تبیان، دستیار زندگی
من دماغم بزرگه. من چاقم. من دست و پا چلفتی ام... من خنگم. من بدشانسم. قدیمی ها به معجزه کلمات اعتقاد داشتند. مثلاً می گفتند اگر درباره بیماری و شکست زیاد حرف بزنیم، همان بلاها سرت می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه کلمات

کلمات

من دماغم بزرگه. من چاقم. من دست و پا چلفتی ام... من خنگم. من بدشانسم.

قدیمی ها به معجزه کلمات اعتقاد داشتند. مثلاً می گفتند اگر درباره بیماری و شکست زیاد حرف بزنیم، همان بلاها سرت می آید.

آنها معتقد بودند این جهان یک گوش شنوا دارد و هر چه بگویی همان را به تو می بخشد. واژه ها صاحب انرژی هستند و این انرژی چه خوب است که مثبت باشد.

خیلی از نوجوانان هستند که ازاعتماد به نفس پایینی برخوردارند و مدام با واژه های منفی درباره خودشان حرف می زنند. حتی درباره شکل و قیافه ظاهری خود از واژه های منفی استفاده می کنند. سعیده محمدی، روان شناس می گوید: «کلمات منفی می توانند کاملاً وضعیت سلامتی، زندگی و دیدگاه شما را تغییر دهند. کافی است احساساتتان با قدرت کلمات منفی ادغام شوند تا ببینید چه فاجعه ای به بار می آید. استفاده از واژه های منفی سلامتی شما را بسیار به خطر خواهد انداخت.»

از این روان شناس می پرسیم: «پس اگر درباره خود خیلی مثبت حرف بزنیم، این باعث غرور و خودشیفتگی نمی شود؟»

کلمات

او می گوید: «نه، این با خودشیفتگی فرق دارد. ما باید درباره خودمان مثبت فکر کنیم و از واژه های مثبت استفاده کنیم، نه این که مدام از خودمان تعریف کنیم. مثلاً وقتی امتحان داریم، بگوییم من می توانم بهترین نمره را بگیرم. اگر از اول بگوییم من می دانم گند می زنم، این انرژی منفی می دهد.»

او می گوید: «بعضی از ما مدام می گوییم خسته ام! یا استرس دارم! کلماتی مثل اینها، این احساس را در شما ایجاد می کند، بعد موجب تقویت این حس هم می شود

یاد بگیریم با خودمان مهربان باشیم و خودمان را قبول داشته باشیم... یاد جمله یک فیلم افتادم که قهرمان آن می گفت: «مردم حوصله آدم های غیرموفق را ندارند. سعی کنید به خود بقبولانید که موفق هستید!» بعد می بینید در هر کاری موفق خواهید بود. به هر حال مراقب این واژه ها باشید. آنها می توانند معجزه کنند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هفته نامه دوچرخه 18 فروردین

فریبا خانی

مطالب مرتبط:

آرزوهای دوست داشتنی

اتوبوس زندگی

به مغزتان غذا بدهید

رازنامه های در حال انقراض

بریم عید دیدنی

فصل بهار چه رنگی است؟

مهربانی چیست؟

یک سؤال تازه

چه کسی دوست داشتنی تر است؟

به چی فکر می کنید؟

چطور به راحتی بنویسیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.