تبیان، دستیار زندگی
های سینمایی خارجی و ایرانی در نوروز 85 بیش از هشتاد فیلم خارجی و ایرانی در تعطیلات نوروزی 85 به نمایش در می آید. جنگ ، بید مجنون، دزدان دریایی،ارزش بازی، دخیل و... از جمله فیلم های سینمای ایران و جهان هستند که شبکه ی اول تل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"میزانسن سینمایی در دکوپاژی تلویزیونی"

پخش گسترده ی فیلم های سینمایی خارجی و ایرانی در نوروز 85


بیش از هشتاد فیلم خارجی و ایرانی در تعطیلات نوروزی 85 به نمایش در می آید.

جنگ ، بید مجنون، دزدان دریایی،ارزش بازی، دخیل و... از جمله فیلم های سینمای ایران و جهان هستند که شبکه ی اول تلویزیون تا سیزدهم فروردین 84 ، هرشب به نمایش یکی از آنها خواهد پرداخت. شبکه دوم نیز فیلم هایی چون کوهستان سرد، خیلی دور - خیلی نزدیک، افسانه زورو، جایی برای زندگی و... را در همین تاریخ به نمایش خواهد گذاشت.

سایر شبکه های سیما نیز چنین برنامه هایی را برای نوروز 84 تدارک دیده اند.

نمایش اغلب این فیلم های سینمای برای نخستین بار از تلویزیون در حالی صورت می گیرد که برخی از آنها یا به تازگی در سینماهای ایران و جهان به نمایش درآمده اند و یا برای نخستین بار در ایران و تلویزیون به نمایش در می آید .

نمایش این گونه فیلم های سینمایی از تلویزیون همچون تجربه ی موفق سال گذشته در حالی صورت می گیرد که این اقدام نو ، در نوروز 84 صرف نظر از استقبال بسیار مردمی با دو نظر متفاوت مواجه شد .

برخی معتقد بودند که بدین ترتیب نمایش سینماها دستخوش تغییراتی شده و کاهش مخاطب را به دلیل سهل تر بودن تماشای فیلمها در خانه ها به دنبال خواهد داشت و بسیاری دیگر در مقابل اظهار می داشتند این مسئله نه تنها نباید باعث ترس سینما باشد که خود این عامل می تواند هم از جهت آشنایی بیشتر مردم با سینما و حتی ایجاد جو رقابتی سازنده برای تلاش به منظور ساخت و ترمیم نحوه ی نمایش فیلم های سینمایی توسط سینماگران و متولیان به سود سینما هم باشد.

نظری که به سه دلیل عمده ، البته طرفداران بیشتری داشته و دارد . هم به لحاظ رضایت مردم ، سینما دوستان و نیز اقشار کم درآمد جامعه ، دوم، سینماگرانی که خود را بی نیاز از دانش روز سینمای جهان نمی دانند و ترجیح می دهند فیلمهای روز را با کیفیتی مناسب و خارج از شبکه ی قاچاق به تماشا بنشینند و سوم ، در شرایطی که به هر حال امواج ماهواره ای در پی استفاده از خلاهای موجود در پر کردن اوقات فراغت خانواده ها و به خصوص کودکان و جوانان هستند، مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود.

در این شرایط ، عرضه و پخش فیلم های جذاب و پر مخاطب از سراسر دنیا با کیفیت مناسب در نحوه ی پخش، ترجمه و دوبله با دقت در نوع خرید و گزینش آثار توسط رسانه ملی که در سال گذشته نیز نمایان شد و از عناوین فیلم های امسال نیز قابل تشخیص است ، بدون شک خواهد توانست دارای نقشی بسیار موثر، هدفمند ، پیشگیرانه باشد.

لینک ها :

مهمترین برنامه های شبكه دوم سیما در هفته جاری

7 سریال و یك سینمایی در گروه فیلم و سریال شبكه‌ی تهران

سریال هایی که نوروز امسال در تلویزیون می بینید ؟

برنامه های رادیو و تلویزیون ایران در 30 کشور جهان

جشنواره فیلم فجر امسال جشنواره ای تلویزیونی بود