تبیان، دستیار زندگی
خبر سفر شرف الدین به عربستان رسید «ملک حسین» پادشاه عربستان دستور داد مسئولین شهر جده و برخی دیگر از دولتمردان حجاز به پیشواز شرف الدین بروند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد رهنما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفرهای زیارتی پربرکت

تشرف به حج

سال 1340ه. ق بودکهشرف الدين آماده سفر حج شده بود و در نيمه‌هاي ماه ذي‌القعده 1340 از بيروت با يک کشتي مخصوص حجاج به سمت عربستان به راه افتادند. خبر سفر شرف الدين به عربستان رسيد «ملک حسين» پادشاه عربستان دستور داد مسئولين شهر جده و برخي ديگر از دولتمردان حجاز به پيشواز شرف الدين بروند. پس از ورود به جده و استقبال از او به مدت دو روز در جده ماندند، در مدت اين چند روز نماينده پادشاه عربستان به ديدار وي شتافت، همچنين پادشاه عربستان به يکي از فرماندهان عالي رتبه ارتش  دستور داد در جده به خدمت شرف الدين برسد و در مدت اقامت او در عربستان همه جا مواظب او باشد.پس از دو روز اقامت در جده به سمت مکه به راه افتادند و در مکه نيز مورد  استقبال مسئولان قرار گرفتند.

امامت مسجد الحرام

حج سال 1340 ق. از باشكوه‎ترين مراسم حج بود كه تاريخ به ياد دارد. حضور شرف الدين در اين كنگرة عظيم جهاني مسلمانان، جلوه و صفاي ديگري به آن داده بود. به تقاضاي پادشاه وقت عربستان، نماز جماعت در مسجدالحرام به امامت شرف الدين برپا شد و همه مسلمانان شيعه و سني پشت سر او نماز خواندند و اين اولين نماز جماعت بود که به امامت يک عالم شيعي در مسجدالحرام برگزار مي‌شد.

سيد شرف‏الدين در عيد قربان در كنار ساير علما به كاخ پادشاه وقت سعودي دعوت شد، تا طبق معمول عيد سعيد قربان را به او تبريك بگويند. او به همراه علما بزرگ و نامدار به كاخ پادشاه وقت سعودي رفت، هنگامي كه نوبت به سيد عبدالحسين رسيد، دست شاه را گرفت و هديه‌اي بسيار ارزشمند به او داد، و آن هديه قرآن مجیدی بود كه داراي جلدي پوستين بود.

 شاه عربستان آن هديه را گرفت بر ديده نهاد، سپس بوسيد و به عنوان تعظيم و احترام، بر پيشاني خود گذاشت.

 سيد شرف الدين از فرصت استفاده كرد و ناگهان گفت: «اي پادشاه! چرا اين جلد را مي‌بوسي و به آن تعظيم مي‌كني، با اينكه اين جلد چيزي جز پوست بز نيست؟»

 شاه گفت: «غرض من از بوسيدن جلد، قرآني است كه در داخل آن قرار دارد، نه خود جلد».

آقاي شرف‏الدين، بي‌درنگ فرمود: «احسنت اي پادشاه! ما شيعيان نيز وقتي كه پنجره يا در اتاق پيامبرصلي الله عليه و آله را مي‌بوسيم، مي‌دانيم كه آهن هيچ كاري نمي‌تواند بكند، ولي غرض ما آن كسي است كه ماوراي اين آهن‌ها و چوب‌ها قرار دارد. ما مي‌خواهيم رسول خدا صلي الله عليه و آله را تعظيم و احترام كنيم، همان‌گونه كه شما با بوسه زدن بر پوست بز مي‌خواستي قرآن را تعظيم كني كه در درون آن پوست قرار دارد.»

 حاضران سرمست و خوشحال از اين پيروزي تكبير گفتند، و او را تصديق كردند، در اين هنگام پادشاه عربستان سعودي ناچار شد تا به حاجيان اجازه دهد كه از آثار رسول خدا صلي الله عليه و آله تبرك بجويند.

 ولي وليعهدي که بعد از پادشاه عربستان سعودي به قدرت و منصب پادشاهي رسيد، از قانون گذشته برگشت و دوباره زيارت مرقد پاک نبوي صلی الله عليه و آله و قبور ائمه اطهار عليهم السلام را ممنوع کرد.

زيارت عتبات عاليات

بيش از سي سال گذشته بود که شرف الدين از عراق به جبل عامل آمده بود، دگر بار شوق زيارت نجف، کربلا، کاظمين و سامرا، جانش را بي‌قرار مي‌ساخت.

بالاخره در سال 1355 به سمت  عراق و به شوق زيارت حرم امامان معصوم عليهم السلام به راه افتاد. خبر سفر شرف الدين قبل از رسيدن به مقصد به آن ديار رسيده بود، عالمان، انديشمندان، نويسندگان، سياستمداران و ديگر اقشار مردم عراق آماده پذيرايي و استقبال از وي بودند. شرف الدين به بغداد رسيد و مورد استقبال عده زيادي از مسئولان و مردم که در رأس آنها رئيس مجلس سناي عراق سيد محمد صدر دائي زاده ايشان بود، قرار گرفت. پس از مدتي اقامت کوتاه در بغداد عازم کاظمين، سامرا و کربلا شد و تربت پاک ائمه اطهار عليهم السلام را زيارت کرد.

سفر به ايران

در واپسين روزهاي سال 1355 ق. مقارن 1315 ش. شرف الدين از عراق راهي ايران شد تا مرقد هشتمين پيشواي شيعيان حضرت ابو الحسن علي بن موسي الرضا ـ عليه السلام ـ را زيارت كند. در تهران عدة زيادي از علما، روحانيون و شخصيتهاي علمي و ديني از او استقبال كردند. هم چنين مردم ديندار، عالمان شهر به ديدار و زيارت او شتافتند و به اكرام و احترام همت گماشتند.

شرف الدين از تهران به قم عزيمت كرد تا مرقد پاك حضرت فاطمة معصومه ـ عليها السلام ـ ، دخت والا گهر امام موسي كاظم ـ عليه السلام ـ را زيارت كند و از نزديك با حوزة علميه و علما و فقهاي قم كه به سختي تحت فشار اختناق و استبداد رضا خاني بودند، آشنا شود. پس از اين زيارت و ديدار، رخت سفر به ديار خراسان كشيد و عازم شهر شهادت، مشهد مقدس شد و بوسه بر آستان قدسي حضرت امام رضا ـ عليه السلام ـ زد... و به آرزوي ديرين خويش دست يافت. سيد عبدالحسين در مشهد مورد استقبال گرم علما و روحانيون مشهد به ويژه آيت الله العظمي حاج حسين آقا قمي قرار گرفت.

سفر شرف الدين به ايران، نزديك به يك ماه طول كشيد و در اوايل سال 1356 ق. به وطن خود بازگشت.


نویسنده: گروه حوزه علمیه

منابع:

1. کتاب النصر و الاجتهاد

2. کتاب حياة الامام شرف الدين

3. کتاب چاووش وحدت