تبیان، دستیار زندگی
یکی از موارد مهمی که یک مربی پرورشی در مدارس می تواند در نظر بگیرد، معرفی و بزرگداشت مقام انسان های والا مقام است. معرفی اهل بیت علیه السلام و شرح زندگی ایشان می تواند در تربیت نوگلان ایران اسلامی مفید باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن مجری

بزرگداشت مقام زهرا

بخشى از خطبه حضرت زهرا (س)

یکی از موارد مهمی که یک مربی پرورشی در مدارس می تواند در نظر بگیرد، معرفی و بزرگداشت مقام انسان های والا مقام است. معرفی اهل بیت علیهم السلام و شرح زندگی ایشان می تواند در تربیت نوگلان ایران اسلامی مفید باشد.

در این بخش، به بررسی و شرح مختصری از زندگی حضرت زهرا (س) می پردازیم، که دانش آموزان می توانند در برنامه های ایام سوگواری ایشان به عنوان متن مجری از آن بهره جویند:

زهرا(س)، از همان آغاز آرام بخش زخم‌های دل مادر بود، حتی قبل از تولد هم با مادرش صحبت می کرد، با به دنیا آمدنش خانه پیامبر نورانی شد، پس از تولد ایشان، جبرئیل به زمین فرود آمد و فرمود: «یا رسول الله خداوند امر كرده نام كودك را فاطمه بگذارید»

مدت کوتاهی گرمی آغوش مادرش را چشید و در شعب ابی طالب به سوگ مادر نشست، از آن به بعد با این که خردسالی بیش نبود در مقابل بی حرمتی های مشرکان مکه از پدرش مراقبت کرد، به او لقب ام ابیها را دادند.

حضرت فاطمه زهرا (ع)

تا مدتی بعد در سال 13 بعثت «صدیقه مرضیه (س)» به همراه «فاطمه بنت اسد» و «فاطمه بنت زبیده» به سرپرستی جوان دلاور بنی هاشم علی بن ابیطالب (ع) پس از همه به یثرب مهاجرت كرد.

زهرا (س) اینک دختری با کمال گشته بود، به درخواست حضرت علی (ع) و به قضای الهی مبنی بر ازدواج كوثر ولایت و امیر مؤمنان (ع) همسر امیر مومنان شد.

افسوس که این شادی دیری نپایید، چشمانش در غم از دست دادن پدر بارانی گشت، اما شاد بود چرا که می دانست در آینده ای نزدیک به پدر می پیوندد.

چگونگی زینت دنیا به نور وجود حضرت زهرا(س) 2

مردم پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) ماجرای غدیر خم را به دست فراموشی سپردند. امام زمان عصر خود را خانه نشین کردند و حرمت زهرا را زیر پا نهادند و فدک را نیز از او گرفتند.

سرانجام در سال 11 هجرت پس از این که کارگزاران حکومت، او را در میان در و دیوار قرار دادند و خانه او را آتش زدند و کودکش را قبل از تولد به شهادت رساندند.  زهرا (س) مجروح شد و در بستر بیماری افتاد، در روز سوم جمادی الاخر در حالی که چشمان فرزندانش گریان بود، به پدرش پیوست....

در ایام بیماری، فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (س) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

 او شهادت را سرلوحه زندگی فرزندانش نمود....


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم : نوربخش