تبیان، دستیار زندگی
معه‌ اطلاعاتی برگزار شد خبرگزاری دانشجویان ایران همایش ارزیابی ملی دومین اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی تونس در مركز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد. این همایش با حضور دكتر «كاظم معتمد نژاد» رییس انجمن ایران مطالع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش ارزیابی ملی دومین اجلاس جهانی سران درباره‌ جامعه‌ اطلاعاتی برگزار شد


خبرگزاری دانشجویان ایران

همایش ارزیابی ملی دومین اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی تونس در مركز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد.

این همایش با حضور دكتر «كاظم معتمد نژاد» رییس انجمن ایران مطالعات جامعه‌ی اطلاعاتی، مهندس «نصرالله جهانگرد» دبیر شورای عالی اطلاع رسانی، دكتر «علی اصغر عمیدیان» رییس مركز تحقیقات مخابرات ایران، «پیمان سعادت» كارشناس ارشد اداره‌ی سازمان‌های تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه و سایر فعالان حوزه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی برگزار شد.

نخست در این همایش دكتر «عمیدیان» به مروری بر اهداف و مصوبات اجلاس‌های ژنو و تونس پرداخت و اظهار داشت: كشور ما با توجه به مسایل انرژی اتمی‌ در شرایط حساسی قرار دارد، از این رو اهمیت صاحب نظران به مسایل جامعه‌ی اطلاعاتی و مدیریت آن نقش موثری در آینده‌ی ایران دارد.

وی افزود: اجلاس WSIS با هدف حركت به سمت جامعه‌ی اطلاعاتی و به كارگیری ICT برای رسیدن به صلح و رفاه بیشتر جوامع شكل گرفت.

وی در ادامه به چگونگی روند تصویب اسناد اجلاس ژنو اشاره كرد و گفت: در این اجلاس دو سند اعلامیه‌ی اصول و برنامه‌ی عمل با تاكید بر نقش دولت‌ها در پیشبرد اهداف جامعه‌ی اطلاعاتی و نقش ICT در توسعه‌ی جوامع و بسیاری تعهدات دیگر در این زمینه به تصویب رسید.

عمیدیان با اشاره به این كه در مرحله‌ی دوم اجلاس در تونس، حدود 18 هزار و 200 شركت كننده حضور داشتند، گفت: در این اجلاس نیز دو سند با عنوان سند تعهد تونس و سند دستور كار تونس برای جامعه‌ی اطلاعاتی با تاكید بر اجرای تعهدات اسناد اجلاس ژنو، به تصویب رسید.

وی در پایان پیشنهاداتی در جهت پیشبرد اهداف WSIS در ایران ارایه كرد و افزود: تشكیل نهاد یا دبیرخانه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی برای پیشبرد اهداف WSIS از ضروریات امروز كشورها است، همچنین باید برنامه‌ی عمل جامعه‌ی اطلاعاتی ایران بر اساس چارچوب‌های برنامه‌ی عمل WSIS تهیه و تنظیم شود، از این رو مركز تحقیقات مخابرات در این مسیر از هیچ كوششی دریغ نخواهد كرد.

در ادامه دكتر«معتمد نژاد» به روند شكل گیری سمینارهای منطقه‌ای درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی اشاره كرد و افزود: اولین سمینار میان منطقه‌ای درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی در دنیا در ایران برگزار شد كه درآن اجلاس، نمایندگانی از كشورهای اروپایی و عربی حضور داشتند و حتی یكی از مدیران برجسته‌ی یونسكو نیز در این نشست حضور داشت.

وی با اشاره به این كه ایران در اجلاس ژنو به دلیل عدم هماهنگی لازم نتوانست دستاوردهای خود را در معرض نمایش بگذارد، تصریح كرد: به همین منظور در سال گذشته، انجمنی با عنوان انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ی اطلاعاتی را راه اندازی كردیم تا در كنار دولت و بخش خصوصی بتوانیم دستاوردهای مناسب را برای اجلاس تونس فراهم كنیم. از این رو در اجلاس تونس ایران توانست حضور چشم گیری در روند برگزاری اجلاس داشته باشد.

