تبیان، دستیار زندگی
مرحله اول در رسیدن به رستگاری و پیروزی کامل،عمل به تمام دستورات دین از شرعی و اخلاقی است که حتماً مفید می باشد و باعث سلوک هرچه کاملتر و سریعتر در این راه است چرا که بدون شک کسی که به احکام و دستورات اولیه دین خود اعم از انجام واجبات و ترک محرمات عمل نکند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعادت در گرو چنگ زدن به شجره طیبه !


رستگاران واقعی آنانند که باورشان شد که آدمی از سرا پای عالم بزرگتر است و همواست که برای هر چیز از عالم قیمت می گذارد , هر چه اثرش در زندگی او کمتر است قیمت کمتری برایش معین می کند .

پس قیمت موجودات به خاطر وجود اوست و او نباید سعادت ابدی خود را به چنین چیزهایی بفروشد .


بهشت

معنا و مفهوم واقعی رستگاری

الفَلْحُ: شكافتگى است، گفته شده: الحدیدُ بالحدیدِ یُفْلَحُ: تصادم آهن‏ها یا شمشیرها به یكدیگر موجب دو تكه شدن آنهاست و شكافته میشوند و از این معنى واژه فلاح یعنى برزگر و زارع است كه زمین را مى‏شكافد .

فَلَاح: پیروزى و رسیدن به آرزو است كه دو گونه است: 1- دنیوى ، 2 - اخروى.

1- فلاح و پیروزى دنیایى در سعادت هایى است كه زندگى دنیا با آنها پاك و پاكیزه می شود و همان بقاء عزّت ، و بى‏نیازى است .

2- رستگارى و فلاح حقیقى یا اخروى كه در چهار چیز است:

اول- بقا و جاودانگى بدون فنا.

دوم- بى نیازى بدون فقر و نیازمندى.

سوم- عزت بدون خوارى و ذلت.

چهارم- دانایى و علم بدون جهالت و نادانى،

مرحوم طبرسى در مجمع البیان در باب فاء آورده که معناى فلاح رسیدن به سعادت است و بدیهى است كه دستیابى به رضا و خشنودى حق بزرگترین سعادت است و در آیه : « وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » فلاح را به كامیابى و فوز و سعادت تفسیر كرده .

مرحوم شیخ طوسى در تفسیر تبیان فرموده مفلحون یعنى منجحون یعنى آنهائى‏كه بوسیله ایمان و اعمال صالحه بمطلوب و مقصودى كه نزد خدا داشتند دست یافتند .

به عبارت دیگر به وسیله فلاح (پیروزی) به خیر و نعمت (فوز) می رسیم كه اثر أن بقا در پیروزی است. 

این واژه ریشه دو معنایی دارد كه اول دلالت می كند بر دو تكه شدن و دیگری بر پیروزی و بقاء .

رستگاری جز سعادت ابدی نیست !

رستگاری به معنای رهایی از هر آن چیزی است که آرامش و آسایش آدمی را به مخاطره می افکند و لذا می توان گفت که رستگاری چیزی جز خوشبختی و سعادت ابدی نیست. این اصطلاح ناظر به این معناست که آدمی همواره در رنج و زیان است مگر آن که به علل و عواملی از این دام و زیان و خسران رهایی یابد.

جست وجوی راهی برای رهایی، دغدغه آدمی است. عقل و فطرت در این جست وجو به چیزهایی دست یافت که عامل رهایی و دست یابی به خوشبختی است و آن را در قالب هنجارها، قانون ها، حقوق و اخلاق ساماندهی کرد.

با این همه عقل ناتوان از آن است که حتی دنیایی سالم برای او ترسیم و آماده نماید، چه رسد که وحشت ابدیت را از آدمی بگیرد و او را به آرامش برساند. این جاست که وحی به کمک عقل شتافت تا راه هدایت را ترسیم نماید .

برای کسب سعادت به شجره طیبه چنگ بزنید!

شجره طیبه پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارای شاخه های دوازده گانه ای است که هر کس می تواندخود را به شاخه ای بیاویزد و از میوه های متنوع این شاخه های الهی بهره برده و راه سعادت را طی نماید . خداوند با توجه به تفاوت و اختلاف مزاج و روحیه و شرایط درونی و بیرونی هرکسی، میوه ای از این درخت طوبی قرار داده است. این گونه است که حجت بر همگان تمام شد و کسی نیست که بگوید میوه ای از حقیقت نیافتم که به کام من شیرین و گوارا باشد.

رسول اکرم می فرماید: «انه لیغان علی قلبی و انی لاستغفر الله کل یوم سبعین مرة؛ آثاری از کدورت بر قلبم ظاهر می شود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت می طلبم»

سعادت در کلام شیرین پیامبر(ص)

بدون تردید هر انسان پاک طینتی آرزو و ایده آلی جز رستگاری و خوشبختی و سعادتمندی ندارد و دوست دارد پایانی خوش را برای خود رقم زند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه ای که در اواخر عمر شریفشان برای مسلمین ایراد فرمودند، این نکته را گوشزد فرمودند که برای نجات و رستگاری، دو عامل و دو رکن اساسی وجود دارد: عمل و رحمت.

قسمتی از آن خطبه این است: «ایها الناس انه لیس بین الله و بین احد نسب و لا امر یؤتیه به خیرا او یصرف عنه شرا الا العمل ، الا لا یدعین مدع و لا یتمنین متمن و الذی بعثنی بالحق لا ینجی الا عمل مع رحمة ، و لو عصیت لهویت اللهم هل بلغت ؟؛ ای مردم! بین خدا و هیچکس رابطه خویشاوندی نیست و هیچ رابطه دیگری هم که موجب جلب منفعت یا دفع ضررشود وجود ندارد جز عمل. بنگرید! هیچکس ادعای گزاف نکند، هیچکس آرزوی خام در دل نپرورد. قسم به خدایی که مرا به راستی برانگیخت چیزی جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگاری نمی گردد، من خودم هم اگر گناه می کردم سقوط کرده بودم. آنگاه فرمود: خدایا تبلیغ کردم .»

پیامبر

رمز مغفرت خواهی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سایر انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام نیز در همان عمومیت و شمول اصل مغفرت است و در حقیقت می توان گفت که هر کس مقرب تر است از این اصل بیشتر استفاده می کند .

رسول اکرم می فرماید: «انه لیغان علی قلبی و انی لاستغفر الله کل یوم سبعین مرة؛ آثاری از کدورت بر قلبم ظاهر می شود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت می طلبم».

نتیجه گیری :

مرحله اول در رسیدن به رستگاری و پیروزی کامل،عمل به تمام دستورات دین از شرعی و اخلاقی است که حتماً مفید می باشد و باعث سلوک هرچه کاملتر و سریعتر در این راه است چرا که بدون شک کسی که به احکام و دستورات اولیه دین خود اعم از انجام واجبات و ترک محرمات عمل نکند هرچند در امور دیگر مانند مستحبات کوشا باشد به رستگاری حقیقی نخواهد رسید.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی و ما رستگار

فرآوری : زهرا اجلال

گروه دین تبیان


منابع :

کتاب عدل الهی شهید مطهری

سایت اندیشه قم

سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.