تبیان، دستیار زندگی
جو می تواند به کنترل قند خون کمک کند ولی انواع شیرین شده آن را تهیه نکنید. گوشت ها که غنی از پروتئین هستند به اندازه ی کربوهیدرات ها قند خون را متاثر نمی کنند و اگر در مقدار مناسب مصرف شوند گزینه های خوبی برای رژیم غذایی دیابتی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراکی های مفید برای دیابت(1)

www.novindiet.com


جو می تواند به کنترل قند خون کمک کند ولی انواع شیرین شده آن را تهیه نکنید. گوشت ها که غنی از پروتئین هستند به اندازه ی کربوهیدرات ها قند خون را متاثر نمی کنند و اگر در مقدار مناسب مصرف شوند گزینه های خوبی برای رژیم غذایی دیابتی هستند.


جو و ماهی

رژیم بیماران دیابتی یکی از موضوعاتی است که بیماران و خانواده ی آنان را گاه دچار چالش می سازد.

خیلی از افرادی که در مرحله ی اول تشخیص دیابت برای آنان مسجل می شود تصور می کنند باید تمامی منابع کربوهیدراتی را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

کم نیستند بیماران دیابتی که می گویند نان و برنج را از برنامه ی غذایی خود حذف نموده اند به امید آن که دیابت را کنترل نمایند.

متخصصین تغذیه و دیابت توصیه می کنند که یک رژیم غذایی متوازن که مقدار کربوهیدرات آن کنترل شده است در کنار فعالیت بدنی مکفی در کنترل بیماری دیابت نقش بسزایی را ایفا می کند.

در جایی که هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل دیابتی وجود ندارد، افزودن برخی غذاهای خاص به رژیم غذایی ممکن است در جهت کنترل بهتر سطوح قند خون در افراد دیابتی مفید باشد.

از طرف دیگر شما نباید تصور کنید که مصرف برخی خوراکی ها معجزه ای را در رژیم غذایی شما ایجاد می کنند. در واقع هیچ یک از این خوراکی ها، یک داروی جادویی برای دیابت نیستند و به هیچ عنوان نباید تنها به آن ها تکیه کرد.

این مساله همچنان برای بیماران دیابتی به عنوان یک اصل می باشد که از یک رژیم غذایی متعادل دیابتی و فعالیت بدنی برای کمک به مدیریت بهتر بیماری دیابت استفاده نمایند. با این وجود برخی از خوراکی ها نظیر نان سفید تقریبا مستقیما به قند خون تبدیل می شوند و منجر به اوج گرفتن سریع قند خون می گردند.

متخصصین تغذیه و دیابت توصیه می کنند که یک رژیم غذایی متوازن که

مقدار کربوهیدرات آن کنترل شده است در کنار فعالیت بدنی مکفی در

کنترل بیماری دیابت نقش بسزایی را ایفا می کند

برخی از دیگر غذاها مانند برنج و یا نان قهوه ای که دارای سبوس هستند، آهسته تر جذب می شوند و سبب نوسانات قند خون کمتر و آهسته تری می گردند.

اگر در تلاش هستید که از یک رژیم غذایی مفید برای دیابت بهره مند گردید، در این مقاله و مقاله ی بعدی برخی از غذاهای مفیدی که حضور آن ها در رژیم غذایی تان مفید است را به شما معرفی می کنیم. از جمله این خوراکی های مفید عبارتند از:

جو

جوی دو سر

جو می تواند به کنترل قند خون کمک کند ولی انواع شیرین شده آن را تهیه نکنید. هر چند که جو نیز از مواد غذایی دارای کربوهیدرات به شمار می آید اما یک کربوهیدرات مفید است. چرا که جو سرشار از فیبر محلول است و به آهستگی جذب می شود و سطوح قند خون شما را به سرعت افزایش نمی دهد و در طول زمان برای کنترل بهتر قند خون مفید است.

این کربوهیدرات مرغوب نه تنها یک منبع انرژی پایدارتری را نسبت به نان سفید ارائه می دارد، بلکه همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

فیبر محلول موجود در جوها به حفظ احساس سیری برای زمان طولانی تر کمک می کند.

خواص مذکور از جوی دوسر برای افراد دیابتی که مستعد اضافه وزن هستند بسیار مهم می باشد. اگر وزن تان را کاهش دهید معمولا به طور آشکار کنترل قند خون تان بهتر می گردد.

65 درصد از افراد دیابتی به علت حمله ها و سکته های قلبی فوت می کنند.

لذا مصرف محصولات دریایی و ماهی های غنی از امگا 3 (از جمله قزل آلا و

غیره) گزینه های پروتئینی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی هستند

جو(Barley) به اندازه جوی دوسر مشهور نیست ولی شواهدی وجود دارند مبنی بر این که جو نیز  همچنین غنی از فیبر محلول است و ممکن است به کنترل بهتر قند خون کمک نماید. به غیر از جو، بسیاری از غلات کامل سبوس دار دیگر نیز گزینه های خوبی برای افراد دیابتی می باشند.

ماهی

ماهی و گوشت عاری از چربی

گوشت ها که غنی از پروتئین هستند به اندازه ی کربوهیدرات ها قند خون را متاثر نمی کنند و اگر در مقدار مناسب مصرف شوند گزینه هایی نظیر: ماهی ، سینه ی مرغ بدون پوست و قطعاتی از گوشت لخم(عاری از چربی) گزینه های خوبی برای رژیم غذایی دیابتی هستند.

همچنین ماهی سالمون یک انتخاب هوشمندانه و مفید است چرا که حاوی اسیدهای چرب مفید برای سلامت قلب(اسیدهای چرب امگا3) می باشد و این در حالی است که 65 درصد از افراد دیابتی به علت حمله ها و سکته های قلبی فوت می کنند. لذا مصرف محصولات دریایی و ماهی های غنی از امگا3 (از جمله قزل آلا و غیره ) گزینه های پروتئینی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی هستند.

همچنین گوشت منبع عنصر کروم می باشد و کروم یک ماده ی معدنی است که عملکرد مطلوب انسولین را تقویت می کند و به بدن در متابولیسم کربوهیدرات ها کمک می نماید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

گیاهخواری برای دیابتی ها مفیده؟

پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

آیا دیابتی ها نباید میوه شیرین بخورند؟

چربی های مفید در دیابتی ها

چربی های مضر برای دیابتی ها

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (1)

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (2)

رژیم غذایی دیابت نوع دو

بی‌حساب و کتاب هندوانه نخورید

خرما برای دیابتی‌ها هم محدودیت دارد

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

سبزی ها خطر دیابت را کاهش می دهند

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

توصیه های غذایی در دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.