تبیان، دستیار زندگی
انی مصطفی عبداللهی از نقش و تجربه شان در این نمایش می گویند مجید ستایش: نمایش كابوس سرخ برنده هفت جایزه ویژه از همایش‌ آئین‌های عاشورایی به كارگردانی مصطفی عبداللهی در تالار قشقایی از مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. این نمایش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل نمایش”كابوس سرخ” به كارگردانی مصطفی عبداللهی

از نقش و تجربه شان در این نمایش می گویند


مجید ستایش:

نمایش كابوس سرخ برنده هفت جایزه ویژه از همایش‌ آئین‌های عاشورایی به كارگردانی مصطفی عبداللهی در تالار قشقایی از مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. این نمایش همچنین در دومین همایش سراسری آیین های عاشورایی شركت داشت.با بازیگران كابوس سرخ درباره این اجرا به گفت و گو نشسته ایم.

محمد پورحسن لیسانس بازیگری و كارگردانی از دانشكده هنرهای دراماتیك و فوق لیسانس كارگردانی از دانشگاه هنر دانشكده سینما و تئاتر است. كار هنری را از سال 1349 در شهرستان آبادان شروع كرد و در اداره فرهنگ و هنر آبادان نمایش‌های زیادی را بازی و كارگردانی كرد و در سال 58 كه وارد دانشكده هنرهای دراماتیك شد. او به عنوان بازیگر و دستیار كارگردان با جمشید ملك‌پور در نمایش”آنتیگون” نوشته برتولت برشت ادامه داد و نمایش‌های زیادی را بازی كرد كه بعضی از این نمایش‌ها در كشورهای فرانسه، ایتالیا، تاجیكستان، ازبكستان و تركمنستان اجرا داشت. او در نمایش كابوس سرخ نقش خولی را بازی می كند. درباره این نقش و تجربه اش به سایت ایران تئاتر می گوید:

«در واقع نقش اصلی كه بسیار سخت است به عهده من است. این كاراكتر به لحاظ این كه كابوس‌های زیادی می‌بیند با خودش درگیر می‌شود و من می‌بایست حس‌های متفاوتی را ایجاد كنم. ابتدا برای رسیدن به این نقش خولی را در تاریخ مطالعه كردم و با صحبت‌های مختلف در حین تمرین و كمك آقای عبداللهی توانستم از عهده این نقش برآیم و گواه من برگزیده شدن در مقام بازیگری اول در دومین جشنواره آیین‌های عاشورایی است.»

محمدرضا علی‌اكبری متولد 1360 تهران، تئاتر را در سال 81 نزد آقایان سعید اسدی و كوروش كرمی در تالار مولوی آموخت و در سال 83 در كانون حمیدسمندریان و بعد در كنار میكائیل شهرستانی در گروه شالیز شروع به فعالیت نمود كه حاصل این فعالیت اجرای دو نمایش”اژدهاك” و”آرش” به كارگردانی وی بود.

او درباره نقش خود در كابوس سرخ می گوید:

«مطابق آن چه در بروشور كار نوشته شده خولی را بازی می‌كنم اما در واقع بخشی از شخصیت خولی است كه در لحظات خاص كابوس و رویا با خولی رو در رو می‌شود و ذهنیت خولی كه با خود درگیر است نشان داده می‌شود در واقع من ذهنیت خولی را بازی می‌كنم.برای رسیدن به نقش آقای عبداللهی مرا بسیار راهنمایی كردند و من با كمك ایشان توانستم ایفای نقش كنم.»

امیرعباس توفیقی متولد 1342 و فارغ‌التحصیل رشته كارگردانی ـ بازیگری شروع فعالیتش را با گروه‌های مختلف شهرستان آغاز نمود. اولین تجربه حرفه‌ای او در نمایش”مده” اثر آنوی به كارگردانی قطب‌الدین صادقی سال 1367 در سالن چهارسو بوده است كه بالغ بر 30 نمایش حرفه‌ای، 500 نمایش رادیویی، تله تئاترها، فیلم سینمایی، سریال‌ها و ... می‌باشد.

