تبیان، دستیار زندگی
در زندگی زناشویی نیز زوجین در تلاشند تا همدیگر را از لحاظ هیجانی درك كنند و به هیجان‌های هم پاسخ بدهند. در این میان بعضی از زوج‌ها موفق‌اند و برخی نیز دائما در تضاد هیجانی به سر می‌برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیجان در زندگی زناشویی


در زندگی زناشویی نیز زوجین در تلاشند تا همدیگر را از لحاظ هیجانی درك كنند و به هیجان‌های هم پاسخ بدهند. در این میان بعضی از زوج‌ها موفق‌اند و برخی نیز دائما در تضاد هیجانی به سر می‌برند.


همسر

هیجان رابطه مستقیم با عواطف دارد و احساسی كه ما از عواطف مختلف به دست می‌آوریم هیجان نام دارد. ترس، خشم، اندوه، تنفر، شادی و تعجب و احساس‌هایی مانند عشق، ناامیدی، احساس گناه، تعجب، شرم، حسادت، غرور، بدبینی و... جزو هیجان‌ها هستند و ما با احساس هر كدام از اینها دچار هیجان می‌شویم. همانطور كه می‌دانید ما هم دچار هیجان‌های مثبت می‌شویم و هم دچار هیجان‌های منفی. آنچه مسلم است این است كه ما همواره در پی هیجان‌های مثبتیم و در تلاشیم كه زندگی خود را از هیجان‌های منفی پاك كنیم.

هیجان‌های مخالف

زندگی زناشویی سرشار از عاطفه است و طبیعتا سرشار از هیجان. در ازدواج‌هایی كه زوجین با یكدیگر در تعارض و تضاد باشند، برانگیختگی‌های هیجانی زیادتری دیده می‌شود و به عبارت دیگر، بیشتر تعارض‌ها و اختلافات بین زوجین به دلیل برانگیختگی‌های هیجانی صورت می‌گیرد.

افراد در توانایی دریافت و تشخیص دقیق عواطف خود و دیگران با یكدیگر تفاوت دارند. مثلا بعضی از زوج‌ها آشكارا نسبت به علائم هیجانی همسرشان بی‌توجه هستند و آنان را نادیده می‌گیرند یا آنها را سوء تعبیركرده و درست تشخیص نمی‌دهند. مثلا حالت غمناكی یا اندوه همسر خود را به عنوان عصبانیت و خشم تفسیر می‌نمایند. همین تفسیر‌های غلط در زندگی مساله ساز است و باعث می‌شود كه زوجین نتوانند همدیگر را به خوبی درك كنند و از هم دور و دورتر شوند. فرض كنید اگر ما احساس ترس همسرمان را خشم برداشت كنیم و در قبال عمل او پرخاش كنیم مسلما نمی‌توانیم احساس ترس او را به آرامش تبدیل كنیم و حتی بر هیجانات منفی او نیز می‌افزاییم.

انسان‌ها دارای تفاوت‌های قابل توجهی در توانایی ابراز صریح عواطف خود هستند. برخی از زوج‌ها عادت دارند پیام‌های هیجانی مبهم و گیج‌كننده‌ای به طرف مقابل خود بدهند مثلا هم زمان، هم می‌خندند و هم اخم می‌كنند این پیام‌ها هم می‌تواند در زندگی مشترك مشكل‌ساز باشد.

گاهی نیز برخورد با احساسات و هیجانات است كه مشكل ایجاد می‌كند. ما باید بدانیم در برابر هر احساس و هیجانی كه از طرف مقابل بروز داده می‌شود چه عكس‌العملی نشان دهیم. مقابله به مثل راه غلط و رایجی است كه اكثر همسران نسبت به عواطف هم نشان می‌دهند این روش باعث دامن زدن به هیجانات زیاد از حد می‌شود و در آخر نیز نتوانسته اند كه رابطه‌ای موثر با هم داشته باشند. كاری كه در اكثر هیجانات منفی طرف مقابل وظیفه ماست فراخواندن به آرامش است چرا كه هیجانات باعث مختل شدن تفكر می‌شود و انسان معمولا دست به اعمال یا حرفی می‌زند كه در حالت عادی و منطقی آن كار را نمی‌كند.

مقابله به مثل راه غلط و رایجی است كه اكثر همسران نسبت به عواطف هم نشان می‌دهند این روش باعث دامن زدن به هیجانات زیاد از حد می‌شود و در آخر نیز نتوانسته اند كه رابطه‌ای موثر با هم داشته باشند.

هیجان‌های موافق

زوج‌های موفق در مقایسه با زوج‌هایی كه رابطه زناشویی و هیجانی خوبی با هم ندارند، احساس همدلی بیشتری به هم نشان می‌دهند و نسبت به احساسات یكدیگر حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند.

زوج‌های شاد و خوشبخت نسبت به زوج‌های ناسازگار، هم در اظهار و ابراز عواطف و هم در استنباط، تشخیص و دریافت عواطف، عملكرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

برای موفقیت در ایجاد رابطه هیجانی با همسرمان دو وظیفه داریم اول این‌كه هیجانات او را به درستی بشناسیم و عكس العمل صحیح را در قبال او بروز دهیم و دوم این‌كه هیجانات خود را به درستی و دقیق به همسرمان منتقل كنید و از ایجاد ابهام در هیجانات بپرهیزیم.

