تبیان، دستیار زندگی
ه خارج شد یدالله رویایی از كاروان شعر ایران در فرانسه خارج شد و از آن كناره گرفت. این شاعر پیشكسوت 74 ساله كه نامش جزو افراد حاضر در كاروان شعر ایران در فرانسه عنوان شده بود، این كاروان را در روز دوم ترك كرده و به پاریس برگشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"یدالله رویایی" از كاروان شعر ایران

در فرانسه خارج شد


یدالله رویایی از كاروان شعر ایران در فرانسه خارج شد و از آن كناره گرفت.

این شاعر پیشكسوت 74 ساله كه نامش جزو افراد حاضر در كاروان شعر ایران در فرانسه عنوان شده بود، این كاروان را در روز دوم ترك كرده و به پاریس برگشت.

رویایی درباره دلیل این اقدام اعلام كرد: «هرچند خیال میكردم ده دوازده روزی همراه كاروان شعر ایران در فرانسه باشم. اما به دلیل اینكه متوجه شدم این كاروان در سطح من نیست. روز دوم تصمیم به ترك آن گرفتم»

شاعران دیگری چون منصور اوجی، محمدعلی سپانلو، حسن صفدری و گراناز موسوی نیز در این كاروان حضور دارند كه رویایی شناخته‌شده‌ترین آنان محسوب می‌شد. مدیا كاشیگر نیز این كاروان را همراهی می‌كند.

یدالله رویایی در هفدهم اردیبهشت‌ماه سال 1311 در دامغان به دنیا آمد. وی كه سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌كند، تاكنون مجموعه‌هایی چون ”بر جاده‌ها تهی” ، ‌”شعرهای دریایی” ، ”‌دلتنگی‌ها” ،‌ ”‌از دوستت دارم”‌ ،‌ ” لبریخته‌ها” ‌، ‌”‌هفتاد سنگ قبر” ‌، ‌” امضایی بر پشت” ، ”‌هلاك عقل به وقت اندیشیدن” ، ” مار، رسم آینه از راه” ، ‌”‌پس مرگ چیزی دیگر بود” و ” امضاها” را منتشر كرده است.

همچنین در اسفندماه سال 1380 نشان شوالیه در قلمرو هنر و ادب كه یكی از چهار نشان مهم دولت فرانسه به‌شمار می‌آید، به او اعطا شد. در نامه كاترین تاسكا ـ وزیر وقت فرهنگ و ارتباطات فرانسه ـ به رویایی آمده بود: «دولت فرانسه با اعطای نشان به تلاش شخصیت‌های برجسته‌ای كه در زمینه هنر یا ادبیات آثار خلاق آفریده‌اند یا در شكوفایی فرهنگ، چه در فرانسه و چه در جهان سهمی ایفا كرده‌اند، ارج می‌گذارد».

البته پس از رویایی، سپانلو نیز این نشان را دریافت كرد.