او درباره نقش خود در این نمایش می گوید:

«نقش من(ابن زیاد) یكی از شخصیت‌های محوری نمایش می‌باشد به عقیده من این نمایش سخت ولی بسیار بسیار جذاب می‌باشد. برای رسیدن به این نقش مثل كارهای قبلی‌ام ابتدا شروع به مطالعه كاراكتر در نمایشنامه كردم و كتاب‌های زیادی در این خصوص خواندم و در مرحله اجرا شروع به اتود زدم كه در هر موقعیت عبداللهی بهترین اتود را با توجه به شیوه كارش انتخاب می‌كرد كه البته راهنمایی‌های ایشان بسیار كار ساز بود و مرا هر چه زودتر به كاراكتر نزدیك می‌نمود.

این سومین تجربه من با آقای عبداللهی می‌باشد كه طی این سال‌ها با هم بودیم چرا كه كار كردن با ایشان خوب، عالی، جذاب و توأم با آرامش می‌باشد.»

شبنم خزلی متولد 1362 از شهرستان نهاوند و دارای مدرك تحصیلی فوق دیپلم گرافیك از سال 67 با بازی در فیلم‌های كوتاه سینمای جوان بازیگری را شروع كرد و از سال 71 با شركت در كلاس‌های بازیگری كه در سطح شهرستان بود ادامه داد كه نتیجه آن چندین جایزه بازیگری در این جشنواره‌ها بود. آخرین كار او، بازی در نمایش”تنها راه ممكن” كاری از محمد یعقوبی بود كه در جشنواره فجر سال 83 در سالن سایه اجرا شد. و هم اكنون در نقش ساحره(زن جوان خولی) بازی دارد. او درباره نقش و تجربه در این كار به سایت ایران تئاتر می گوید:

«ابتدا نقش را از نظر شخصیت بررسی كردم و با توجه به این كه قصه در وقایع عاشورا می‌گذرد پیشینه شخصیتی این كاراكتر حائز اهمیت بود و عقده‌های ساحره به عنوان دختری بادیه نشین و بدوی عرب می‌بایست نشان داده می‌شد چرا كه ساحره در طول نمایش و با دیدن سر بریده امام حسین(ع) كه با او سخن می‌گوید منقلب شده و تغییر شخصیت می‌دهد كه این وجود شخصیت شیطانی در ابتدای نمایش و متحول شدن در آخر نمایش كاملاً در تضاد بود و من می‌بایست این تناقض را در شخصیت نشان می‌دادم. بنابراین با جمع بندی و بررسی این موارد و كمك كارگردان به این نقش كه خیلی خاص و بسیار حساس بود نزدیك شدم و توانستم از عهده این نقش فائق آیم.آقای عبداللهی انسانی بزرگ و خاص و كارگردانی صبور و داناست. از كار با ایشان لذت می‌برم چرا كه كار با ایشان یكی از نقاط پررنگ زندگی من می‌باشد و من در كنار ایشان تجربیات ارزنده‌ای برای سالیان دراز اندوختم.»

آرمین بشرویه متولد 1361 اهل آستارا آغاز فعالیتش را در زمینه تئاتر از سال 1374 زیر نظر مرحوم احمد گوهری از كانون شروع كرد و از آن سال به بعد در جشنواره‌های دانش آموزی شهرستان استان گیلان به عنوان بازیگر و كارگردان حضور داشت. در سال 80 پس از پایان تحصیلات دبیرستان بلافاصله در دانشگاه سوره در رشته بازیگری قبول شد و در كلاس استادانی چون اصغر همت، میكائیل شهرستانی، علیرضا خمسه و داریوش ارجمند كسب تجربه نمود.او تاكنون در دوازده جشنواره دانشجویی حضور داشته‌ كه نتیجه آن كسب جایزه سوم در جشنواره دانشجویی فجر در سال 81 بود و در ادامه كارهای دیگر در جشنواره‌های دفاع مقدس، عروسكی و ... داشته‌است.او درباه نقش خود در نمایش كابوس سرخ به سایت ایران تئاتر می گوید