در اوایل زندگی كه زن و شوهر شناخت كافی نسبت به هم ندارند صحبت راجع به هیجان‌ها می‌تواند خیلی به زوج‌ها كمك كند. مثلا برای هم بگویید كه هرگاه خشمگین یا ناراحت و غمگین و... هستید چه رفتاری دارید و برای این‌كه آرام شوید به چه عكس العملی از طرف همسرتان نیاز دارید. با دانستن این‌ها و بدست آوردن تجربه می‌توانید در برابر هیجانات یكدیگر پاسخ‌های مناسبی بدهید.

طلاق

هیجان یا آرامش

افراد با توجه به شخصیت‌های متفاوتی كه دارند ممكن است زندگی پر از هیجان یا زندگی آرام را دوست داشته باشند.

زندگی ایده‌آل زندگی است كه هم قسمت‌های هیجان انگیز داشته باشد و هم قسمت‌های آرام و افراد بسته به آنچه هر دو زن و شوهر دوست دارند نسبت این دو را در زندگی تعیین كنند. افرادی كه مسافرت رفتن را بسیار دوست دارند، اهل خطر كردن هستند دائما دروسائل خانه و ماشین و... تنوع ایجاد می‌كنند كسانی هستند كه هیجان را دوست دارند این افراد دوست دارند كه در روابط به چالش كشیده شوند و در مورد همه مسائل بحث كنند و به نتیجه منطقی برسند اما كسانی كه هیچ تغییری در كار و رفتار و زندگی خود نمی‌دهند و همیشه یك جور و یكنواختند زندگی آرام و بی‌هیجانی را دوست دارند اینها از جر و بحث فراری‌اند و دوست دارند به سرعت با دیگران توافق كنند. مسلما این دو دسته نمی‌توانند در كنار هم به راحتی زندگی كنند و همیشه یكی از آنها خسته و درمانده است. برای همین دخترها و پسرها باید قبل از ازدواج شخصیت‌های یكدیگر را به خوبی بشناسند. البته معمولا افراد جذب شخصیت‌هایی می‌شوند كه مخالف شخصیت خودشان است اما این جذابیت در زندگی از بین می‌رود چرا كه افراد می‌خواهند شبانه روز در كنار هم زندگی كنند و در این میان به زندگی شخصی خود نیز بپردازند و اینجاست كه شخصیت‌های مخالف و متضاد برای هم دردسرساز می‌شوند. پس بهتر است برای ازدواج شخصیتی مشابه و نزدیك به شخصیت خود پیدا كنید تا بتوانید علایق و رفتارهای مشابهی در همدیگر بیابید و در كل به تفاهم برسید.

تنوع در خانه و روش و سبك زندگی از تغذیه و چیدمان خانه تا ارتباط با دوستان و... ، خلاقیت در رابطه زناشویی، ابراز محبت در شكل‌های متنوع و...، رسیدگی به ظاهر خود، برنامه‌ریزی برای تفریح و سرگرمی‌، پیشرفت كردن در همه زمینه‌ها چه شخصیتی و تحصیلی و چه مالی و خانوادگی همه می‌تواند در زندگی هیجان ایجاد كند.

ما با رفع یكنواختی می‌توانیم در زندگی هیجان ایجاد كنیم. رفع یكنواختی نیز با ایجاد تنوع در زندگی رخ می‌دهد. تنوع در خانه و روش و سبك زندگی از تغذیه و چیدمان خانه تا ارتباط با دوستان و... ، خلاقیت در رابطه زناشویی، ابراز محبت در شكل‌های متنوع و...، رسیدگی به ظاهر خود، برنامه‌ریزی برای تفریح و سرگرمی‌، پیشرفت كردن در همه زمینه‌ها چه شخصیتی و تحصیلی و چه مالی و خانوادگی همه می‌تواند در زندگی هیجان ایجاد كند.

برای ایجاد آرامش نیز در زندگی زناشویی باید تا آنجا كه می‌شود از به چالش كشیدن همسرمان خودداری كنیم، از جر و بحث بپرهیزیم و بیشتر توافق كنیم. احساسات خود را مدیریت كنیم تا هیجانات اضافی را از رفتارمان كنار بگذاریم. اگر كار جدیدی می‌خواهیم انجام دهیم آن را بی‌مقدمه به همسرمان نگوییم و او را در مقابل عمل انجام شده قرار ندهیم چرا كه كسانی كه هیجان را دوست ندارند از تغییر خوششان نمی‌آید و دوست دارند همه چیز آنطور كه بوده باشد و بماند. پس برای هر تغییری در زندگی احتیاج به مقدمه چینی دارید.

شما می‌توانید باشناخت و مطالعه دقیق هیجان را در زندگی شخصی و زناشویی خود مدیریت كنید و زندگی ای‌ باب میل خود و همسرتان بسازید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مقالات مرتبط : 

چگونه همسرم را جذب کنم؟

قواعد شوخی بین همسران

حفظ قدرت مرد ، رمز خوشبختی زن

عشق تان را نابود می کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.