دكتر«معتمد نژاد» در پایان خاطر نشان كرد: باید همكاری‌های منطقه‌ای برای رسیدن به اهداف جامعه‌ی اطلاعاتی را تقویت كنیم و محتاطانه در این مسیر قدم برداریم، چرا كه رسیدن به اهداف WSIS بدون همكاری هم جانبه‌ی سه بخش دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی امكان پذیر نیست.

در ادامه نیز مهندس«جهانگرد» با اشاره به این كه امروز بیشتر نهادهای كشور و مردم با مباحث جامعه‌ی اطلاعات به طور نسبی آشنا شده‌اند، گفت: واقعه‌ی بزرگی در سطح جهانی رخ داده و حاصل آن اسنادی است كه در اجلاس‌های جامعه‌ی اطلاعاتی به تصویب رسیده و در حقیقت مبنای تعاملات جدید جهانی است.

وی افزود: البته درست است كه دركشور در سطوح عالی دیر حركت كردیم، اما با افتخار می‌توانیم بگوییم هیات ایران شركت كننده در اجلاس WSIS یكی از موثرترین گروه‌های اجلاس بود و توانست بسیاری از نقطه نظرات خود را مطرح كند و تاثیرگذار باشد.

جهانگرد با اشاره به این كه در سند چشم انداز بیست ساله‌ی توسعه‌ی ایران بسیاری از مصوبات اسناد WSIS به چشم می‌خورد، تصریح كرد: ما از جنبه‌ی نظری پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در بعد عملی مستلزم درك و شناخت بیشتری هستیم و باید الزامات آن هر چه زودتر به وجود آید.

وی در پایان خاطر نشان كرد: باید چاره‌ای بیندیشیم تا مجموعه‌ی تلاش‌های انجام شده در حوزه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی در عرصه‌ی عمومی ‌ایران تبدیل به یك فهم جمعی در تصمیمات دستگاه‌های اجرای كشور اعم از خصوصی و دولتی شود.

در ادامه «پیمان سعادت» به بررسی بحث‌های پیرامون حاكمیت اینترنت در اجلاس‌های ژنو تونس پرداخت و گفت: حاكمیت اینترنتی یكی از حساس‌ترین بحث اجلاس WSIS بود. از این رو مدیریت اینترنت،‌ مدیریت رسانه‌ای است كه منبع قدرت و ثروت است و این رسانه به توجه به این كه در اختیار آمریكا بوده مشمول سیاست مبتنی بر قدرت است. بنابر این مقابله با این وضعیت بخشی از چالش چند جانبه در مقابل یك جانبه گرایی در كل نظام بین‌المللی است.

وی در ادامه به مدل‌های پیشنهادی برای مدیریت اینترنت اشاره كرد و گفت: برای ایجاد ساختار مدیریت اینترنتی از میان 9 مدل موجود، چهار مدل آن مورد توافق قرار گرفت كه سه مورد آن در سند نهایی منعكس شد و یك ساختار آن با عنوان مجمع جهانی اینترنت قرار است و تا نوامبر 2006 راه اندازی می‌شود.

سعادت در پایان با اشاره به این كه برآیند نهایی و آنچه به دست آمده در زمینه‌ی حاكمیت اینترنت توامان دارای عناصر تداوم و تغییر است، خاطر نشان كرد: تمام تلاش ما بر این بود اگر نمی‌توانیم نتیجه‌ی ملموسی از روند مذاكرات در مقابل كشورهای غربی به ویژه آمریكا به دست آوردیم، اما درهای مذاكره را باز نگه داریم، چرا كه مكانیزم‌های پیگیری WSIS پروژه‌ی تمام شده نیست، بلكه نیاز به زمان طولانی تر دارد تا نتایج خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: در حقیقت یك ارزیابی واقع بینانه باید داشت و از هر گونه خیال پردازی و انتظارات بالا در مباحث WSIS به ویژه حاكمیت اینترنت پرهیز كرد.

گفتنی است؛ این همایش با برگزاری دو میزگرد تخصصی در خصوص وضعیت كنونی ایران و جامعه‌ی اطلاعاتی و چشم انداز ایران و جامعه‌ی اطلاعاتی ادامه دارد.

روابط عمومی موسسه تبیان