من نقش خولی هستم. منتها خولی كه در ذهن خولیِ اصلی تجسم می‌یابد، نه در واقعیت.در حقیقت نقشی كه من ایفا می‌كنم چند بعدی و پیچیده نیست و سعی كردم آن را طوری ارائه دهم كه فهمیدنش برای مخاطب به سادگی صورت پذیرد. البته آقای عبداللهی تحلیل خود را از این نقش به من می‌گفت و من هم با توجه به راهنمایی‌ خوب ایشان و دریافت‌ها و ذهنیات خود و همچنین المان‌هایی از كاراكتر ایفای نقش می‌كردم.از آن جهت كه خود ایشان بازیگر بودند خواسته‌هایشان در كار معقول، منطقی و باورپذیر بود. چیز خارق‌العاده از ما نمی‌خواستند همه خودش ایجاد می‌شد و خارج از قابلیت‌ها نمی‌خواستند، صبر و حوصله زیادی در كار به خرج می‌دادند كه ما در كارگردانان جوان كمتر كسی را می‌توانیم بیابیم.»

ناهید مسلمی دارای لیسانس زبان و تاریخ فرهنگ تطبیقی در سال 62 همزمان با كار ترجمی در هلال احمر كلاس‌های آناهیتا را در نزد مصطفی اسكویی به مدت 4 سال گذراند و بعد از مدتی نیز در نزد مهین اسكویی مشغول تدریس بازیگری شد. در سال 65 نمایش”تاریكی‌های سركش” را به كارگردانی بانو مهین اسكویی و بازی مرحوم مهدی فتحی به مدت سه ماه تمرین كرد كه این نمایش اجرا نشد. در سال 67 اولین كار حرفه‌ای‌ اش را با بهزاد فراهانی به نام”مریم و مردآویج” بازی كرد و بازیگری را در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر ادامه داد. او كه اكنون در نمایش”كابوس سرخ” ایفای نقش می‌كند درباره نقش خود در این نمایش می گوید:

نقش من در این نمایش همسر خولی ابن یزید اصبحی می‌باشد. ”نوار” زنی مومنه و طرفدار امام حسین(ع) می‌باشد و خولی كه سر بریده امام حسین(ع) را برای تصاحب كیسه‌های زر در تنور خانه پنهان می‌كند او”نوار” سر بریده امام را می‌بیند و بقیه نمایش درگیری‌های نوار با خولی است.من برای رسیدن به نقش”نوار” در نمایش”كابوس سرخ” فقط 10 روز فرصت داشتم و این فرصت بسیار اندك بود، هم برای رسیدن به نقش، هم حفظ كردن متن و هم هماهنگ شدن با دیگر بازیگران. البته گروه مدت یك ماه بود كه تمرین می‌كردند و بازیگر قبلی نقش”نوار” به عللی از ادامه كار انصراف داده بود. بنابراین آخرین روزها، من به گروه پیوستم. در عرض 2 روز متن را حفظ كردم، كار بسیار دشواری بود، چون زبان نمایش زبان محاوره‌ای نبود و این كار را سخت‌تر می‌كرد. بنابراین زمان خیلی مهم بود و من توانستم میزانسن‌ها را طی یك روز با كارگردان هماهنگ شوم و بعد از دو سه روز با گروه در واقع بدون كمك آقای عبداللهی من به این سرعت به نقش نمی‌رسیدم، ولی باید بگویم چون نقش”نوار” نقش بسیار بسیار حسی و درونی بود من می‌باید تمام انرژی را از درون به بیرون منتقل می‌كردم این دیگر كار خود من بود و نه هیچكس دیگر! كه گویا خوشبختانه در این زمینه موفق بودم، زیرا جایزه اول بازیگری زن را در این نمایش، در دومین همایش آئین‌های عاشورایی را كسب نمودم البته با صبر و حوصله و همكاری تمام افراد گروه. آشنایی با آقای عبداللهی برمی‌گردد به سال 68 در نمایش”مده” كه با هم به عنوان بازیگر در كنار یكدیگر كار می‌كردیم و سال‌هاست این همكاری ادامه دارد. اما به عنوان كارگردان اولین بار است كه در خدمت ایشان هستم و برای من سعادتی بود(چون قسمت این چنین بود!) كار با ایشان را دوست دارم چرا كه بازیگر را از لحاظ حسی و خلاقیت آزاد می‌گذارند و برای بازیگرش ارزش قائل می‌شود.»

