید. در کشورهای دیگر هم این بیماری بیشتر در خاورمیانه و آمریکای جنوبی دیده می شود که پس از گزش پشه زخم پوستی ایجاد می شود.

سفر

اما از همه این ها گذشته انگل ها منبع اصلی بسیاری از عفونت ها هستند و گرما و شرایط غیر بهداشتی عوامل مستعد کننده آن به حساب می آید. در ایالات متحده آمریکا، حشراتی شبیه مگس و پشه وجود دارد که در تابستان زنده هستند و در زمستان می میرند. اما در بسیاری مناطق مثل خاورمیانه و هند، این حشرات دوره های زندگی ۳ ماهه دارند.

با این حال شایعترین عفونت مناطق گرمسیر عفونت خزنده است که دراثر لارو سگ یا گربه که بر روی شن ها می روند ایجاد می شود. تخم ایجاد شده ارگانیسم جدیدی ایجاد می کند که تلاش می کند وارد بدن موجود دیگری مثل سگ شود ولی ممکن است اتفاقی وارد بدن انسان شوند. پس اگر دیدید در بخشی از پوستتان برجستگی حاوی مایع ایجاد شده که دنباله دار است و هر روز چند میلی متر پیشرفت می کند، سریع به پزشک مراجعه کنید. این لارو در بدن انسان فقط در سطح پوست باقی می ماند و باعث التهاب و خارش می شود.

در حواشی شهرها، مسافران در ریسک نوعی عفونت پوستی هستند که توسط پشه ایجاد می شود، که تخم ریزی پشه در پوست مسافران باعث خارش و التهاب می شود. نیش عنکبوتها هم اگر چه شایع نیست ولی بیشتر در افراد کوهنورد دیده می شود. پس از گزش عنکبوت، پوست آسیب دیده و زخم ایجاد می شود. از آنجا که در مورد نیش عنکبوت های سمی درمان لازم است، بنابراین بیشتر گزشها باید بطور علامتی درمان شوند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم