تبیان، دستیار زندگی
انرژی، توان و توجه خود را صرف چیزها و یا کسانی که ارزش آن را ندارند نکنید زیرا همنشینی با برخی افراد و مواجه شدن و قرار گرفتن در برخی موقعیتها به شما احساس پوچی، خلا و تهی بودن دست می دهد و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیجان به میزان لازم

چگونه واکنشهای هیجانی خود را کنترل کنیم؟


انرژی، توان و توجه خود را صرف چیزها و یا کسانی که ارزش آن را ندارند نکنید زیرا همنشینی با برخی افراد و مواجه شدن و قرار گرفتن در برخی موقعیتها به شما احساس پوچی، خلا و تهی بودن دست می دهد و ...

هیجان به میزان لازم

نظریه ها و یافته ای علمی نشان می دهد که واکنش هیجانی ما در برابر موقعیتهای مختلف تا حدودی به خاطر انگیختگی فیزیولوژیایی، افکار و ارزیابی های ما از آن موقعیت و نیز یادگیری است. احتمالا هیچ یک از این سه عامل به تنهایی برای تمامی واکنشهای هیجانی کفایت نمی کند اما هر کدام در چندین نوع هیجان نقشی را بر عهده دارند. این عوامل سه راهبرد کلی برای مهار کردن واکنشهای هیجانی ارایه می کنند.

اولا شاید با مهار سطح انگیختگی در هنگام بروز محرکهای تنش زا، بتوانیم به صورت غیر مستقیم از شدت واکنشهای نامطلوب هیجانی کم کنیم. تعدادی از روشها که گستره ای از مراقبه تا فنون تخصصی آرمیدگی را شامل می شوند می توانند به ما در کاستن از فعالیت فیزیولوژیایی یاری دهند.

ثانیا ممکن است قادر باشیم افکار خود را درباره محرکهای مختلف تنش زا تغییر دهیم؛

و سر انجام اینکه اگر واکنش های هیجانی نامناسب در یک موقعیت را شناخته باشیم می توانیم واکنشهای هیجانی جدیدی فراگیریم.

همه ما می  دانیم که حفظ منابع و انرژی های زمین لازم و ضروری است اما شاید همه ما ندانیم که برای حفظ سلامت عاطفی مان لازم است که انرژی هیجانی مان را حفظ و نگهداری کنیم. انرژی هیجانی همان انرژی است که در طول زمان موجب حالات روحی خوب یا بد در شما می گردد. همچنین شما را قادر می سازد که از خودتان و اطرافیانتان مراقبت و محافظت کنید.

اگر واکنش های هیجانی نامناسب در یک موقعیت را شناخته باشیم می توانیم واکنشهای هیجانی جدیدی فراگیریم.

این یادداشت را همراه با ما و گام به گام دنبال کنید تا بیاموزید که چگونه برای حفظ سلامت عاطفی تان می توانید انرژی هیجانی را ذخیره کنید.

*اولین گامی که شما باید بردارید این است که انرژی، توان و توجه خود را صرف چیزها و یا کسانی که ارزش آن را ندارند نکنید. این صحبت به معنای خود شیفتگی، بی توجهی و یا نادیده گرفتن اطرافیان نیست اما حتما همه شما این تجربه را داشته اید  که همنشینی با برخی افراد و مواجه شدن و قرار گرفتن در برخی موقعیتها به شما احساس پوچی، خلا و تهی بودن دست می دهد لذا توصیه ما این است که به این احساسات خود توجه کنید و از قرار گرفتن مجدد در این موقعیتها خودداری کرده ووقت و انرژی و توان تان را صرف موقعیتها و افرادی کنید که حداقل تاثیر مثبتی بر انرژی روانی شما داشته باشند.

انرژی هیجانی همان انرژی است که در طول زمان موجب حالات روحی خوب یا بد در شما می گردد. همچنین شما را قادر می سازد که از خودتان و اطرافیانتان مراقبت و محافظت کنید

ایجاد یک شرایط آرام درونی تا حد زیادی به وضعیت خود فرد بستگی دارد.

*دومین گامی که شما باید به آن توجه کنید کسب انرژی جسمانی است. جالب است بدانید که صرف کردن و خرج کردن انرژی جسمانی تا حد زیادی می تواند منجر به حفظ و نگهداری انرژی روانی و هیجانی گردد. اما واقعا چگونه چنین امری امکان پذیر است؟ ورزش یکی از موثرترین روشهای طبیعی برای کاهش دادن یا از بین بردن استرس و اضطراب است. به طور کلی زمانیکه شما ورزش می کنید، سطح استرس تان تا حد زیادی کاهش می یابد و زمانی که سطح استرس تان کاهش می یابد خیلی بهتر و راحت تر می تواند منبع درونی انرژی هیجانی تان را ذخیره و یا حتی شارژ کنید.

*سومین گامی که شما باید بردارید این است که یک شرایط مبتنی بر آرامش  و توام با خوبی مسالمت آمیز ایجاد و یا جستجو کنید. ایجاد یک شرایط آرام درونی تا حد زیادی به وضعیت خود فرد بستگی دارد. برای مثال بسیاری از افراد از طریق دعا و نیایش و نماز و .. می توانند این آرامش درونی را ایجاد کرده و یا حفظ کنند اما از روشهای دیگری مانند یوگا، مدیتیشن، تصویر سازی مثبت ذهنی و .. نیز به عنوان روش های جانبی ایجاد آرامش روانی می توان استفاده نمود. همچنین روشهای ایجاد و جستجوی آرامش بیرونی از طریق گذراندن ساعاتی در طبیعت و یا حتی در میان اعضای خانواده ایجاد می گردد.

هیجان به میزان لازم

* چهارمین گام برای ذخیره انرژی هیجانی، تمرکز بر آن اموری است که توانایی کنترل و دستکاری آن را داریم و به طور همزمان نادیده گرفتن و کمتر جلوه دادن آن اموری است که از کنترل مان خارج است. به بیان دیگر آنچه در کنترل ماست نگرش و رفتارهای خودمان است و از طرف دیگر آنچه که خارج از کنترل ماست رفتار و نگرش دیگران است. بعضی از افراد ممکن است بخواهند که به انحا مختلف شما را خشمگین کنند اما از آنجا که کنترل رفتارمان در دست خودمان است  شما نباید چنین اجازه ای به وی بدهید. به خاطر داشته باشید که آنها به راحتی به خودشان اجازه می دهند که دکمه احساسات شما را فشار دهند ولی شما باید تنها از آنها صرفنظر کرده و آنها رانادیده بگیرید. در نهایت چون این افراد نتوانستند به هدف نامطلوب برسند(یعنی نتوانستند شما را عصبانی کنند) دست از کار خود می کشند و شما از این طریق و با کنترل خو توانسته اید پیروز و فاتح این میدان شده و حتی  رفتارهای طرف مقابل را تحت کنترل و خواسته خود در آورید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

شمشیر دو لبه هیجان

تنش ها را فراموش کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.