سیامك حلمی متولد 1333 شروع كار هنریش را در 15 سالگی در شهرستان از دبیرستان آغاز كرد و پس از چندی گروهی به سرپرستی مصطفی عبداللهی تشكیل دادند به نام تئاتر كوچه كه او در این گروه نمایشنامه”باغ آرزوها را كارگردانی كرد. از كارهای دیگر او می‌توان ”هفت خان رستم”، ”زنان صبرا و مردان شتیلا”، ”آرش”، ”دندان گراز”، ”بازرسی”، ”تفتیش” را به انضمام چند تله تئاتر تلویزیونی با مجید بهشتی، بیست سریال تلویزیونی، چهار فیلم سینمایی و ... اشاره كرد. او درباره نقشش در این نمایش می گوید:

«در این نمایش ایفاگر نقش(مشاور ابن زیاد) هستم. مردی كه همراه ابن زیاد وارد منزل خولی می‌شود كه در واقع این ذهنیت خولی و كابوس وی می‌باشد.البته برای رسیدن به این نقش تحلیل‌هایی از طرف كارگردان به من داده شد بعد خودم تحقیقی در حادثه عاشورا به دست آوردم و چون این كاراكتر نقش را در ذهن خولی بازی می‌كند سعی كردم با این نقش زندگی كنم تا خودم را آماده سازم چرا كه لازمه رسیدن به هر نقش تحلیل و تحقیق می‌باشد كه خوشبختانه در كوتاه‌ترین زمان به آن رسیدم. حال این دیگر به عهده تماشاگر است كه درباره بازی من در این كاراكتر قضاوت كند.

آشنایی من با آقای عبداللهی برمی‌گردد به دوران نوجوانی و جوانی و حالا كه میان سال هستم، ایشان دست بازیگر را باز می‌گذارند تا بازیگر آزادانه اتود بزند و نقش را آن قدر كه خودش با آن رل زندگی كند نشان دهد، وقتی این كار نظر او را جلب كرد می‌گوید همین را حفظ كن. كار كردن با ایشان بسیار بسیار راحت و لذت بخش است. چرا كه اصلاً نظر خودش را تحمیل نمی‌كند و هر آن چه كه به كار آید پذیرا می‌شود و بازیگر با فراق كامل می‌تواند با نقش زندگی كند. »

مجتبی دانشی متولد 1357 كرمان و دارای مدرك كارشناسی بازیگری است. بازی در نمایش‌های”خاطرات هنرپیشه نقش دوم” نوشته بهرام بیضایی به كارگردانی هادی مرزبان، «جشنواره آمین» به كارگردانی فرزانه كابلی، ”میرعشق” به كارگردانی هادی مرزبان، ”حماسه انقلاب سنگ” به كارگردانی هادی مرزبان، ”مریم و مردآویج” به كارگردانی بهزاد فراهانی، ”آرش” نوشته بهرام بیضایی به كارگردانی میكائیل شهرستانی از جمله فعالیت های او در عرصه تئاتر است.او درباره بازی اش در نمایش”كابوس سرخ” به كارگردانی مصطفی عبداللهی می گوید:

«نفس اماره یا از نگاه روانشناسانه شاید بتوان گفت همان اید یا نهاد خولی كه به صورت نمایش بر صحنه ظاهر می‌شود.

یكی از نكات مهم برای رسیدن به نقش تحلیل متن است كه هر بازیگر می‌بایست به كمك آن به بعد فیزیكی و درونی نقش دست یابد و من نیز بعد از رسیدن به تحلیل نقش از نظرات آقای عبداللهی و خواست‌های ایشان برای رسیدن به نقش یاری گرفتم.

من در نمایشنامه”خاطرات هنرپیشه نقش دوم” به كارگردانی هادی مرزبان با آقای عبداللهی آشنا شدم. او ضمن داشتن اخلاق خوب، پایبند به اصول تئاتری و دارای سواد علمی بوده كه از ویژگی‌های خوب ایشان می‌باشد كه تمام این‌ها، كار را با آقای عبداللهی بسیار دوستانه، راحت و آموزنده می‌كند.»

علی زرینی متولد 1322 شمیران و دارای مدرك فوق دیپلم بازیگری است او در سال‌های 1345و 1346به مدت دو سال نزد حمید سمندریان آموخت و از سال 1347 وارد عرصه بازیگری تئاتر به صورت حرفه‌ای شد . تجربه نخست بازی اش در سال 1361 با نمایش تلویزیونی به نام آسانسور به كارگردانی رسول نجفیان بود و تاكنون در سریال‌ها و تئاترهای مختلف همكاری داشته‌.او درباره نفش خود در این نمایش و تجربه اش در كنار گروه به سایت ایران تئاتر می گوید:

« من در این نمایش(همراه ابن زیاد) كه نمایانگر ذهنیت خولی است، ایفای نقش می‌كنم. برای رسیدن به این نقش براساس تحلیل و مطالعه كاراكتر پس از روانشناسی پی به درون شخصیت بردم و با توجه به رهنمودهای كارگردان كه بسیار سود جستم آن را در آوردم كه كار چندان پیچیده‌ای نبود.»

محمد بزرگمهر متول 1328 اهل خوزستان و بازیگر رسمی اداره تئاتر كه دارای مدرك تحصیلی فوق دیپلم هنر و درجه بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شروع فعالیت بازیگری‌اش برمی‌گردد به دهه 50 در مركز تئاتر اداره فرهنگ و هنر اهواز كه اولین كار او در دوران دبیرستان نمایش”لونه شغال” نوشته علی نصیریان و به كارگردانی احمد معمار در اهواز است.وی تاكنون در نمایش هایی از نویسندگان ایرانی همچون بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی، علی نصیریان، اكبر رادی، نصرت‌الله نویدی و ... و نیز در نمایش‌های ترجمه شده از نویسندگان خارجی چون اشیل، بن جانسون، برتولت برشت و ... بازی كرده است.او درباره تجربه اخیرش در نمایش كابوس سرخ به سایت ایران تئاتر می گوید:

« نقشی كه در نمایش”كابوس سرخ” بر عهده بنده گذاشته شده است اگر چه از نظر مدت زمانی اندك است اما نقشی كلیدی و در خور تامل است. چرا كه شخصیت نزدیك به مختاربن ابی‌عبیده ثقفی را بازی می‌كنم. این كاراكتر به لحاظ زمان حضورش در اواخر كار كم است و فرصت بازی به نوعی اندك اما حساس، می‌بایست شرایط بازی را جوری ساخته و پرداخته كرد كه بر باور تماشاگر بنشیند.

با توجه به این كه این نقش كوتاه و كلیدی می‌باشد ولی بسیار سخت و دشوار بود و من برای رسیدن به این نقش توسط تحلیل متن و كمك كارگردان و نیز عوامل فیزیكی كاراكتر، بهره جستم چرا كه بازیگر به تنهایی نمی‌تواند به این غایت بس مهم، دست یابد.»

لینک :

باران "خاكستری اسبها" پایان یافت و "كابوس سرخ" آغاز شد