تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از مضرات چربی می شود، همه به یاد بیماری های قلب و عروق می افتند. اما تحقیقات نشان داده اند كه بین چربی رژیم غذایی و سرطان ها و دیگر بیماری های مزمن هم روابطی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چربی فقط برای قلب مضر نیست!


وقتی صحبت از مضرات چربی می شود، همه به یاد بیماری های قلب و عروق می افتند. اما تحقیقات نشان داده اند كه بین چربی رژیم غذایی و سرطان ها و دیگر بیماری های مزمن هم روابطی وجود دارد.

چربی

چربی و سرطان سینه

در مطالعات اولیه به نظر می رسید كه مقدار چربی در رژیم غذایی خانم ها در میزان  ابتلا به سرطان سینه مهم است اما طی مطالعاتی كه انجام شد با مقایسه و بررسی رژیم های غذایی كم چرب و پر چرب و میزان ابتلا به به سرطان سینه، به این نتیجه رسیدند كه این میزان چربی رژیم غذایی نیست كه بر ابتلا به سرطان سینه نقش دارد، بلكه نوع چربی مصرفی است كه مهم است.

طی تحقیقاتی كه انجام شده به این نتیجه رسیده اند سرطان سینه در زنانی كه رژیم غذایی ایشان سرشار از چربی حیوانی است درصد ابتلا بسیار بالاتر از خانم هایی است كه چربی حیوانی كمتری استفاده می كنند.

در بررسی ها متوجه شده اند كه رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز فراوان و لبنیات پرچرب، و عوامل دیگری از جمله هورمون ها در افزایش ابتلا نقش دارند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده چربی های اشباع خطر ابتلا را بالا می برند.

چربی و بیماری های مزمن

به نظر می رسد چربی خورده شده با بیماری های مزمنی چون چاقی، پوكی استخوان، ام اس، كاهش حافظه ی وابسته به سن و تخریب سلول ها مرتبط است.

سعی كنیم در ورود چربی های مضر به بدن مان(چربی های ترانس) كه در روغن های هیدروژنه شده بسیار است، جلوگیری كنیم. البته بسیاری از این نوع چربی از طریق فست فود ها وارد بدن ما می شود.

به جای كره و مایونز از روغن های گیاهی مایع كه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند بانده هستند و برای بدن ضروری اند استفاده كنیم

در ابتدای ورود مارگارین به بازار بسیاری بر این عقیده بودند كه چون مارگارین از روغن های گیاهی و سرشار از چربی های غیر اشباع تهیه می شود، بهتر از كره است كه از چربی حیوانی تهیه شده و سرشار از چربی های اشباع است و موجب بیماری های قلبی و افزایش چربی های بد خون می شود. اما با انجام مطالعات فراوان، بدین نتیجه رسیدند كه اگر چه مارگارین منبع گیاهی دارد ولی به علت هیدروژنه شدن آن(فرایندی كه طی آن جامد می شود) سرشار از اسیدهای چرب ترانس می شود و در نتیجه آن هم برای سلامتی بی ضرر نیست.

امگا3

لذا بهتر است به جای كره، مارگارین و حتی مایونز، از روغن های گیاهی مایع كه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ی چند بانده هستند و برای بدن ضروری هستند استفاده كنیم.

با كمتر استفاده كردن از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب از ورود چربی های اشباع اضافه به بدن جلوگیری كنیم.

سعی كنیم حبوبات، دانه، آجیل، ماهی و غذاهای دریایی و مرغ را جایگزین گوشت قرمز كنیم.

منابع سرشار از امگا 3 مانند گردو، ماهی، روغن سویا، كانولا، دانه ی بذر كتان و یا روغن آن را استفاده كنیم. سبزیجات و میوه های تازه را به میزان زیاد در طی روز در وعده های اصلی و در میان وعده ها استفاده كنیم. آب سبزیجات را هم وارد برنامه غذایی خود كنیم.و ورزش را فراموش نكنیم!

ترجمه: راحله باباپور

بخش تغذیه تبیان


منبع: سایت harvard.edu

مطالب مرتبط:

 مارگارین هم بی ضرر نیست!

خداحافظ روغن دوست ‌داشتنی!

بهترین و بدترین روغن های خوراکی

کدام روغن در اثر حرارت کمتر آسیب می بیند؟

 چربی های سیس و ترانس چه هستند؟

نقش چربی ها و روغن ها در بدن

 افراد بالغ روزانه به 70 گرم چربی نیاز دارند

منابع‌ چهارگانه ی چربی ها

 کالری همه روغن ها یکسان است!

 رژیم کم چرب به معنای حذف چربی ها نیست

مقایسه روغن‌های مایع خوراکی

 چگونه چربی را در رژیم تان کاهش دهید؟

 به مقدار کافی چربی بخورید

 یك وجب روغن سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.