تبیان، دستیار زندگی
پلیس تهران براى دادن آگاهى به مردم و جلوگیرى از وقوع جیب برى و كیف زنى، توصیه هایى كارشناسانه ارائه داده است كه در زیر مى خوانید: - از حمل و جابه جایى وجوه نقد زیاد و اسناد و مدارك معتبر و اشیاى با ارزش در مواقع غیرضرورى ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه پلیس به مردم در ایام نوروز


پلیس تهران براى دادن آگاهى به مردم و جلوگیرى از وقوع جیب برى و كیف زنى، توصیه هایى كارشناسانه ارائه داده است كه در زیر مى خوانید:

- از حمل و جابه جایى وجوه نقد زیاد و اسناد و مدارك معتبر و اشیاى با ارزش در مواقع غیرضرورى جداً خوددارى فرمایید.

- از به نمایش گذاشتن محتویات كیف خود در انظار عمومى خوددارى فرمایید.

- در اماكن شلوغ مراقبت بیشترى از اموال خود بنمایید.

- چنانچه قصد جابه جایى پول نقد دارید از چك هاى تضمینى بین بانكى استفاده نمایید.

- مشخصات اموال داخل كیف را ضبط و نگهدارى نمایید. وزن، مشخصات، طلاجات، مشخصات مدارك و...

- چنانچه در اماكن شلوغ (اتوبوس، صف های مختلف، مراکز خرید و ...)احساس مى كنید افرادى به طرز غیرطبیعى به شما چسبیده اند یا شما را هُل مى دهند هوشیارتر باشید و مراقبت بیشترى از كیف و محتویات جیب خود نمایید.

- چنانچه قصد رفتن به محلى را دارید كه حمل كیف ضرورت ندارد از همراه بردن كیف خوددارى نمایید.

- سعى کنید به حركات فیزیكى اطرافیان خود در اماكن عمومى و معابر شلوغ دقت و حساسیت داشته باشید و در صورت برخورد با رفتار غیرطبیعى افراد دقت كافى نمایید و ضمن حفظ خونسردى، مراقبت بیشترى از اموال همراه خود به عمل آورید.

- زمانى كه از بانك پول دریافت مى كنید حتى الامكان از وسائط نقلیه شلوغ مانند اتوبوس یا ایستگاه هاى تاكسى استفاده ننمایید.

- از گذاشتن پول و اشیاى گرانبها در جیب هاى بیرونى البسه خود خوددارى نمایید.

- چنانچه از اتومبیل هاى مسافركش در رسیدن به مقصد استفاده مى كنید، اگر راننده یا سرنشین اتومبیل خواستند در را باز وبسته کنند یا آیینه را تنظیم نمایند (و امثالهم)، دقت نمایید که ممکن است این حركات براى انحراف افكار شما و سرقت محتویات جیب شما یا سایر مسافرین باشد. بنابراین مراقب باشید.

- چنانچه در اتومبیل متوجه سرقت اموال خود توسط سارقین شدید ضمن حفظ خونسردى، مشخصات اتومبیل و سرنشینان را به خاطر بسپارید و در محل مناسبى از اطرافیان كمك بگیرید و شتابزده برخورد ننمایید.

- از سوار شدن به اتومبیل هایى كه در صندلى عقب آنها كارتن خالى، یك نفر به عنوان مریض، یا پا شكسته و ... قرار مى گیرد و راننده مانع سوار شدن دیگران می شود یا اصرار به سوار شدن در صندلى جلو (در كنار شخص دیگر) مى کند، جداً خوددارى كنید چون این حیله سارقین جیب برى در داخل اتومبیل است.

- اگر فردى به عنوان خارجى با اداى كلمات نامفهوم عربى یا انگلیسى از شما تقاضاى مشاهده پول هاى ایرانى و چك هاى مسافرتى و تضمینى نمود از ارائه تمام وجوه خود به وى جداً خوددارى نمایید.

- از در اختیار گذاشتن پول براى تعویض، مشاهده و امثالهم آن به افراد ناشناس خوددارى کنید.

- چنانچه افرادى به عنوان پلیس به شما مراجعه نمودند، قبل از رؤیت كارت شناسایى آنان و احراز هویت ایشان، به هیچ وجه کیف ،مدارك و وجوه خود را در اختیار این افراد قرار ندهید.

- بزهكاران تحت عنوان مأمورین نهادهاى دولتى اخاذى مى نمایند؛ بنابراین در برخورد با افرادى كه خود را اینگونه معرفى می کنند و سعى در بازرسى بدنى یا رؤیت محتویات كیف و جیب شما دارند، هوشیارانه برخورد نمایید.

- بزهكاران ِ كف زن با در دست گرفتن پول هاى اسكناس یا چك هاى شما به سرعت و به طور غیرمحسوس، هنگام شمارش یا جابه جایى پول، در دستان خود مقدارى از آن را كف زنى می کنند و بقیه را به شما عودت مى دهند. پس در برخورد با اینگونه موارد قبل از اینکه شخص مزبور محل را ترك کند، حتماً پول خود را بشمارید و در صورت كسر بودن نسبت به دستگیرى كف زن با همكارى اطرافیان اقدام نمایید.

- خانم ها در اماكن شلوغ كیف خود را در قسمت جلوى بدن و در معرض دید خود قرار دهند.

- در صورت بروز هرگونه سرقت حتماً مراتب را در ادارات انتظامى اعلام و تشكیل پرونده نمایید.

- چنانچه قصد واریز وجه به حساب افراد دیگر را دارید از بانك دارنده حساب جارى در آن بخواهید چكى با همان مبلغ در وجه حساب شخص طلبكار یا در وجه خودتان صادر کند و از حمل پول زیاد یا چك هاى مسافرتى جداً خوددارى فرمایید. چك هاى بین بانكى و جارى، نسبت به دیگر چک ها دارای بالاترین ضریب ایمنى هستند.

- در مراكز خرید، اجناس خریدارى شده را با فرزندان كوچك خود تنها نگذارید.

- از سپردن وسایل خریدارى شده در مراكز خرید به افراد غیر و ناآشنا خوددارى فرمایید.

- آنچه سارقین را به سوى شما شهروندان جذب مى نماید وضعیت ظاهرى، كیف و یا برجستگى جیب شماست لذا حتى الامكان سعى نمایید وجوه خود را در قسمت هاى پنهان لباس خویش نگهدارید یا در مواقع ضرورى اجازه دهید خانمها وجوه نقد را در جیب یا كیف خود حمل نمایند.

- هر مكانى كه خانم ها در آن تردد مى نمایند یا تجمع دارند مى تواند محلى براى وقوع سرقت و كیف زنى باشد كه رعایت موارد ایمنى ضرورى است.

- هوشیارى مأمورین انتظامى اماكن عمومى، زیارتگاه ها، پایانه هاى مسافربرى و غیره مى تواند مانع فعالیت بزهکاران شود.

- چنانچه سارقین را در محل دستگیر نمودید تحت تأثیر گریه یا التماس آنان قرار نگیرید! این شگرد سارقین جهت فرار از چنگ قانون است! گریه و زاری و التماس، یا همراه داشتن فرزندان كوچك و امثالهم پوششى جهت كار اینگونه افراد است. حتماً این افراد را به پلیس معرفى کنید تا جرائم ارتكابى دیگر سارقین بررسى شود و از تکرار آنها پیشگیرى گردد.

روزنامه ایران