تبیان، دستیار زندگی
خواب به بدنمان کمک می کند تا انرژی تازه بدست آوریم. بی خوابی، زودتر از بی غذایی باعث مرگ انسان می شود! اگر خوب و به اندازۀ کافی نخوابیم. خسته و بد اخلاق می شویم، نمی توانیم درست فکر کنیم، نمی توانیم چیزهای تازه ای یاد بگیریم و حتّی بدنمان خوب رشد نمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت خوان خواب

خواب

خواب به بدنمان کمک می کند تا انرژی تازه بدست آوریم. بی خوابی، زودتر از بی غذایی باعث مرگ انسان می شود! اگر خوب و به اندازه کافی نخوابیم. خسته و بد اخلاق می شویم، نمی توانیم درست فکر کنیم، نمی توانیم چیزهای تازه ای یاد بگیریم و حتّی بدنمان خوب رشد نمی کند.

این نوشته تو را با هفت نکته مهم درباره ی خواب آشنا می کند. این نکته ها آن قدر مهم هستند که آدم را به یاد هفت خوانِ رستم می اندازند. او برای آزاد کردن کی کاووس و سربازان ایرانی، باید از هفت خانه ی سخت(هفت مرحله) می گذشت. با دانستن این هفت نکته و رعایت آن ها، می توانی خوابی خوب و راحت داشته باشی.

خوان اوّل: چه موقع و چه قدر بخوابیم؟

شب، بهترین زمان برای خوابیدن است. کسی که شب خوب بخوابد، روزها سر کلاس چُرت نمی زند. سعی کن هر شب، سر ساعت معیّنی بخوابی تا ساعت طبیعی بدنت به هم نریزد.

همه ی آدم ها به یک اندازه، به خواب نیاز ندارند. با افزایش سن، معمولاً مقدار خواب کم می شود. ولی هر فرد باید به قدری بخوابد که روز بعد، احساس خواب آلودگی نکند. بچّه های همسنّ تو به هشت تا ده ساعت خواب نیاز دارند.

خوان دوّم: خمیازه

خمیازه نشانه ی خواب است. کسی که خمیازه می کشد، به خواب نیاز دارد. یک نکته ی عجیب این است که وقتی کسی در برابر ما خمیازه می کشد، ما هم همین کار را می کنیم. بد نیست بدانی خمیازه کشیدن، قبل از تولّد شروع می شود؛ یعنی ما توی شکم مادرمان هم خمیازه می کشیدیم.

خوان سوّم: مقدّمات خواب

زمان خواب، لباس نخی گشاد و راحت بپوش. جای خوابت بهتر است خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد و تا حدّ امکان تاریک باشد. قبل از خواب، نوشابه و چای نخور و حتماً به دست شویی برو تا مجبور نباشی نیمه شب برای این کار بیدار شوی. سعی کن دو ساعت قبل از خواب، شامت را خورده باشی تا با شکم پر به رخت خواب نروی. و بالاخره قبل از خواب مسواک را فراموش نکن.

خوان چهارم: خواب سبک

معمولاً خواب ما در ابتدا سبک است و رفته رفته عمیق می شود. در مرحله ی خواب سبک، فرد نیمه هوشیار است و به آسانی بیدار می شود.

خوان پنجم: خواب عمیق

در این مرحله، ضربان قلب و تنفّس به کم ترین میزان می رسد. اگر در این مرحله ما را از خواب بیدار کنند، چند دقیقه طول می کشد تا هوشیار شویم. راه رفتن در خواب، در این مرحله اتّفاق می افتد.

خوان ششم: خروپف

خواب

هنگام نفس کشیدن، وقتی که جریان هوا از گلو عبور می کند، بافت های موجود در گلو را می لرزاند، این لرزش، صدای ناخوشایندی را ایجاد می کند که خروپف نامیده می شود. مشکلات حلق و بینی مثل بزرگ شدن لوزه ها، چاقی و حتّی بد خوابیدن از عوامل خروپُف هستند.

خوان هفتم: خواب دیدن

همه ی آدم ها خواب می بینند و بچّه ها بیش تر. همه ی ما خواب هایمان را خیلی آسان فراموش می کنیم. معمولاً ما تنها خواب های آخری را که هر شب می بینیم، به یاد می آوریم. خواب ها می توانند سیاه و سفید و یا رنگی باشند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:سایت آل البیت

مطالب مرتبط:

بازیافت زباله ها

شهر تمیز

این جوری صبحانه بخور

آقای دکتر بره ی ناقلا

قول ناهید

کلاه بازرگان

مراقب دوستی هامون باشیم

قصه باد و خورشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.