تبیان، دستیار زندگی
کاکائوی تلخ به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و از طرفی بسیار پرکالری است که باعث افزایش وزن می شود و این اضافه وزن خود برای سلامتی خطرساز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکلات؛ هوس یا یک غذای سالم؟!


کاکائوی تلخ به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و از طرفی بسیار پرکالری است که باعث افزایش وزن می شود و این اضافه وزن خود برای سلامتی خطرساز است.


شکلات

شکلاتی که این قدر دوست داریم، محصولی از درخت کاکائو است که از لوبیاها یا دانه های کاکائو به دست می آید.

به طور طبیعی تلخ و بد مزه است. در ابتدا دانه ها را چند روزی تخمیر کرده و سپس برای نگهداری، خشک می کنند و در انتها آن ها را بو می دهند، با بو دادن آن ها عطر آن آزاد شده و دانه های کاکائو از داخل پوسته خارج می شوند. برای مصارف صنعتی  آن ها را روغن زده و وارد خط های تولیدی می کنند.

رنگ تیره ی کاکائو به علت فلاونوئیدهای آن است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای می دهد، البته با فرایندهای صنعتی  که روی آن انجام می شود خاصیت آنتی اکسیدانی آن کمتر می شود، به طوری که با کم رنگ شدن آن این خاصیت نیز کمتر می شود.

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و هر چه درجه ی تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی  قوی تر است.

تحقیقات چه می گویند؟

مطالعات زیادی در مورد کاکائو انجام شده است. به نظر می رسد فلاونوئید موجود در  کاکائو منجر به افزایش HDL و کاهشLDL  و مهار تجمع بی موقع پلاکت ها در خون شده و در نهایت از بیماری های قلبی عروقی و سکته ممانعت می کند.

شکلات

حالا بالاخره شکلات بخوریم یا نخوریم؟

جواب این سوال بسته به  کیفیت کاکائو و مقدار مصرف ما دارد؛ درست مانند سایر غذاهای صنعتی و فرایند شده!

با یک دید مثبت، کاکائوی تلخ به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و در یک دید منفی کاکائو یک غذای بسیار پرکالری است که باعث افزایش وزن می شود و این اضافه وزن خود برای سلامتی خطرساز است  و خواص مفید کاکائو را از بین می برد!

ولی با رعایت نکات زیر می توانیم هم از خوردن آن لذت ببریم و هم از اضافه وزن در امان باشیم:

* خوردن تکه های کوچک کاکائو

* انتخاب شکلات تلخ و محصولات شکلاتی ای که کمتر فرایند شده به جای شیر کاکائو و شکلات های فرآوری شده که اغلب شیرین و چرب هستند.

* مصرف محصولاتی که فقط یک طعم کمی از آن را دارند، نه محصولاتی با غلظت فراوان تا از مهار جذب کلسیم موجود در مواد غذایی حاوی آن در امان  باشیم.

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و

هر چه درجه ی تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی  قوی تر است

* در صورت امکان استفاده از محصولاتی از آن که چربی کمتری داشته و در عوض مخلوط با میوه ها یا دانه ها هستند.

شکلات

راستی فراموش نکنیم شکلات سفید خاصیت آنتی اکسیدانی نداشته و مملو از شکر است و مهم تر این که اگر کاکائو می خوریم با خوردن سایر منابع  فلاونوئیدها از جمله توت فرنگی، اسفناج، انگور و انواع توت ها که مملو از رنگدانه هستند و طعم خوبی هم دارند، تعادل برنامه ی غذایی مان را نیز حفظ کنیم.

ترجمه: راحله باباپور

بخش تغذیه تبیان


منبع: nih

مطالب مرتبط:

خوبی‌ها و بدی‌های کاکائو

شکلات آنقدر‌ها هم مضر نیست

شکلات تلخ برای کبد مفید است

شکلات؛ هرچه تیره‌ تر، بهتر

شکلات تیره فشار خون را پایین می آورد

کاکائوی تلخ برای قلب مفیده

کاکائوی تلخ از پوست محافظت می کند

کاکائو از بروز حملات قلبی پیشگیری می کند

کاکائو؛ غذای خدایان!

کاکائو و چای، قدرت ذهن را افزایش می‌دهند

مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل می کند

تئوبرومین موجود در شکلات می تواند سرفه را متوقف کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.